Gå til innhold

Videoredigering á la Barebone

Anbefalte innlegg

Har fått i oppdrag å sette sammen en PC for mannen til min tante (filleonkel? svigeronkel?)

Han har nå en AMD Athlon et eller annet på drøye 1GHz, 256MB, og en harddisk rusa på Windows ME og spyware. Sist han prøvde å redigere en eller annen familiefilm brukte maskinen ca 20 timer på dette, noe som kan være litt kjedelig.

Han har Pinnacle Studio 8 og vil drive med litt enkel videoredigering.

Jeg viste han en Aopen XC Cube EZ18 (Socket A med Sempron) som jeg har bygget til min mor, og han syns en slik kasse design- og størrelsesmessig var en god idé, så jeg skal nå prøve å få til en slik for han.

Foreløpig oppsett: (<--- link)

Aopen EX65-II (Socket 478)

3GHz Prescott

2x512MB PC3200 Corsair Value

NEC ND-3520

WD 200GB S-ata

WD 200GB IDE (til ekstern disk, dette syns han var smart også)

Skjermkort: noe usikker, muligens et Radeon 7000, bare for å få DVI

Skjerm, mus, tastatur osv har han fra før av. Tenker også å slenge med en lovlig XP PRO.

(Er det ikke slik at XP Home ikke har støtte for Dual CPU, og dermed kan få problemer med HT-teknologien til Prescott?)

Er det noen som ser noen mangler? Angående harddisker og lignende. Jeg foreslo at det ville være fornuftig å ha en intern og en ekstern med tanke på varme/støy, og mulighet til å flytte den ene disken litt rundt til andre PCer.

- Budsjett er ikke så altfor viktig, men jeg vil kombinere mid-end komponenter med en god pris, så ikke no P4EE her, bare fordi han KAN betale 15 000,- for en maskin. Derfor har jeg valgt en 3GHz P4, kanskje 3,2 og Corsair Value. Vedkommende trenger uansett ikke mer. Harddisker og praktiske løsninger lurer jeg mer på nå.

Hvis jeg skal skrive en bestemt sum må det vel bli 8000,- Dette fordi oppsettet jeg har satt opp koster rundt dette, og hvis det skal bli noe dyrere bør det kunne forsvares temmelig godt.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budsjett??

Jeg har Intel Prescott 3.4GHz og opplever ingen problemer med Home, men opplevde at det gikk lite granne raskere med XP PRO (men bare i spill...)

*Oppdatert*

Sikker på at det var merkbar forskjell fra Pro til Home, og at dette ikke kom av andre faktorer som drivere, forskjellige programmer osv? Men uansett, du får opp to virtuelle prosessorer i oppgavebehandling med Home? Isåfall det jeg lurte på. :yes:

Lenke til kommentar
Budsjett??

Jeg har Intel Prescott 3.4GHz og opplever ingen problemer med Home, men opplevde at det gikk lite granne raskere med XP PRO (men bare i spill...)

*Oppdatert*

Sikker på at det var merkbar forskjell fra Pro til Home, og at dette ikke kom av andre faktorer som drivere, forskjellige programmer osv? Men uansett, du får opp to virtuelle prosessorer i oppgavebehandling med Home? Isåfall det jeg lurte på. :yes:

Jeg får opp 2x prosessorer med XP PRO da...

DEt står: 2x Intel Pentium 3.4GHz @ 3.45GHz når jeg fikk maskina da, med XP PRO...

Deretter formaterte jeg og la inn HOME (ingen merkbar forskjell)

Men det var så ustabilt at jeg bytta tilbake til XP PRO igjen...

Lenke til kommentar

Aopen XC Cube EX65-II 2100,-

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB (x2) 1300,-

NEC ND-3520A Dual Layer-brenner 600,-

WDC 200GB S-ATA DISK 950,-

WDC 200GB IDE DISK 850,-

Intel Pentium 4 3.0GHz 800FSB 2000,-

Sapphire Radeon 7000 64MB 300,-

PRIS - ca.8000 KR

Dette var ditt forslag.. Her er mitt:

Samme kabinett

Samme RAM

SAmme DVD-brenner

SAmme harddisker

Intel P.4 3.2GHz 800FSB (+600)

Geforce FX5500 256MB (+700)

PRIS - 9.300 KR, bedre PC til 13 hundringser mer...

Mye bedre skjermkort(med DVI) og litt kraftigere prosessorkraft...

Lenke til kommentar

Vet ikke om JEG hadde brukt 600 kr mer på 6 % høyere klokkefrekvens.. men ellers er begge forslagene bra.

Tror jeg hadde kjøpt skjermkort med mulighet for to skjermer (sjekket ikke om disse har det). Når man skal redigere så er det MEGET kjekt med 2 skjermer. Trenger ikke å ha/kjøpe begge med en gang heller.

Lenke til kommentar
Vet ikke om JEG hadde brukt 600 kr mer på 6 % høyere klokkefrekvens.. men ellers er begge forslagene bra.

Tror jeg hadde kjøpt skjermkort med mulighet for to skjermer (sjekket ikke om disse har det). Når man skal redigere så er det MEGET kjekt med 2 skjermer. Trenger ikke å ha/kjøpe begge med en gang heller.

JA!!! For all del! Kjør på med et sånt nice XFX 6600GT med dual-DVI :dribble: kanskje litt vel dyrt. Men når man plutselig sitter der med to lcdskjermer, så angrer man ikke :roll:

Ellers har man denne lekkerbisken!!! Billigkort med 2xDVI :love:

Aopen DX5500 256MB DDR AGP8X TV-Out 2XDVI - Dual DVI monitor output (ingen CRT) - CRT/DVI converter inkluderet

1.065,54kr fra datashop.no - står ingenting om den er på lager...

859kr fra fbn.no - bestillingsvare

Lenke til kommentar
Hva med en 74GB Raptor disk som systemdisk? :love:

Jeg har vurdert det, og også muligheten for to skjermer.

Men det spørs om prisforskjellen kan forsvares helt. Han har KVM-switch med mus/tastatur og CRT-skjerm, hvor han av og til bruker den bærbare. Så foreløpig er ikke to skjermer vurdert en gang, er litt dårlig plass på skrivebordet der også.

Både Ati og nVidia har jo mulighet for to skjermer som duger.

Men med mindre noen kan bevise at et bedre skjermkort hjelper veldig mye på videoredigering (ikke i form av to skjermer osv, men rendringytelse), så gidder jeg ikke noe mer enn et Radeon 9200 eller tilsvarende GF FX.

Jeg skal sende han et prisoppsett nå og se hva han syns om det, så får vi se videre om det er noe å gå på.

Takk for gode innspill.

Lenke til kommentar

Det spørs hvilket redigeringsprogram du bruker... noen programmer bruker skjerkortets GPU ved en del videoeffekter (antagelig mest 3D overganger).

Ellers må jeg bare si at det er ingen grunn for å ikke gå for to skjermer! Ved enkelte tilbud på nett kan man få 2x17" så billig at man nesten ikke tror det selv :dribble: . Og forskjellen i bruk av en og to skjermer er bare fantastisk. Man tror man ikke trenger det, men det er kun fordi man ikke har prøvd det :cool:

Jeg sitter på kun EN skjerm nå... av den enkle forklaringen at det er en 20" som står på rommet mitt, og den mest brukes til film/tv, spill, vanlig surfing, og msn... men oppe har jeg 2x17" eizo ved siden av hverandre... og de er ingen tvil om hvor jeg helst vil sitte å jobbe med skolearbeid, osv... Skal jeg redigere video blir det sikkert litt miksmaks ettersom pc'n her jeg sitter nå er mye bedre.

(Forhåpentligvis byttes 20" skjermen ut med en 30" lcd-tv i løpet av året.. og da er det bare å spare til en 20" til, så jeg kan skjøre 2x20" oppe :love: )

Konklusjonen er at 2 skjermer er like nødvendig som vaskemaskin, komfyr, inngangsdør, og dassen ( :love: )! Er bare at man kan ikke savne noe man ikke vet hvordan er... ;)

Angående om en 74GB Raptor disk kan forsvares spørs litt hva man skal bruke den til... men jeg mener at til et sånt system kan den muligens det..

For mange delte meninger om disken, les denne tråden...

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=346292&st=0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...