Gå til innhold

Spørsmål angående skolevalg for webdesign ol.

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå som jeg går siste år på ungdomsskolen må jeg ta et valg, om hva jeg skal gå inn på til neste år! :yes:

Jeg har tenkt litt på Webdesign, Webhosting av domener, servere osv.

Så, nå lurer jeg på hva dere kunne ha anbefalt!?

Hva må jeg gå inn på for å bli noe av dette?

Har tenkt å begynne i det små og deretter få startet et eget firma! :w00t:

Håper noen kunne gitt meg litt informasjon om dette og noen gode tips :thumbup:

Takk for all hjelp på forhånd!

Mvh

Ostebu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lærer lite webdesign på IKT også. Noen steder kan det nok hende du lærer litt om webhosting/linux, men de aller fleste steder vil du nok bli pakka med masse greier om Office og Active Directory. Kanskje du får lov til å lage din egen webside som en av oppgavene, men du lærer nok ikke noe av læreren om det.

Lenke til kommentar
Lærer lite webdesign på IKT også. Noen steder kan det nok hende du lærer litt om webhosting/linux, men de aller fleste steder vil du nok bli pakka med masse greier om Office og Active Directory. Kanskje du får lov til å lage din egen webside som en av oppgavene, men du lærer nok ikke noe av læreren om det.

Garantert ikke.

Dette er min erfaring:

Ingard: Hei, hva skal vi ta for oss på dette kurset egentlig?

Lærer: Sette opp hjemmesider.

Lærer viser oss en del ting som jeg kan kort gi et innholdreferat fra; Vi skal i år holde oss til programmet frontpage.

Ingard: Nei, dette gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar

Takker for svar :D

Etter de svarene jeg har fått hittil, så er jeg blitt mye mer klokere :)

Men det jeg har tenkt meg er å ta Elektronikk-svakstrøm!

Vil etter dette kansje gå for å bli dataingeniør.

Jeg har tenk å bli en alt muligmann innen data, har jeg tenkt! :)

Liker å drive med det tekniske innen data, pluss å holde på med å lage hjemmesider og holde på med oppsett av servere, virker veldig kjekt!

Er det noen som vet hva som kunne ha egnet seg for meg da, når jeg er interesert i alt dette?

Har tenkt å starte eget firma, der jeg ansetter folk som kan webdesign, noen som kan det og det.. osv :p

Takker for alle tips! :D

Lenke til kommentar

formgivning (tegning form og farge) kansje?

du lærer null og niks om servergreier men mye om design, farger og sånt.

og du kan ta webdesign som valgfag på vk1.

lærerene som jobber der har sikkert ingen greie på data og sånt så du kommer nok til å lære å sette sammen en side i frontpage. men hvis du allerede kan bittelitt om faget så får du garanters 6.

jeg går ikke vk1 enda men lærerne her er vertfall temmelig uerfarne med data.

dessuten er det sløvt :love:

Lenke til kommentar

Vel, mitt tips må bli å drive mye med slikt på frititda (webdesign) så får du gå elektro og lære mer om hardware-siden. Beste måten å lære webdesign tror jeg faktisk er i et forum som dette - for ikke si dette forumet. :wee:

Men det ser ut som du har planer for framtida, og pluss litt pågangsmot vil jeg tro det går veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Vel, mitt tips må bli å drive mye med slikt på frititda (webdesign) så får du gå elektro og lære mer om hardware-siden. Beste måten å lære webdesign tror jeg faktisk er i et forum som dette - for ikke si dette forumet. :wee:

Men det ser ut som du har planer for framtida, og pluss litt pågangsmot vil jeg tro det går veldig bra. :)

Tusen takk for fint svar! :yes:

Jeg tror jeg gjør slik som du sa nå ;)

Om jeg tar Elektronikk-Svakstrøm, kan jeg da driver hosting av servere, domener osv da?

Lenke til kommentar

Jeg kan hvertfall fortelle deg at du lærer det du trenger ++ for å holde på med webhosting og webutvikling dersom du begynner på dataingeniør utdannelsen. Selve design og utforming tror jeg du lærer best på egenhånd. Ta imot inspirasjon og kritikk på feks dette forumet :)

Lenke til kommentar

Garantert ikke.

Dette er min erfaring:

Ingard: Hei, hva skal vi ta for oss på dette kurset egentlig?

Lærer: Sette opp hjemmesider.

Lærer viser oss en del ting som jeg kan kort gi et innholdreferat fra; Vi skal i år holde oss til programmet frontpage.

Ingard: Nei, dette gidder jeg ikke.

NOEN her surrer villt med navnene her..

IKT Driftsfag = Egen studieretning, der man kan omtrent ha valgfritt Grunnkurs, så hopper man over på dette. Er vel et år der, så to år i lære etterpå.

ITA/B = Valgfag på VKI og VKII (Tror ITA er nettsider og databaser, mens ITB er serverdrifting og slikt..?)

Så, enten svarer du helt feil Ingard, eller så svarer du på det han egentlig mener, men ikke ber om å få svar på (jeg tipper det første).

Lenke til kommentar

Til eksamen i IKT Driftsfag ble jeg trukket ut til å lage et intranett for en skole, så noe webdesign finnes det da der iom at det er pensum :) Men skal du jobbe med design generelt må du på høyskolen, dog er IKT fint å "pusle med" på vgs nivå.

Lenke til kommentar
Men skal du jobbe med design generelt må du på høyskolen, dog er IKT fint å "pusle med" på vgs nivå.

Jepp.

Er vel dog ingen som har spesifisert seg på Webdesign av de offentlige høyskolene.. Jeg har vel like mye Webutvikling som de som går Bachelor of Mediedesign på Gjøvik..

Bachelor of Multimediasystems på Noroff (www.noroff.no) er vel en mulighet, men litt usikker på Noroff's rykte i bransjen, og i Stavanger drev dem visst med søksmål grunnet dårlig rykte..

Lenke til kommentar
(...)

Jeg har tenk å bli en alt muligmann innen data, har jeg tenkt! :)

(...)

Alt muligmann er umulig innenfor dataverdenen med tanke på at det er så utrolig mye.

Jeg tror egentlig du burde gå det du vil på vgs, så får du heller ta høyskoler og studere informatikk faget dypere. Valgmulighetene er mange, og kanskje det først og fremst er lurt å studere noe, og ta noe på hobbybasis, med tanke på at du da ville så mye.

Så kanskje webdesign på fritia, og server ol. studerer du da på en høyskole.

selv så tok jeg ikt systemdrift på vgs (allmenn) og nå studerer jeg da informatikk som bachelor student. dette er et veldig generelt fag, der man lærer mye generelt - alt fra bilder til programmering.

Etter hvert skal jeg da ta mastergrad i systemdrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...