Gå til innhold

Om det å råde andre ved kjøp av ny PC

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Enkelte av dere har sett at jeg er aktiv i enkelte deler av forumet. Noen innbiller seg også at jeg har peiling :p

Men jeg vil ta en diskusjon om "Hjelp til kjøp/salg av PC" forumet. Noen av dere vil si at denne er feilpostet, men dog poster jeg denne her da jeg mener den berører denne delen av forumet.

Sakens kjerne

Jeg ser at en rekke brukere anbefaler 939 fordi det er mer fremtidsrettet. Og det er ordet "fremtidsrettet" jeg vil ta tak i. Ved oppgradering ser jeg at en rekke webshops selger ferdige oppgraderingspakker. Disse pakkene består som oftest av CPU, HK og RAM.

Så da er spørsmålet mitt: Hva er det som er fremtidsrettet ved enkelte av dagens systemer. Hva gjør at et system er mer oppgraderingsbart enn et annet?

Så vidt jeg ser er det kun

Kabinett, PSU, muligens mus/tastatur og skjerm som ikke oppgraderes i ny og ne.

Alt annet er jo det som faller fortest i pris. Noen vil nevne kjølesystemer, og der er jeg til dels enig. Men bortsett fra dette, tar ihvertfall ikke jeg vare på noe av det andre ved oppgradering.

Så jeg mener at man ikke på død og liv anbefale et system foran ett annet med begrunnelsen at det er mer fremtidsrettet.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er tildels enig, men fremtidsrettet er ikke bare med tanke på oppgradering. I forhold til S939, så kommer det snart en 64Bits Windowsversjon. Har man da kjøpt et AMD 64 system fra før, så har man altså et system som er fremtidsrettet med tanke på ny software.

Lenke til kommentar

Når jeg bytter cpu bytter jeg ofte hk i samme slengen så hvilken socket som er mest fremtidsrettet bryr ikke meg, jeg tenker heller på det når jeg kjøper psu, ram, kabinett med mer for det blir ikke byttet ut så ofte.

Generelt så anbefaler jeg folk som vil ha budsjett nå for tiden s754 og folk som vil ha high end s939.

Lenke til kommentar

Enig i veldig mye du sier, og at folk sier at alle må ha 939 pga det er så fremtids rettet uten å kunne svare for seg, men kjøper man et nforce 4 hovedkort med sata2, da vill jeg kalle det direkte fremtids rettet pga man har mulighet til å oppgradere til sata2 harddisker i etter tid.. eneste grunn til at jeg ville anbefale et 939 system er pga sata2, mulighet for SLI (som kanskje er mer gøy en hva man faktisk får bruk for?) og at.. vell det er vell ikke så mange grunner for å kjøpe 754 lengre ? en siste ting... finnes det hovedkort til 754 med pci-E(rett meg hvis jeg tar feil) ? for hvis man i etter tid har planlagt å oppgradere skjermkort så kommer de fleste nye i pci-e og utfasingen av AGP har sakte begynt..

Husk at hovedkortet er det siste man som oftest oppgraderer.. (såfall for min del)

Lenke til kommentar

939 er vel per idag den platformen som har prosessorer som spenner over hele pris- og ytelsesspekteret. Den er forsiktig på varmeutvikling, som igjen fører til mindre utgifter ved kjølervalg. De fleste vil klare seg med en boxed-kjøler.

Socket 754 har AMD selv sagt er utgående.

Socket 478 er en døende platform takket være Intels brøler med socket 775 og i925-chipsettet. Miraklenes tid er enda ikke omme dersom nvidia tryller med Intels Preschot, men jeg tør si at Intel har driti på draget etter Northwood.

939-kortene leveres stort sett i et velutprøvd ATX-format og har flere leverandører som skyfler ut fremragende chipset og ryddig design.

Jeg tror hovedgrunnen til at folk anbefaler s939 er fordi det skal lite til å øke ytelsen mye dersom du tenker litt framtidsrettet. Nforce3-serien har gitt flere meget bra hovedkort og med nforce4 kom PCIe og deretter SLI som igjen gir mer ytelse for en mindre investering - i framtiden.

Sakens kjerne er vel heller hva du mener med framtidsrettet; Alt av datautstyr foreldes så fort man har pakket det ut, og ingen platform lever evig. Men om man ikke ønsker å bruke 15-20000 hvert 2. år for å kunne spille de nyeste spillene, er det lurt å putte litt ekstra i et godt hovedkort og en stabil platform som ikke vil bli utfaset med det første. Det logiske valget i våre dager vil være s939. Derfor. :)

Gir det noen mening? :cool:

Lenke til kommentar
Sakens kjerne er vel heller hva du mener med framtidsrettet; Alt av datautstyr foreldes så fort man har pakket det ut, og ingen platform lever evig. Men om man ikke ønsker å bruke 15-20000 hvert 2. år for å kunne spille de nyeste spillene, er det lurt å putte litt ekstra i et godt hovedkort og en stabil platform som ikke vil bli utfaset med det første. Det logiske valget i våre dager vil være s939. Derfor. :)

Gir det noen mening? :cool:

Godt sagt

Lenke til kommentar

Alle sier at 64-bits er så utrolig framtidsrettet - når 64 bits applications og OS kommer, trenger man uansett nytt. Men jah dah trenger man ikke å "kjøpe" nytt hvis det kommer ;). Det er jo også det nyeste så det vil overleve lengre -> framtidsrettet.

___

EDIT: hvem er det på avataren din oivind :!: ikke dama di vel hæhæ

Endret av Fur
Lenke til kommentar

Ser det du sier Captzalo.

Jeg ser ikke at det er mer stabilt og sikkert enn f.eks et eldre system som tilbyr nesten samme ytelse til lavere pris. Dessuten er eldre systemer kommet lengre med drivere etc. som gjør at de er bedre og mer stabile.

For en nybegynner er det ofte vanskelig å oppdatere Bios og andre drivere som hele tiden kommer.

Lenke til kommentar

Ja jeg vill si det krever mer av brukeren med et helt nytt system som ikke er like mye utprøvd, og ville heller sagt at et eldre system er mer stabilt.. men fortsatt så mener jeg det blir fremtids rettet ytelse messig med sata2 og pcie vell og merke 64 bit som man også finner på 754

Lenke til kommentar

Fullstendig enig med deg Dahle - fremtidsrettet sier ingen verdens ting. Alt fra i morgen av er fremtidsrettet....

Skal man anbefale oppsett, så tror jeg det kanskje kan være mer hensiktmessig med "mest for penga"- anbefaling istedet. Most bang for the bucks er vel det folk flest er ute etter. Uansett om man til enhver tid kjøper det som er "mest fremtidsrettet", så kommer det alltids skjær i sjøen underveis, som før eller siden vil tvinge deg til å oppgradere/skifte ut en del komponenter - enten det nå er sokkel på HK, PCI- sokkeler, RAM- slots, kabinett/PSU- løsninger eller noe annet.........man kan like godt "pese" seg ned litt, og heller trå til med et system som duger bra, uavhengig av hva slags system det nå blir.

Jeg har selv et system som løper fra mange av de oppsettene som presenteres her på sidene, enda mitt oppsett slettes ikke er så fremtidsrettet som mange mener ting skal være. Men du verden så nøye det er sammensatt med tanke på speed, stabilitet og selvfølgelig - "mest for penga".............:-)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Er tildels enig, men fremtidsrettet er ikke bare med tanke på oppgradering. I forhold til S939, så kommer det snart en 64Bits Windowsversjon. Har man da kjøpt et AMD 64 system fra før, så har man altså et system som er fremtidsrettet med tanke på ny software.

Jeg kjøper ikke stasjonsvogn for å ha plass fordi jeg vet at det snart kommer hydrogenceller.

Det er en litt tomt argument som er litt typisk markedsføringstriks.

De fleste som er så opptatt av hardware at de trenger "det nyeste" når det kommer, vil nok uansett bytte når det kommer. All erfaring tilsier også som noen har nevt tidligere at datautstyr har relativt begrenset levetid.

Lenke til kommentar

Det er noe i det du sier. Jeg har faktisk aldri skiftet ut prossessoren uten å skifte hovedkortet samtidig. Grunnen til det er at den nye prossesoren bruker nesten alltid en ny socket format så det alene ødelegger forestillingen om at feks. 939 er så mye mer fremtisrettet da både 754 og 939 brukere vil oppgradere samtidig til et helt nytt socekt format.

Noen vil sikkert argumenere at 939 har PCI express slot men når tiden kommer at jeg skal oppgradere skjermkortet (har nå 6800Ultra AGP) så har jeg nok skiftet ut hovedkortet også fordi et helt nytt skjermkort må oftest ha en rask prossesor for å få den virkningen den skal ha.

Hva er så konklusjonen min?

I fremtiden vil nok alle de anbefalte systemene være like utdaterte.

Lenke til kommentar

Har alltid syntes at betegnelsen "mest fremtidsrettet" på 939 har vært teit. Mer for pengene, mindre varme etc. er bedre argumenter. Er ikke på noen måte mer fremtidsrettet, da man, so Øivind sier, gjerne bytter ut både HK og CPU i samme sleng.. om ikke minne også..

Lenke til kommentar

Jeg hjalp nettopp en kompis med å sette sammen en budsjett-pc, med AMD64-system. Mange mente han burde legge 500-1000 kr ekstra i maskinen kun for å gå fra s754 til s939. Et budsjett-system i s939, har tilnærma akkurat den samme ytelsen som et budsjett-system i s754. Og skal ha oppgradere om et år, så beholder han uansett hverken hovedkort og cpu. Da spør jeg, hva i alle dager skal han med et såkalt 'fremtidsrettet' system som yter det samme som et 'ikke-fremtidsrettet' system?

Lenke til kommentar

Men du mener vel ikke at s939 ikke er framtidsrettet?

Kan være enig i at framtidsrettet er feil ord. Kanskje det blir bedre å legge til mer. Er vel ingenting som er så fryktelig framtidsrettet, men det er vel heller da noen produkter som da s939, og LGA775 for den saks skyld, som er mer framtidsrettet enn andre.

Fordi: s754 har vært mer enn mellomstasjon for AMD, selvom den vil følge oss for budsjettprosessorene. Så og si alle nye desktop AMD-CPU'er kommer til s939

Innen utgangen av 2005 fases sokkel 754-plattformen mer eller mindre ut fra AMDs side. Sokkel 939 blir sokkelen for fremtiden, og alle nye Athlon 64-prosessorlanseringer etter 3. kvartal 2005 ventes å bli på sokkel 939-plattformen.

På samme måte som vi ikke får flere lanseringer på s478.

Antakeligvis vil du kunne kjøpe prosessorer som passer til ditt s939 hovedkort om 2 år vil jeg tippe. Uten å ha utforsket det så mye.

Derimot kan det stilles spørsmålstegn ved om DDR2 er framtidsrettet i det hele tatt. For hvis du kjøper DDR2-minne i dag vil det være såpass dårlig(tregt) sammenlignet med DDR2 om et år. Da dette er et område vi vil se kraftig vekst på.

Og til slutt: Det blikke mye dobbelkjerne på s754 framover ass.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Men når folk likevel har planer om å kjøpe nytt hovedkort samtidig som man kjøper ny CPU, hva er vitsen med å betale ekstra penger bare for å ha et såkalt 'fremtidsrettet' system?

Det kommer alltid ny teknologi til hovedkortene og. Et hovedkort på en plattform har ikke alltid de samme egenskapene, og da er det vel greit å bytte hovedkort i samme slengen og?

Et budsjett-hovedkort på s939 som har de samme egenskapene som et hovedkort på s754, er ikke så veldig mye mer fremtidsrettet utenom at du gjennom oppgraderingens vei ikke er NØDT til å kjøpe nytt hovedkort samtidig som du kjøper CPU.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper et godt s939 hovedkort i dag, kanskje tilogmed nForce4 vil du ikke egentlig trenge å oppgradere hovedkortet neste gang for å få nevneverdig bedre ytelse. For det er vel ytelse som til syvende og sist teller. Ikke funksjonalitet. Selvom det ikke er negativt.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Så det du sier nå kennethdammyr, er at grunnen til at s939 er mer fremtidsrettet, er fordi man ikke trenger å bytte hovedkort neste gang man kjøper PC..?

Men samtidig koster jo s939 MER enn tilsvarende s754. Ikke nok til å "betale for" det nye hovedkortet man må kjøpe fordi man skal oppgradere fra s754 selvfølgelig.. men når man skal oppgradere fra s754, til s939 om noen år da, så har det kommet nye og bedre hovedkort til s939, som høyst sannsynlig tilbyr mye mer enn et nForce 4 gjør i forhold til nForce 3 nå... ? (Og det er på ingen måte alltid ytelse som teller... men ytelse og funksjonalitet kan ofte også henge sammen.. SATA2, DDR2....)

Og som Øivind også sier: i det man har kommet så langt at man vil oppgradere systemet sitt med ny CPU har det gjerne kommet så mye annet som er bedre enn det man har, at det blir gjerne litt mer enn bare CPU...

Lenke til kommentar

Hva mener du at framtidsrettet betyr da? Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe noe som skal være framtidsrettet hvis det ikke hjelper meg i framtiden.

Så kommer neste spørsmål. Hvor lenge er det til neste oppgardering? Hvis det er 1 år så vil dagens standarder funke fint. Når man beveger seg over på drøyt 2 år blir det værre.

Hvorfor føler jeg at jeg fikk alle mot meg nå... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...