Gå til innhold

Videoredigering og skjermkort, hva kreves?

Anbefalte innlegg

En ting jeg lenge har lurt på, og som jeg håper noen har noe erfaring med!

Jeg har fått i oppdrag av min tantes husband å bygge en PC som skal brukes til litt amatørvideoredigering, da hans nåværende ikke helt holder mål (Athlon 1,2GHz, 256MB RAM, 90% full harddisk med 80% spyware).

Oppsettet av maskinen skal jeg ta i "Hjelp, jeg skal kjøpe ny PC"-delen, men jeg lurer fært på skjermkort?

Trenger man i det hele tatt bra skjermkort til videoredigering? Jeg har hørt at man gjør det, for at for å se på video samtidig som man rendrer den i x ganger hastighet, krever dette litt av skjermkort også. Men gjør det det?

Har tenkt å putte en Prescott 3GHz og 1024MB RAM i kassa, men trenger jeg noe særlig mer skjermkort enn et Radeon 9200SE???

Håper virkelig noen har noe fornuftig å komme med. Jeg kan svært lite om videoredigering, og hva som brukes av forskjellige filtre osv.

Han jeg skal bygge PC for skal nok hovedsaklig bruke Pinnacle Studio 8/9.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg redigerer videoer uten problem med et vrak av et mx440 kort, så man trenger absolutt ikke noe monster for å redigere video. Selv om du ser på filmen, så har ikke kortet så veldig mye med saken å gjøre(faktisk nesten ingenting) Men derimot CPU og ram er veldig viktig når man "renderer" filmen sin.

Jeg har selv en 3 ghz prescott og 512 mb ram, så det går helt fint til videoredigering ja... :)

Jeg bruker selv pinnacle studio 9

Lenke til kommentar

Videoredigering fungerer helt glimrende med et Radeon 9200SE.

Vær obs på at du trenger temmelig mye harddiskplass hvis du overfører DV-tape til harddisken; tipper rundt 7-10GB pr. 60 min film i DV-format, pluss opptil 4,7GB for ferdigredigert film i DVD-format...

Det du vil merke med en treg CPU og lite RAM, er at MPEG-kodingen tar lenger tid.

Lenke til kommentar

Det jeg vil si at du MÅ ha for å kunne drive med videoredigering er skjermkort som har gode multi-skjerm løsninger.

Du kan jo gå utifra at minimum blir det en monitor til å redigere på og en monitor/TV til å vise filmen på. Videre får du ALDRI nok skjermplass når du driver med videoredigering slik at 2 Monitorer + TV er absolutt kjekt... Så sjekk hva som sies om drivere og slikt for de forskjellige skjermkortsløsningene. Det er faktisk viktig at det funker bra og uten mye trøbbel.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...