Gå til innhold

Ønsker fastobjektiv på rundt 50mm til D70, tips?

Anbefalte innlegg

Har ikke hatt D70'n lenge, men ser allerede konturer av utstyr-spøkelset som alle snakker om...

Merker ett lite behov for en lyssterk linse i normal-området, tipper 50mm ville være passe. Noen tips til linse som passer bra med D70, og som ikke er alt for dyr? Må ikke nødvendigvis være original Nikon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det naturlige valget er Nikon AF 50 1.8D til ca 1200 kroner her hjemme.

Den fås for under 90 USD i statene...

Eller meget billig her sammen med filter og solfilter:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...3863210731&rd=1

Sjekk også bruktmarkedet nøye før du bestemmer deg (noen som selger lyssterk fastoptikk sammen med gamle speilreflekskamera.)

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Ser at Nikon også har ett på 1.4, men det koster 2-3 ganger mere. Har evt. Sigma eller Tamron noe som kan konkurrere med dette, og er det noe stort poeng å gå lavere enn 1.8?

Tok nemlig med kameraet ut på lekeplass-tur med kona og barna i går, og ble litt "skuffet" over 18-70 objektivet i lyset fra typisk gråvær. Håndholdt uten blitz ble uhyggelig høy ISO.

En ting jeg aldri har hatt tid til å "forske" på, er bruken av gamle Nikon objektiver sammen med D70. Hva skal man passe på/passe seg for? Begynner å bli temmelig mange fine to-bokstav forkortelser som henger bakpå linsenavnene ;)

Lenke til kommentar

Følger opp meg selv ennå en gang ;)

Leste ett sted nå at denne 50mm linsa vil bli tilsvarende 75mm på 35mm film med D70. "mm" angivelsen på linser som er laget for digitale kameraer (som 18-70mm linsa), er disse fortsatt spesifisert etter 35mm standarden? Eller vil en 50mm "gammel" linse faktisk zoome inn mere enn 70mm med kit linsa?

(jepp, jeg er litt forvirret her fortsatt... Har vært klar over dette lenge, men først nå jeg har fått det "på kroppen")

Lenke til kommentar

50mm 1.4 er vesentlig bedre, og har du råd, så bør du gå for den, ikke bare pga bedre ytelser, men også pga bedre byggekvalitet.

Når det gjelder mm digitalt kontra film, så har alle typer kamera en såkal cropfaktor, dvs at bildebrikken er x ganger mindre enn på filmkamera.

For Nikon er cropfaktoren rundt 1,55 som betyr at 18-70mm på digitalt tilsvarer det som ville vært 28 - 105 mm fra filmkameraene.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kjøp i utlandet, så er regelen generelt som følger:

Norske importører tar kun service på de varer de selv har innført. I alle andre tilfeller blir kameraene sendt til sentraleuropa for EU modeller, og til USA for amerikanske modeller.

Lenke til kommentar
50mm 1.4 er vesentlig bedre, og har du råd, så bør du gå for den, ikke bare pga bedre ytelser, men også pga bedre byggekvalitet.

Råd og råd :) Ei linse er ei investering som varer en stund, og det er veldig lett å angre hvis man velger feil... ;)

Men, finnes det andre produsenter som har bra 50mm 1.4 med Nikon feste?

Når det gjelder mm digitalt kontra film, så har alle typer kamera en såkal cropfaktor, dvs at bildebrikken er x ganger mindre enn på filmkamera.

For Nikon er cropfaktoren rundt 1,55 som betyr at 18-70mm på digitalt tilsvarer det som ville vært 28 - 105 mm fra filmkameraene.

OK, så de nye "digitale" linsene fra Nikon (f.eks. 18-70mm) spesifiserer fortsatt med mm verdier som står i forhold til filmkamera.

Lenke til kommentar
Når det gjelder kjøp i utlandet, så er regelen generelt som følger:

Norske importører tar kun service på de varer de selv har innført. I alle andre tilfeller blir kameraene sendt til sentraleuropa for EU modeller, og til USA for amerikanske modeller.

OK!

Finnes det seriøse web-butikker i UK, evt. andre land i Europa, som selger objektiver rimeligere enn i Norge? Eller er det kun USA som lønner seg?

Lenke til kommentar

Ved kjøp fra utlandet generellt, er det ikke noe særlig forskjell om man kjøper fra Europa kontra USA, bortsett fra at servicetiden sannsynligvis vil være litt lengre, OM noe skulle gå galt..

Om du velger 1.8 eller 1.4 vil også kunne avhenge av om du kommer til å oppgradere D70, og på hvilken ISO du jobber på. 1.8 linsen fungerer nesten like godt som 1.4, men du må da justere opp ISO for å få samme resultat, dvs at tar man bilder med 1.4 og 100 ISO, må tilsvarende på 1.8 være 200ISO. Men om ditt bruk vil gjøre noe forskjell på dette er ikke sikkert. Begge linsene er knallgode. Men som sagt, byggekvaliteten på 1.4 er bedre enn 1.8

Lenke til kommentar

Fikk min nikkor 50mm F1.4 fra B&H i dag :thumbup: , linsen er veldig godt bygd, kroppen er i metall i motsetning til F1.8 versjon som skal være i plastikk. Gjorde en liten test for å finne praktisk betydning av f-verdier (1.4 --> 5.0)

Oppsettet:

- Nikon D70 m/ Nikkor 50mm 1.4

- Manual modus (1/60 sec F1.4 -> F5.0)

- ISO 400

nikkor_50mm.JPG

Rommet er dårlig belyst, lyskilde er en 60 Watt glødepære ca 3 m unna bokhylla. Synes ikke forskjell mellom 1.4 og 1.8 er så stor at det ikke la seg fikse med level i photoshop.

lampe.JPG

Lenke til kommentar

Han har bare vist forskjellige grader av undereksponering. Denne testen viser ikke poenget med å gå for lysstyrke 1.4, nemmelig muligheten for å få litt raskere lukketid og derav unngå uskarpe bilder samt a få bakgrunnen bedre ute av fokus ved portrettfotografering.

Lenke til kommentar
Han har bare vist forskjellige grader av undereksponering. Denne testen viser ikke poenget med å gå for lysstyrke 1.4, nemmelig muligheten for å få litt raskere lukketid og derav unngå uskarpe bilder samt a få bakgrunnen bedre ute av fokus ved portrettfotografering.

Det er mulig du har rett i dette, men jeg vil likevel få takke mwar0f for jobben han gjorde. Jeg har aldri tidligere sett en slik sammenligning av effekten av ulike blenderåpninger. Jeg var blant dem som ikke hadde noe visuelt begrep om forskjellen på 1.4 og 1.8. Det har jeg nå. Så tusen takk for at du tok deg tiden med å lage denne oppstillignen mwar0f.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne her var fin ja.

Den kunne vært enda bedre om du hadde tatt et bilde med litt mer bybde i, så får man mer inntrykk av hvordan dybdeskarpheten endrer seg ved de ulike blenderåpningene også :) Jeg gjorde en tilsvarende med min Canon 50mm f1.8II i høst, der jeg plasserte ulike objekter bak hverandre på et bord. Skal se om jeg kan grave den opp igjen i helga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...