Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

p2p, routing og porter....En utfordring hinsides.

Anbefalte innlegg

Konfigurasjon av et hjemmenettverk kan sikkert være en utfordring nok for en nybegynner, særlig når det kommer til manuell konfigurering av porter og annet knæsj...Men jeg har et hjemmenettverk som later til å ta knekken på meg av hva vanskelighetsgrad angår.

Jeg har to routere, en wireless bridge, og derav 5 IP addresser å jobbe med før jeg kommer ut på nettet.

Fra brukermaskinen min ser det slik ut:

bærbar(wlan)->Wlan Router->Access Point->Access Point->Router->Broadband Modem->Internett

Problemet består egentlig i å få f.eks Shearaza og andre p2p programmer til å fungere i active mode i denne helvetes kjeden av brannmurer og wlanboxer...

Jeg trenger å kunne åpne hele kjeden for portaksess fra Internett.

Jeg har sjekket ut "alt" om temaet, UPnP, NAT, VPN, port-forwarding osv...Jeg kommer ingen vei...Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må du begynne i rett ende og sjekke hvert enkelt hopp før du går videre...

Internett - her er alt åpent og port 6346 kan nås.

Modem - har denne routerfunksjon, firewall eller annet tjafs?

Kan du koble din bærbare direkte på denne og sjekke at du kan nås på port 6346? Har du software firewall på din maskin, og du slår vel denne av mens du tester? Åpne i hvertfall nødvendige porter slik at du ikke blir lurt...

Dersom dette virker går du ett hakk lengre bak i kjeden

Koble deg på routere og sjekk forbindelsen. Har du åpnet porten i routeren (om nødvendig?)

OSV...

Før eller senere beveger du deg bak en enhet som stopper porten, når denne er lokalisert må du sjekk konfig og sørge for at ønsket port er åpen og at trafikk på denne porten routes korrekt...

Wintel

Lenke til kommentar

Takker, Wintel. Jeg vet ikke om modemet har firewall innebygget. I så tilfellet er det sikkert her jeg må sjekke ut hvordan det er konfigurert. Ellers så har jeg prøvd å aktivisere RIP (Routing Information Protocol) V1, siden jeg har to routere i kjeden. Hva er det som er essensen i sånt arbeid? Å få Gatewayen til å sende forespørsler om port 6346 til en spesifisert IP addresse? er ikke det kort fortalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...