teekay19 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Vel, min far kom ned og sa at strømrekningen er så høy pga at datamskinen min står på til alle døngnets tider, sjølv om den bare er på mellom 6-10 timer pr dag fra mandag til fredag og litt mer i helgene. Tenkte eg skulle undersøke det litt nærmere, men fant ikke noe særlig info på nettet. Noen sider skrev at skjermen bruker 75 watt og maskinen mellom 30 og 40 watt pr time. I en artikkel som NSB har laget står det at en datamaskin bruker 20 watt i hvilemodus og 150 watt når den arbeider (sikkert inkl. skjermen) De sa at 1 maskin bruker 350 kwh i året noe som bare utgjør maks 400 kr og dat står den på hele døgnet enten i hvilemodus ellerunder arbeid. Så dersom eg tar i betrakning at min pc drar litt mer strøm pga mer grafisk arbeid så sier vi 550 kwh i året og gjør det om til kroner og tar litt ekstra i 800kr i løpet av av 1 år. Er eg inne på rett tankegang her eller er eg helt på villspor. Har i hvertfall ikke noe problem med å betale litt for å slippe tidsbegrensninger foran pc'en. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Min PC alene: rundt 180W. den består av: amd xp2600+, 512mb ram, 8 hdd, nettverkskort, radeon9600xt.. Med skjerm, ca 250W~ Du kan jo kjøpe deg en energimåler på Clas ohlson Lenke til kommentar
vickers Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 I fjor betalte man vel ca 80-85 øre per kWh i snitt for hele året, dersom man ikke har noen spessiell avtale. Så dine 550kWh vil utgjøre max 467,5kr. Jeg bor i ett borettslag med Statoil avtale, og betalte i snitt 62øre per kWh i fjor. Dette innkluderer avgifter og nettleie. Lenke til kommentar
eXZire Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Det er nok ikke pga PC-en at strømregninga er så høy. Dessuten, veldig mye av varmen (wattene) PC-en lager, går ut i rommet, og medvirker til å varme det opp, slik at man trenger mindre elektrisk varme f.eks... Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Det er nok ikke pga PC-en at strømregninga er så høy. Dessuten, veldig mye av varmen (wattene) PC-en lager, går ut i rommet, og medvirker til å varme det opp, slik at man trenger mindre elektrisk varme f.eks... sant nok. jeg har ikke ovn på rommet engang eg bruker bare datan (blir litt kallt med du verden) Lenke til kommentar
wingover Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Størstedelen av effektforbruket til en datamaskin går til varme. Dersom faren din betaler for oppvarming av bolig (ikke bor i blokk med sentralfyr, e.l.) er en PC omtrent gratis å benytte i den perioden dere varmer opp boligen. Samme med sparepærer. Har aldri forstått mennesker som bruker dette innendørs... Lenke til kommentar
vickers Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Det er nok ikke pga PC-en at strømregninga er så høy. Dessuten, veldig mye av varmen (wattene) PC-en lager, går ut i rommet, og medvirker til å varme det opp, slik at man trenger mindre elektrisk varme f.eks... Men spørsmålet er om rommet trenger å varmes opp hele døgnet eller ei. For hvis det bare trenger å varmes opp når trådstarter sitter der, vil det jo bli lavere fyringsutgifter hvis han sitter mindre med pc'en pga at rommet blir mindre brukt. Lenke til kommentar
Dario Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Det er nok ikke pga PC-en at strømregninga er så høy. Dessuten, veldig mye av varmen (wattene) PC-en lager, går ut i rommet, og medvirker til å varme det opp, slik at man trenger mindre elektrisk varme f.eks... Men spørsmålet er om rommet trenger å varmes opp hele døgnet eller ei. For hvis det bare trenger å varmes opp når trådstarter sitter der, vil det jo bli lavere fyringsutgifter hvis han sitter mindre med pc'en pga at rommet blir mindre brukt. sant det du sier. men for å unngå det må han jo være i samme som som faren hans hele tiden, så de utnytter de varme rommene best. litt latterlig.. Lenke til kommentar
Dario Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 ' date='02/01/2005 : 23:49'] Min PC alene: rundt 180W. den består av: amd xp2600+, 512mb ram, 8 hdd, nettverkskort, radeon9600xt.. Med skjerm, ca 250W~ Du kan jo kjøpe deg en energimåler på Clas ohlson kjøpe et voltmeter til 300.- for å finne ut at man bruke ca. 450.- i året ¨på å ha pc`en hans på i et år er jo litt waste of cash. Lenke til kommentar
teekay19 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Joda har tenkt å bruke det at pc'en fungerer som en varmeomn som et argument for det er jo mye billigere enn å ha en varmeovn som bruker 800-2000watt i timen (går bare litt treiger å varme opp rommet) Men tilbake til pc utgiftene om eg tar 250 watt x 10 timer x 7 dager x 4 veker x 12 måneder = 840000 / 1000 = 840 kwh timer x 0,40øre = 336kr pluss nettleige som eg ikke veit verdien av men la oss si 700 kr da. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Samme med sparepærer. Har aldri forstått mennesker som bruker dette innendørs... Du har kanskje varmeovn på hver eneste dag, hele året? Jeg vet hvertfall at jeg har på varmeovn ca.6-7 måneder i året ... de andre månedene er varmen bare plagsom Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) gjorde regnestykket ganske enkelt Billigste kraft gjennomsnitt de siste 6 mnder: 32.05 øre/kwh Nettleie tok jeg i bergen: 31 øre/kwh Utifra din maskinvare tipper jeg at maks watt forbruk er rundt 300, den bruker aldri så mye, så du kan sikkert halvere det. da har 150 + skjerm 75 = 225watt. (225x10x365)/1000=821 kwh per år. 821xkwh pris på 0.6305kr = 517kr. betal han det og be han holde kjeft edit: oops, du hadde visst funnet ut av det selv Endret 2. januar 2005 av Barbaren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå