Gå til innhold

Oppgradering til 939 system

Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere det noe gamle P4 systemet mitt i løpet av våren.

Jeg sitter på følgende oppsett:

Hovedkort: Asus P4C800-E Deluxe

CPU: P4 2.8ghz (Northwood)

RAM: 2x512 TwinMOS PC3200

Skjermkort: Powercolor Radeon 9800 Pro

OS disk : Wesern Digital 80gb 2mb cashe (7200rpm)

Jeg har lyst til å oppgradere alle disse komponentene.

Vil da ha et AMD64 - 939 system med en cpu på minimum 3500+.

Jeg er ganske fersk innenfor amd og er usikker på de forskjellige typene av denne cpu'en.

Hovedkort har jeg ikke bestemt meg for, så kom gjerne med anbefalinger.

Når det gjelder minne, så vet jeg ikke om de jeg har fra før er gode nok. eller for trege (med tanke på overklokking)?

Jeg vil enten ha x800pro/xt eller 6800Ultra til skjermkort, her er jeg også litt usikker på type og bruksområde.

Til Os disk vurder jeg en raptor disk, enten 36 eller 74.

Noen forslag?

På forhånd takk :)

Edit: Skal handle i Usa så vet ikke helt hvor mye dette vil koste (skal til miami i vinterferien)

Endret av elatuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Skal handle i Usa så vet ikke helt hvor mye dette vil koste (skal til miami i vinterferien)

Tror ikke det er noen fordel.... :whistle:

hvorfor ikke det? dollarkursen er jo så lav, og prisene var ganske gode forige gang jeg var der,,.. vet du noe jeg ikke vet?

Lenke til kommentar

hvorfor ikke det? dollarkursen er jo så lav, og prisene var ganske gode forige gang jeg var der,,.. vet du noe jeg ikke vet?

moms, toll, avgifter, garanti, returrett, strømnettforskjell.... osv...

vil du ha flere gode grunner?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke så mye om hvordan Toll og avgifter er på datautstyr jeg?

Og strømnettforskjell vil jeg gjerne at du forklarer nærmere, er det 110 volt inni en data nå?

Strømmen blir konvertert i strømforsyninga den vettu?

Lenke til kommentar

hehe, amerikanske priser er nokk veldig bra.. jeg skal selv ha et ASUS SLI DELUXE, GeIL pc4000 (tror du kanskje bør satse på pc3200 eller pc3500 med bra timings feks 2-2-2-5, mushkin skal visst være veldig bra men litt tungvint og få tak i i norge) Hvis 3500+ er et minimum, går du for den alt annet blir veldig store pris hopp (prøv å få tak i winchester som er en litt nyere prossesor lagd med en litt annen produksjons teknikk = 90nm, denne produserer mindre varme og klokker da bedre, de er merket BIBOX på slutten istedet for AWBOX) skjermkort vet du vell best selv hva du foretrekker :p

Edit ; velger du nyere nvidia skjermkort kan de kjøres i SLI altså, 2 skjermkort på et hovedkort som gir ca 80% ytelse forbedring)

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke så mye om hvordan Toll og avgifter er på datautstyr jeg?

Og strømnettforskjell vil jeg gjerne at du forklarer nærmere, er det 110 volt inni en data nå?

Strømmen blir konvertert i strømforsyninga den vettu?

trodde det var toll på alle varer som er verdt mer enn 5000 kr tilsammen ved innreise... + 25 % moms.

også trodde jeg at man måtte bytte omformer mellom veggen og pc'en når man drar fra usa til europa og omvendt. sånn var det hvertfall da jeg bodde i usa så vidt jeg husker...

den viktigste grunnen er egentlig garanti/returrett/reklamasjonsrett. USA har ikke like god forbrukerkjøpslov som vi har her i europa... og det å sende deler til usa for å bytte tror jeg blir dyrt dersom noe går galt...

Lenke til kommentar
Retur kan bli noe herk ja, men omformer ? strømforsyninger har jo en bryter som bestemmer om det er 110 eller 230 V så vidt jeg vet..

daså. visste ikke det jeg... men man må uansett ha en annen plugg i enden av ledningen... den enden som skal i veggen altså...

Lenke til kommentar
Retur kan bli noe herk ja, men omformer ? strømforsyninger har jo en bryter som bestemmer om det er 110 eller 230 V så vidt jeg vet..

daså. visste ikke det jeg... men man må uansett ha en annen plugg i enden av ledningen... den enden som skal i veggen altså...

jeg har OCZ purepower 520W, den har bryter for amrikansk/"norsk" strøm.

Den konverter også strømmen slik at du vil få lik volt i kabinettet uansett, altså til hk osv.

Leste nå at du kan ta med varer for 6000NOK tollfritt og avgiftsfritt.

Gjelder dette mva og?

Endret av elatuz
Lenke til kommentar

Vi skal holde oss under 6k ?

ASUS A8N SLI DELUXE , 1500kr i norge

Når det kommer til ram, må du nesten vurdere selv, kjøpe ram som er raskere en den du har, feks pc4000 og så klokke livet ut av systemet ditt, eller kjøpe litt tregere ram, feks pc3200 med gode timings (2-2-2-5-1) eventuelt få til en mellom ting..

Skjermkort kan du ta en nvidia løsning som passer lommeboken, feks et 6800gt og kanskje kjøpe et til i etter tid ?

Hvis du skal ha minst 3500+ så kjøper du den, prisen blir skrekklig høy etter det...

Lenke til kommentar
Vi skal holde oss under 6k ?

ASUS A8N SLI DELUXE , 1500kr i norge

Når det kommer til ram, må du nesten vurdere selv, kjøpe ram som er raskere en den du har, feks pc4000 og så klokke livet ut av systemet ditt, eller kjøpe litt tregere ram, feks pc3200 med gode timings (2-2-2-5-1) eventuelt få til en mellom ting..

Skjermkort kan du ta en nvidia løsning som passer lommeboken, feks et 6800gt og kanskje kjøpe et til i etter tid ?

Hvis du skal ha minst 3500+ så kjøper du den, prisen blir skrekklig høy etter det...

Nei, det må ikke være under 6k, tror det blir vanskelig..

Jeg skjønner ikke dette helt.. Vil det ikke lønne seg å kjøpe et PC4000 ram fremfor 3200? Er timimgsa bedre på 3200? Hva er best?

Det var en god ide og kjøpe GT istedet for ultra og kansje oppgradere :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er så veldig mye å spare på endel av delene - nettbutikker i Norge er rimelig konkurransedyktige, noen har helt oppdaterte priser i forhold til valutasvingningene. For meg personlig er all hasslen med å frakte en PC på fly etc grunn god nok til å la være. Har gjort det flere ganger og det blir både slitsomt og risikofylt.

Endret av hrokling
Lenke til kommentar
Og man koster vel ikke på seg ferie til Miami for å farte rundt på butikker for å finne riktige PC-deler. Tror heller ikke at der er billigste stedet for hva som helst.... :cool:

Nå er det ikke jeg som betaler reisa da :)

Men kansje det ikke er så billig, jeg vet ikke..

Men skal uannsett oppgradere, så da trenger jeg råd og vink :)

Lenke til kommentar

pc3200 ram har bedre timings, i alle tilfeller.. men kjøper du pc4000 ram med litt slakkere timings (Jeg har bestillt litt billig pc4000 ram på PSdata fra geil, 2,5-3-3-8 så vidt jeg husker) så er du garantert at det ikke er rammen som hindrer deg i å klokke såfall, men om en variant av gode timings og litt klokking gir mere ytelse skal du ikke se bort ifra

Edit : det er mange tester som viser at gode timings gir bedre ytelse, men da tester de ikke med så stor forskjell på klokkefrekvensen som pc4000 og pc3200...

Endret av gsn
Lenke til kommentar
pc3200 ram har bedre timings, i alle tilfeller.. men kjøper du pc4000 ram med litt slakkere timings (Jeg har bestillt litt billig pc4000 ram på PSdata fra geil, 2,5-3-3-8 så vidt jeg husker) så er du garantert at det ikke er rammen som hindrer deg i å klokke såfall, men om en variant av gode timings og litt klokking gir mere ytelse skal du ikke se bort ifra

Edit : det er mange tester som viser at gode timings gir bedre ytelse, men da tester de ikke med så stor forskjell på klokkefrekvensen som pc4000 og pc3200...

Jeg har jo hatt 3200 minne til nå, og da må jeg jo klokke minne med en gang for å holde følge med cpu, og med twinMos rammen ble det ustabilt allerede på 3.1ghz (2.8std)

Jeg regner med at TwinMos ikke er av de bedre RAM typene, men er allikevel skeptisk til klokking av minne, syns det er litt komplisert, men det er vel noe jeg kan mestre.

Noen som vet hva multiplieren er på 939 ? Og om den er låst?

Vil selfølgelig vurdere "tregere" RAM hvis disse yter like bra, om ikke bedre..

Endret av elatuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...