Gå til innhold

Kan ikke lese Harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg har fått problemer med å lese fra en av mine hardisker, en Samsung HD 160 GB SATA 7200 8MB (1 partisjon, 160GB). Hovedkortet er et ASUS A7N8X Deluxe v2.00

 

Kjører winXP, som er innstallert på en egen Hitachi HD. Bruker ikke RAID.

 

Problemet kan sees allerede under boot: Når maskina finner harddiskene, så kommer denne Samsung disken ofte ikke opp, og om den dukker opp, så står det bare noen rare tegn og size 0 Gb. Maskina bruker også sinnsykt lang tid på å starte opp. Den prøver vel å kommunisere med disken, men det kommer ikke noe feilmelding. Maskina henger bare et minutt eller to, før windows starter.

 

Har prøvd å bytte kabler med den disken som virker, men det hjalp ikke. Heller ikke når den er koblet opp til den andre kontrolleren funker den. Den andre disken funker på begge kontroller og kabler....

 

Noen ide om hva som kan ha skjedd? Dette skjedde plutselig når jeg slo på maskina etter at den hadde stått ubrukt noen få uker.

 

Har endel data som jeg skulle prøvd å fått berget over ihvertfall, om disken er dårlig. Forslag til program? Er det noe program som kan scanne disken i dette tilfellet, maskina sliter jo med i det hele tatt å finne disken... :(

 

Prøvde Acronis recovery expert, men det lette bare etter slettede partisjoner..., den fant ihvertfall ikke noe feil med maskina. Kanskje den ikke såg samsung disken i det hele tatt...

 

@ny ideas? :yes:

Endret av Cy_19
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var hutil.exe fra Samsung testet ut, desverre med negativt resultat. Den fant SATA disken min fra Hitachi, men sier "none" der hvor Samsung disken står... :(

 

Har en Spinpoint SP1614C med garanti, så jeg har mulighet til å få en ny, men det er mye data på den jeg skulle hatt...

 

Er det mulig å troubleshoote videre?

 

Hvor vanskelig er det å bytte over kretskortet om det er siste utvei?

Endret av Cy_19
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...