Gå til innhold

Dell Dimension 8400 vs amd64

Anbefalte innlegg

For tiden vurderer jeg å bytte ut den stasjonære pcn med en litt mer up to date pc. Her en dag kom jeg over tilbudene Dell kjører for tiden, og syntes prisen på en god pc var temmelig lav.

Så det jeg lurte på, vil ytelsen mellom disse 2 under være veldig stor (i spill da hovedsaklig)? Er det verdt å spytte 5-6 lapper i "begrenset" økning i ytelse?. Hadde jeg gått for dell alternativet tenkte jeg å slenge 3 lapper i en god lcd skjerm og legge til en dvd brenner.

DELL:

-Intel® Pentium® 4 Prosessor 530 med HT teknologi (3.0GHz, 800MHz FSB, 1MB cache)

-256MB PCI-Express nVidia GeForce 6800

-1024mb ram

-160gb hd

-dvd spiller

pris: kr7200 u\skjerm

Netshop:

-amd64 3500+

-ocz 1024mb ram

-nforce4 hovedkort

-6800gt pcie

-dvd brenner

pris: rundt 14000 med 19" crt

Er student, så jo billigere jo bedre.

Som nevnt skal den brukes mest til spilling. Skal ikke overklokke den eller noe..

*edit* Vil en 350w psu holde til dette systemet?

På forhånd takk for respons.

Endret av Nurauf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelsesforskjellen kontra prisforskjellen forsvarer ikke i det hele tatt, ville gått for Dell der pga pris. Det er nesten dobbelt så dyrt (dog uten skjerm) men det forsvarer ikke ytelsen i det hele tatt. Om du ønsker mer ytelse så kunne kanskje et RAID 0 oppsett (kanskje mer RAM senere) være med å gi deg mer kraft på PC nr.1, det ville jeg gjort. DVD-brenner er såpass billig så det er mye bedre for deg å kjøpe Dell og oppgradere den litt.

Endret av Basus
Lenke til kommentar

Det som er det negative med DELL er at du (nesten) ikke kan oppgradere det siden.

Det jeg ville gjordt er å bygge en pc tilsvarende den DELL har i deler. Heller betalt litt mer for det, slik at du kan oppgradere siden.

(kanskje jeg kommer med et oppsett til deg etterpå. :))

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Det som er det negative med DELL er at du (nesten) ikke kan oppgradere det siden.

Neivel? Kan man ikke bytte ut CPU, RAM, skjermkort og P-/S-ATA-enheter?

Så klart. Men om han f.eks. bestemmer seg for å få flere optiske drev trenger han et nytt kabinett. (JEG har i hvert fall ikke sett et DELL kabinett med mer enn to 5,25" brønner.

Men om han da trenger et nytt kabinett må han modde av/på/reset knappene. Videre må han modde kjøleløsning for CPU. og må modde fester til PSU (om ikke den følger med i kabinettet hans. Antakelig gidder han ikke det så han kjøper nytt HK.

Det er også trolig at PSUen hans blir for dårlig når han skal oppgradere systemet. (Og med et godt system trengs en god PSU. Dens om føger med DELL'en eler kabinettet er antakelig ikke god nok (antakelig, ikke sikkert))

Et annet pluss med selvbygd er at du faktisk får en BIOS der man kan stille innstillinger, dermed overklokke.

PS. Jeg har selv hatt DELL.

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Vel, hvor mange brukere har realistisk behov for 3 eller flere optiske drev? Personlig holder det i massevis med to for meg, hvilket den Dimensionen der har plass til. Det stemmer riktignok at det ikke er lett å bytte kabinett på en dell, men har problemer med å se behovet..

Maskinvare kan du seff oppgradere på en Dell, og til forskjell fra de fleste andre ferdigmaskinprodusenter, så har ikke dell noen garantiproblemer om du tar en kikk under dekselet.

Ikke det at jeg er noen dell fanboi, men med de prisene der, er det ingen andre grunner til å velge alternativ nr2 annet en ønske om å betale mer enn nødvendig, og/eller usaklige fordommer.

Lenke til kommentar

Athlon 64 er best til spill. Det tror jeg de fleste er enige om. Og Geforce 6800GT er bedre enn GeForce 6800, så. Men for all del, den Dell PC-en er også bra, og den kostet jo en del mindre. Personlig hadde jeg tatt nummer to, men du får vurdere det selv i lys av din egen økonomi.

Og ja, 350W skulle holde, så lenge det er "kvalitetswatt" (mao ikke Q-tec). NorthQ 400W er billig og bra, og burde takle systemet helt greit :)

Edit: Leif

Endret av Sasuke-kun
Lenke til kommentar

Hmmm... Oppgradering er fint og greit. Men om han kjøper en Dell til 7000 i stedet for en annen til 14 er jo det problemet teoretisk. Om han ikke er fornøyd om et år kan han selge den for 3500 og fortsatt ha over 10 000 til gode i forhold til hva den andre hadde kostet ham. Da kan han kjøpe en ny.

Her i huset bytter de innmat i Dell-maskinene hele tiden. At kabinettet ikke har plass til ørten disker og optiske drives er ikke en svakhet med Dell, men et naturlig resultat av formfaktoren. Ikke alle som vil ha en kjempeboks i stua...

Et annet pluss med selvbygd er at du faktisk får en BIOS der man kan stille innstillinger, dermed overklokke.
Skal ikke overklokke den eller noe..

Alltid greit å ta utgangspunkt i trådstarters foutsetninger...

Er student, så jo billigere jo bedre.

Du svarte vel egentlig på ditt eget spørsmål der... ;)

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...