tomcse Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Ordet fremtidsrettet er etter min mening meget individuelt for personer som kjøper ny hardware. De som oppgraderer svært ofte og har lommebok som tillater den slags, trenger ikke å tenke "fremtidsrettet". De skaffer det som er up-to-date til et hvert ønsket tidspunkt og ferdig med det. Men til mitt poeng: Hva er fremtidsrettet i vår "bransje"? Det er en så rivende utvikling at man kanskje bare bør holde seg i nuet og vurdere sitt behov til enhver tid. Lommeboka spiller mye inn, er man entusiast eller klarer man seg med det som var topp for måneder og år siden? Jeg sitter selv og forbanner meg over at jeg ikke klarer å overklokke min XP2500+ høyere enn jeg har klart. Men så tenker jeg: Jeg har da ikke behov for mer ytelse til mitt bruk. Det samme gjelder grafikkort: Jeg spiller ikke så mye lengre, og dermed klarer jeg meg fint med mitt GF4 ti4600 - selv om jeg ønsker meg et GF6. Jeg synes begrepet "fremtidsrettet" blir for abstrakt. Jeg har i alle år funnet ut at det ikke nytter å tenke fremtidsrettet (og jeg var et råskinn til å oppgradere PC før jeg flyttet hjemmefra, stiftet eget bo og fikk alle mulige utgifter). Dette kan bli en interessant tråd Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Ble selv rådet til å kjøpe socket 754 i dette forumet for ca 9 mnd siden. Med nettopp det argumentet, fremtidsrettet. Longhorn var like rundt hjørnet fikk jeg høre. Har ikke sett noe til det enda, og tipper jeg har hatt flere socketer innen det kommer. Valgte den gang et 478 system og mener jeg gjorde er godt valg. Lenke til kommentar
joerne Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 tja, fremtidsrettet er ikke et ord som burde brukes her, vi vet alle at det ikke fins en lys fremtid for pc'ene våre. den døde ut sammen med min gamle p2 450! har selv et 478, som jeg nettopp svidde av faktisk, men skal kjøpe ny av samme sorten. har alt jeg trenger en god stund fremover. mvh, jørn Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Det kommer vel alltid an på når man kjøper, hvor mye man skal bruke og hva man skal bruke maskinen til. Jeg har ingen problemer med å anbefale et Via Mini-ITX-system til folk som bare skal ha en enkel surfemaskin for å betale regninger og spille litt musikk. Da slipper man unna med 4-5000 for et komplett system med en 15" crt-skjerm. For avvikere som meg selv, så oppgraderte jeg i sommer fra P4 Northwood 2.53 til P4 Northwood 3.2. Chipsetmessig gikk jeg fra i845 til i875. Grunnen til at jeg ikke gikk for en (unnskyld meg, Øyvind. ) "fremtidsrettet" s939-løsning, var fordi jeg ikke syntes 939-hovedkortene hadde fått nok fartstid. Jeg har tidligere handlet utstyr som bare har vært ute et par mnd. med megen ulykke og fortvilelse. Skrekksempelet var det første Radeon-kortet fra ATi som ikke var brukbart før etter nærmere 5 måneder rent drivermessig. Det var en katastrofe. Måten jeg selv handler hardware på er av samme type som flere andre på forumet; nemlig skifte av prosessor og hovedkort i samme slengen. Dette er mest fordi jeg har sett gevinst i å hoppe opp over en generasjon hver gang jeg har brukt mye (> 8000) på oppgradering. Hadde jeg ventet i halvannen måned med å kjøpe nytt i sommer, ville saken vært en helt annen. Jeg er dog enig i at ordet fremtidsrettet er sprøyt i denne sammenhengen. Men gode råd er aldri dumme å følge, spesielt om de som gir dem har fulgt med litt og har fartstid i pcbyggebransjen. Regner med det samme ordet spøker i amobils forumdel. Alle felter med kjapp utvikling vil gi deg dårlig gevinst på en stor investering på sikt. Det er et faktum. Datautstyr foreldes før du får installert OS på maskinen, og uansett hva du kjøper, er det alltid digg om det hadde vært *litt* kjappere. For en fersking vil det være mye å hente på å si hvor mye penger vedkommende skal bruke og hva vedkommende skal bruke utstyret til før man setter opp handlelister og ber om innsigelser fra forumtraverne her. De fleste gir blanke i platform og levetid så lenge utstyret funker i 2-3 år uten for mye gnøkk. Min tante tok over min reformerte Celeron 333@550 og bruker den fremdeles. Maskinen har fått noe tiloversbleven ram hist og et diskbytte pist alt ettersom når og hva jeg og mine tø brødre bytter ut maskinvaren vår med. Moren min sitter på en P3 800EB og er strålende fornøyd med den etter 5 års daglig bruk. Lillesøs har en Celeron 667 med 256 meg ram som benyttes primært til epost, websmurfing og musikk. Selv har jeg vært gjennom SFF-maskiner og ymse annet, og har solgt eller gitt bort det som har blitt til overs ved oppgradering. En av de små gledene ved å gjøre dette, har vært begeistringen til familiemedlemmer og venner når det har drysset litt på dem. Min eldste lillebror sitter nå med min gamle Shuttleboks og min yngste lillebror svei mitt gamle Athlon Thunderbird-oppsett etter travel CS-spilling. Alt i alt er det nok best å ha en liten tanke i bakhodet når man skal blåse mye penger på pc-utstyr; Du vil aldri bli fornøyd om du er en gamer eller overklokker. Det vil bestandig komme noe nytt som du har mer lyst på, gir deg nye muligheter eller klokker litt bedre. Men i de aller felste tilfellene er det lommeboka som bestemmer. Så la de søte små få tips og veiledning i stedet for flamekriger og OS-propaganda og putt ordet framtidsrettet i den samme skuffen som drømmene om flyvebiler og ferietur til fremmede solsystemer. Edit: Fjernet litt småplukk som så stygt ut. Og beklager så mye til de som ikke orker å lese hele posten. Den er lang, men det er tross alt en diskusjonstråd. Endret 3. januar 2005 av captzalo Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Men samtidig meget vel skrevet..........:-) Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Dette eneste jeg kan se som framtidsrettete kjøp må være når du kjøper f.eks 6800 Ultra, GT, X800PE eller Pro. Disse kortene bør nok vare ihvertfall 2 år slik at du kan ta dem med i neste oppgradering. En stor og stillgående strømforsyning kan også regnes som framtidsrettende. For de nye systemene kommer nok til å kreve en del ram. God ram som ikke er PC3200, men litt høyere er nok også framtidsrettende. I framtiden blir muligens PC3200 ram flaskehalser, og ta kan du ikke ta din high end ram fra ditt tidligere system vidre (mulig jeg har feil). Så egentlig er framtidsrettete kjøp det aller dyreste i mine øyne. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Dette eneste jeg kan se som framtidsrettete kjøp må være når du kjøper f.eks 6800 Ultra, GT, X800PE eller Pro. Disse kortene bør nok vare ihvertfall 2 år slik at du kan ta dem med i neste oppgradering. En stor og stillgående strømforsyning kan også regnes som framtidsrettende. For de nye systemene kommer nok til å kreve en del ram. God ram som ikke er PC3200, men litt høyere er nok også framtidsrettende. I framtiden blir muligens PC3200 ram flaskehalser, og ta kan du ikke ta din high end ram fra ditt tidligere system vidre (mulig jeg har feil). Så egentlig er framtidsrettete kjøp det aller dyreste i mine øyne. Vel og merke så lenge skjermkortene er på PCIe da Jeg tror ikke du vil kunne bruke PC3200 RAM om to år. Er nok DDR2 da. Strømforsyninger, jo i å for seg. Men som vi har sett nå med den nye ATX 2.0 standarden. De gamle strømforsningene funker ikke her. Nå er det dog sjelden ATX-standarden fornyes veldig mye. Det er klart at bestemor og tante ikke trenger noen AMD64 maskin, men man må jo også se på hva de krever og er vant til. Personlig blir jeg gal av maskiner som bruker mer enn 1 minutt på å starte. Tror ikke mormor bryr seg. Men her på forumet er det mange entusiaster som spør. De skal spille, redigere film og lyd etc. Ofte har de et forhold til hastighet og vil gjerne ha det som er tipp topp. Selvsagt stopper mange på lommeboka. Dette med fartstid på komponentene får vel være en sjanse som hver enkelt får bedømme om de vil ta. Jeg er ikke helt enig at man skal legge ordet framtidsrettet i skuffen. Da fjerner man faktisk et element ved PC-kjøp som jeg fortsatt mener er aktuelt. Selvsagt mer aktuelt på noen komponenter enn andre. Har trådstarter noe å si da? Lenke til kommentar
godal Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvis man skal lage en liste over ting som er mest naturlig å oppgradere blir det for meg som følger: 1. Harddisk - går i stykker, og man kan trenge mer plass 2. Skjermkort - spiller man spill kan ofte et nytt skjermkort gjøre et hav av forskjell 3. DVD/CD - en del mennesker finner ut at de vil ha dvd brenner osv, dessuten kan de gå i stykker 4. Ram - noen føler at de trenger mer... 5. CPU, har man en tidlig versjon av en gitt sokkel hender det at det er verdt å oppgradere. Die-hard hardware entusiaster har kanskje andre prioriteringer, men dette handler jo om å gi råd til andre. Hovedkort, kabinett, o.l. bytter man ofte samtidig i forbindelse med at man "kjøper alt nytt" mus, skjerm og tastatur, er jo eksterne ting man kan bytte helt utenom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå