kyrsjo Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Spør på vegne av en venn av meg (og snart meg selv...) Har en pc med fedora, som står som blant annet web-server. Men hva er den enkleste og greieste måten å få lastet opp ting på til denne? "Forsiden" ligger i /var/www, er eid av root.root og er mode 766. Han som skal ha serveren har en mac - så NFS er en mulighet - som han ønsker å bruke til å laste opp/lage tingene med. Men *hvordan*? Hva er enkleste måten å sette det opp, sånn at det er mulig å laste opp både "hjemme og ute"? Samt hva med bruker-mapper - altså "pulic-html" som kan aksesseres med http://dns-navn/~brukernavn - hva er den greieste måten å ha dette på? FTP/SFTP-server - noen anbefalte? Gjerne noen det er lett å sette opp/rpm er tilgjengelig... Samt dyndns - har en klient som heter ddclient... Men er ikke helt sikre på hvordan den settes opp... Kommer vel til det. En kort oppsummering var altså dette... Så tar vi det herifra! EDIT: SFTP-server er jo sshd, det... Vet at den settes opp med ikke-standard port og deaktivert root-innlogging for sikkerhet... Endret 2. januar 2005 av kyrsjo Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Når det gjelder filoverføring: Jeg ville gått for bare SSH. Det er mer sikkert og mye enklere i bruk en FTP (fra et admin synspunkt) På jobb har vi nå begynnt å fått kundene over til SSH, dette går faktisk veldig bra og når kundene bruker f.eks WinSCP så merker de faktisk ikke forskjell fra FTP. Apache: Jeg ville begynnt med å lage en mappe som heter /home/httpd. her legger du alle websidene. /home/httpd/foobar/html/index.html Når du ordner en ny bruker så legger du bare han til f.eks /home/httpd/foobar Struktur: /home --->vhosts/ --->foobar (vhostfil til websiden foobar) --->httpd/ --->foobar/ (Mappen/home til websiden og bruker foobar) ---->access_log (Access logfil til siden) ---->error_log (Error logfil til siden) --->html/ (Her ligger selve websiden) --->index.html Vel, dette er min anbefaling.... Det er såklart ingen rett eller feil måtte å gjøre det på. Har ikke ville gått for Fedora på server. Fedora er en "beta test" for kommende RedHat produkter og har ikke lang levetid ang oppdateringer/fixer. Endret 2. januar 2005 av olear Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Takk for en informativ guide! Grunnen til at vi tenker ftp ved siden av ssh, er at det har den fordelen at du trenger ikke noe spesialprogram - alle pc'r kan ftp, mens ssh trenger noe spesielt. Veldig greit ved "public terminals". Men synspunktet dit vil bli brakt videre. Jeg har også egentlig kommet fram at sshd er greiere, spesiellt med tanke på forwarding etc - smoothwall greier det, men airport er vist noe herk å konfigurere for alt annet enn "dele internett" scenariet... Fedora har den fordelen at jeg kan det godt => jeg kan lære han (han har allerede lært masse), fin brukervennlighet, 64-bit støtte, "standard" (vanlig) - "alle" programmer virker, og fin til å bruke til arbeidsstasjon ved siden av server. Levetiden er lang nok - når du tar med fedora legacy er den faktisk ikke så kort... Men det viktigste er vel nå at han lærer - og så får man heller gjøre om på ting senere. Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Ok, vi snakker ikke produksjonsserver heller Fedora er sikkert grei nok som testserver, så lenge admin vet hva han gjør. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Ja. Hovedpoenget her er å lære Innen fedoraen er utdatert, kan nok personen nok til å gjøre et selvstendig valg Hva med CentOS og den andre blåkopien av RH enterprise jeg aldri husker hva heter? Er de noe tess? Whoho! ADSL!!! Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hva med CentOS og den andre blåkopien av RH enterprise jeg aldri husker hva heter? Er de noe tess? Har aldri prøvd disse, jeg bruker Slackware/Gentoo på server. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Ang. klienter for sftp, kansje vi skulle lage en liste? Linux: - Konquerror (fish://) - nautilus (gnome>=2.8) (ssh://) - komandolinje sftp Windows - FileZilla - WINscp (funker denne på samme måte som SCP - "i blinde"?) Mac: - HyperFTP eller hva-den-nå-het-igjen - komandolinje sftp Lenke til kommentar
olear Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 FTP/SFTP klienter Linux: Konqueror (fish:// sftp://) Nautilus (ssh://) KBear (QT) gFTP (GTK) scp sftp Windows: WinSCP PuTTY Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Selv er jeg også litt svak for shfs som transparent mounter et filsystem via ssh (akkurat som om det var samba eller nfs). Ang DynDNS så bruker jeg bare følgende lille kodesnutt istedenfor å installere noen kompliserte programmer: #!/bin/bash nyip=`/sbin/ifconfig eth0 | grep inet | awk '{print $2}' | sed 's#addr:##g'` wget -a /var/log/dyndnslog "http://mittbrukernavn:[email protected]/nic/update?system=dyndns&hostname=mitthostname" -O /var/log/dyndnsres cat /var/log/dyndnsres>>/var/log/dyndnslog Bare bytt ut alle stedene det står mitt* Stapp det inn i et initscript så du kjøres ved boot. Hvis man har lang uptime på maskinen kan det også være lurt å legge det inn i crontab så det blir kjørt en gang i blant. Endret 4. januar 2005 av Langbein Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Eneste problemet er at denne burken står bak NAT, så den må sjekke nyip vha. web. Men selve prinsippet så smart ut Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Mange routarar har innebygd moglegheit for å oppdatere dynamisk DNS. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Min har (zyexel sak) Men ikke ariport eller Nettopia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå