Znoken Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Installerte idag en S-ata disk og fjernet den gamle 80 ide disken min..Når jeg la inn nye partisjoner så la jeg inn en partisjon © på 25gigg som jeg skulle ha til OS.Nå ser jeg at partisjons bokstavene er forandret (vet ikke hvordan det har skjedd) og håper at det går og forandre på de...Har vært på disk management men kunne ikke gjøre det derfra...Er det noe som har forslag???? Lenke til kommentar
2peewee Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Min datamaskin - høyreklikk partisjonsen - Rename eller klikk på partisionen slik den blir merka, trykke f2 og skriv inn nytt navn Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hvilke bokstaver har du nå da ??? Er D: 25 gig og C: stor med OS. ?? Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Som dere ser på bilde så har jeg nå 6 partisjoner...Det jeg vil er at c står på e også omvendt... Det er bokstaven men ikke navnet jeg ønsker og forandre på.... Hvis jeg deleter en av patisjonene så mister jeg jo også inneholdet...gjør jeg ikke det da??? Endret 2. januar 2005 av Znoken Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Ja ... du legger inn WindowsXP på C: partisjonen også.. Så når du har funnet dette med valg av disk går du inn på egenslaper min datamasskin =>Avansert=>Oppstart og gjennoppretting Der etter stiller du inn på den disken som du vil skal starte først (C:). Så tar du noen restarter for å sjekke at allt er ok og så sletter du allt Windows på D: (Edit: også skjulte filer) Dette er igrunnen også en veldig lærerik prosess. (... du vil kjøre med 2 OS noen dager for å se....)Lykke til. Endret 2. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Oki,skal se på det litt mer imorra....klokka gikk litt fort nå....Er litt redd for og miste alt jeg har også så jeg vil være 100% sikker på hva jeg gjør...Har mistet mange gb med data tidligere og håper at det ikke vil skje igjen da....Men takk for svar.... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Skjønner egentlig ikke hvorfor du ikke kan omdøype partisjonene diskbehandling. Du må inn med en hjelpebokstav slik at C: blir ledig. 1: C: omdøypes til X: 2: Bokstaven C: er nå ledig.... 3: D: omdøypes til C: 4: X: omdøypes til D: Endret 2. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Hvis jeg forandrer denne nå ...vil det gå utover de programmene og alt annet som ligger inne på c: når jeg nå forandrer den...Se bilde på advarselen... Ps..Det er programmer,filmer og spill som ikke er installert som ligger på c: Endret 2. januar 2005 av Znoken Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Vel nå har jeg i allefall forandret c: til x: men nå får jeg ikke forandret e: til c:...Får bare opp en ny melding...se bilde Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Så bør OS ligge på den aktive partisjonen: Der er der du har gjort feil. Så da må du inn å flytte aktiv partisjon. Da vil C: flytte etter av seg selv.... Beklager allt rotet Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) hehe..flytte aktiv partisjon...du vet ikke åssen man gjør det da ??? Skjønner at jeg må deaktivere x: og aktivere den partisjonen Os`et ligger på men har sjekket endel på disk manager og kan ikke finne noen måte og gjøre det på...Den eneste jeg kan komme på er og boothe og ta det derfra men da må jeg jo formatere...Men er det eneste løsning så gjør jeg det..Tar meg ikke lang tid og formater engang til... Skal installere pm8 først og se om det er mulig derfra og forandre... Endret 3. januar 2005 av Znoken Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 hehe..flytte aktiv partisjon...du vet ikke åssen man gjør det da ??? Det er en hake man setter på primærpartsjonen når man kjører Fdisk. Du har vel brukt Partition Magic og da blir det der du ordner det. Hvis du lagde partisjonene da du installerte WindowsXP så blir det å gå inn der for å se hva du kan gjøre.... Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Tror ikke du kan endre stasjonsbokstav og -baner på systemdisken uansett om du gjør c:\ ledig. Ghost e:\ og legg på c:\, formater e:\ etterpå, eller installer os på nytt. Hvis du har noe på c:\ du vil ta vare på, så flytt det til en annen partisjon først. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Når man lager partisjonene så lager man en primærpartsjon. Og den forstiller man seg skal bli C: og haker den av som AKTIV, Så blir resten av hardisken Utvidet partisjon. Denne utvidede partisjonen deler man inn i logisk(e) partisjon(er). Dette må gjøres med "tunga midt i munnen". I denne prosessen blir en del (system)opplysninger lagt inn på disken. Noe som gjør at systemet skal kjenne den lettere igjen. Til lutt kjøres format på partisjonen(e). Heri ligger muligheter feil som mange gjør, og som gjør at de plages og forkorter levetiden til systemene (hardiskene). Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Så blir resten av hardisken Utvidet partisjon. Denne utvidede partisjonen deler man inn i logisk(e) partisjon(er). Nesten helt riktig. resten av disken trenger ikke bli en extended partisjon med logiske partisjoner. Man kan godt dele resten av disken opp i flere primære partisjoner. men som du sier, den partisjonen du skal ha os på må være aktiv, eller så bootes det ikke. Tror ikke pm8 klarer å endre stasjonsbokstaven din, men er ikke sikker på den Påstanden. Anbefaler som nevnt før å installere os på nytt. Men bruker du xp cd, eller starter du opp med en oppstartsdiskett og installerer os fra hd (altså har lagt hele innholdet av xp cd´n på hd) Hvis du gjør sistnevnte og du har ntfs på c:\ og fat32 på e:\, vil ikke ntfs disken vises i DOS og den som du nå ser som e:\ vises som c:\ i DOS. Når du starter opp igjen er plutselig os på e:\ igjen. Håper dere forstår hva jeg mente nå. Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Fikk forandret til c: gjennom og bruke Pm8 men måtte formatere den da den ikke ville starte opp i c: da...Men nå har jeg fått fikset det som jeg ville ha det så da må jeg bare si mange takk for alle forslag og hjelp jeg fikk av dere... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Fikk forandret til c: gjennom og bruke Pm8 men måtte formatere den da den ikke ville starte opp i c: da...Men nå har jeg fått fikset det som jeg ville ha det så da må jeg bare si mange takk for alle forslag og hjelp jeg fikk av dere... Fortsatt Godt nyttår! Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Dette har jeg akkurat forklart før!! For å skifte partitsjonsbokstav går du inn i regedit på HKLM->SYSTÈM->MOUNTEDDEVICE Der får du en liste over alle devicer og device bokstaver. Vil du skifte f.eks. \DosDevices\C: til \DosDevice\X endrer du bare navnet, og hvips ved neste boot har partitionen skifta bokstav. Om du gjør dette på en systemdisk så KAN det lønne seg å kjører ,f,eks, partition magic "drive mapperenn" som finner allle referanser til et drive og skifter den til det nye. Om dere gidder kan dere finne ut at dette tipset faktisk er gitt på sida til Microsoft, så det så! ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå