Cy_19 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Jeg har fått problemer med å lese fra en av mine hardisker, en Samsung HD 160 GB SATA 7200 8MB (1 partisjon, 160GB). Hovedkortet er et ASUS A7N8X Deluxe v2.00 Kjører winXP, som er innstallert på en egen Hitachi HD. Bruker ikke RAID. Problemet kan sees allerede under boot: Når maskina finner harddiskene, så kommer denne Samsung disken ofte ikke opp, og om den dukker opp, så står det bare noen rare tegn og size 0 Gb. Maskina bruker også sinnsykt lang tid på å starte opp. Den prøver vel å kommunisere med disken, men det kommer ikke noe feilmelding. Maskina henger bare et minutt eller to, før windows starter. Har prøvd å bytte kabler med den disken som virker, men det hjalp ikke. Heller ikke når den er koblet opp til den andre kontrolleren funker den. Den andre disken funker på begge kontroller og kabler.... Noen ide om hva som kan ha skjedd? Dette skjedde plutselig når jeg slo på maskina etter at den hadde stått ubrukt noen få uker. Har endel data som jeg skulle prøvd å fått berget over ihvertfall, om disken er dårlig. Forslag til program? Er det noe program som kan scanne disken i dette tilfellet, maskina sliter jo med i det hele tatt å finne disken... Prøvde Acronis recovery expert, men det lette bare etter slettede partisjoner..., den fant ihvertfall ikke noe feil med maskina. Kanskje den ikke såg samsung disken i det hele tatt... @ny ideas? Endret 2. januar 2005 av Cy_19 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Høres ut som en elektronikk feil. En mulighet er å kjøpe akkurat makan disk og bytte over kretskortet, da får du kanskje tilgang til platene. Pleier normalt å anbefale diagnostic fra produsenten, men det er ofte de ikke fungerer på SATA. Her finner du noen linker: http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
Cy_19 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Kongelink! Må testes.... Lenke til kommentar
Cy_19 Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) Da var hutil.exe fra Samsung testet ut, desverre med negativt resultat. Den fant SATA disken min fra Hitachi, men sier "none" der hvor Samsung disken står... Har en Spinpoint SP1614C med garanti, så jeg har mulighet til å få en ny, men det er mye data på den jeg skulle hatt... Er det mulig å troubleshoote videre? Hvor vanskelig er det å bytte over kretskortet om det er siste utvei? Endret 6. januar 2005 av Cy_19 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå