Gå til innhold

Erfaringer med Sony DSC-P150 og Panasonic FX7?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst til å kjøpe meg et kamera som jeg kan putte i lomma og ha med overalt. Har aldri hatt et ordentlig kamera før, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Det jeg kunne tenke meg var noe med bra batterikapasitet, brukbar video opptak funksjon, og selvsagt bra bildekvalitet. Jeg kan ofre video funksjonalitet hvis det skulle bli nødvendig, men jeg ser uansett på det som et stort pluss med 640x480@30fps. Ikke fordi jeg skal bruke det mye som et video kamera, men fordi det er kjekt å ha på fest f.eks.

Jeg tenkte først på ixus 40, men etter å ha lest på forumet her så virker det som at det ikke er så fantastisk som jeg hadde håpa.

Så etter noen timer med lesing så virker det som at Sony DCS-P150 er et veldig bra kamera til mitt bruk. Nedturen er de dyre minnekortene. Så vidt jeg har skjønt så har det kameraet veldig bra bildekvalitet, veldig bra video funksjonalitet, og veldig bra batterikapasitet.

Har også lagt merke til at noen anbefaler Panasonix DMC FX7. Den har dårligere batterikapasitet, ingen optisk søker, dårlig video funksjon, men har derimot en optisk stabilisator. Den er også litt dyrere, og så vidt jeg kan se ikke så lett å få tak i.

Nå lurer jeg på om noen har erfaringer med noen av disse, og kan si litt om hvordan de er i bruk? Kvalitet på bilder inne, ute, om natta, osv. Jeg tar gjerne imot andre anbefalinger også.

Hvor nyttig er den stabilisatoren på Panasonic'en? Er det noe man trenger? Det virker som Sony kameraet er bedre på mange området, men jeg har jo bare lest om dem.

Hadde blitt veldig glad for litt erfaringer, tips og anbefalinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig med erfaringer her :D

Jeg leste testen av FX7 som nettopp hadde kommet, og det virker som at P150 passer bedre til meg. Jeg har bestilt den på elkjøp så jeg i værste fall kan få pengene tilbake i løpet av 30 dager om jeg skulle angre meg.

Lenke til kommentar

Jeg har lest omtrent alle postene jeg kunne finne om de kameraene. Men jeg følte at jeg trengte mere info om blant annet FX7 før jeg kunne bestemme meg. Etter at den testen dukka opp på akam så hjalp det litt.

Det som går igjen i de fleste postene (jeg har funnet) er at folk kommer med anbefalinger, men det er sjeldent noen skriver om personlige erfaringer med hvordan kameraet er i bruk, og det er nettopp det jeg var ute etter her.

Lenke til kommentar

RE: Blurpy

Jeg har testet FX7 siden julaften og sammenlignet hva jeg synes med hva diverse testere har satt opp som fordeler og ulemper med kameraet.

Når man leser tester og sammenligner dem så blir man forvirret da ulike personer vektlegger ulike ting. Hva en test fremhever som en positiv egenskap, kan fremstå middels hos andre. Dette gjelder alle tester.

Man må altså se på hva som er viktig for eget bruk.

Det blir ofte mange detaljer og vurdering av spesifikasjoner. Om et kamera bruker 3 sekunder å starte opp, eller 1.9 sekunder betyr ikke så mye for meg. ;) Histogram har begge kameraene, og mye annet er egentlig likt i det praktiske for de som ikke er "over middels interessert" i detaljer.

Velg Sony DSC-150 dersom du ønsker et kamera som kan ta filmsnutter av grei kvalitet og som har god batterikapasitet. Grei kvalitet betyr filmsnutter som har "internettkvalitet" og ikke DV-kvalitet. Filmsnuttene blir altså mest for morro skyld.

Ønsker du et kamera som tar skarpe bilder innendørs så velg Panasonic Lumix FX7.

Jeg var lei av uskarpe bilder så jeg valgte Panasonic FX7 med optisk bildestabilisator. Sluttresultatet på innendørsbilder var viktigere for meg enn batterikapasitet.

Har ikke testet Sonyen men ser at den er bedre på "røde øyne" enn Panasonic. Det er jo bra, men dersom bildet med Panasonic innedørs blir skarpere uten tripod så er valget å prioritere skarpe bilder innedørs. Røde øyne kan man ta bort i et bildebehandlingsprogram. Et uskarpt innendørsbilde er det værre å rette opp.

Se også her: http://forum.akam.no/index.php?showtopic=354627#

Lenke til kommentar

... og en ting til:

Prismessig kommer vel kameraene ganske likt ut. Sony er billigere enn Panasonic. Men, man må jo ha minne til begge. Selv om Memory Stick er dyrere enn Secure Digital, så vil prisdifferansen på kameraene utligne denne differansen. Sluttsummen for kamera med ekstra minnebrikke blir med andre ord ca. lik. ;)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg la merke til at prisen gikk opp litt mer enn jeg likte når jeg la med minnebrikke. Men det er noe jeg må ha uansett, så det får gå.

Jeg er enig i at tester er forvirrende. Og forumet er ganske forvirrende det og. En periode kunne jeg ombestemme meg bare ut ifra en enkelt post, også ombestemme meg igjen i neste post. Det er veldig vanskelig så lenge det ikke er ett kamera som skiller seg merkbart bedre ut enn alle andre.

Jeg skulle så gjerne hatt begge kameraene til personlig test, men det får jeg ikke gjort noe med nå ihvertfall. Men det virker som at begge 2 er veldig bra. Tok en titt på bildene dine med og uten bildestabilisatoren. Så bra forskjell på de bildene! Hadde Sony kameraet hatt den bildestabilisatoren så ville vel alt vært perfekt ;)

Men så vidt jeg kan se på eksempelbildene i de forskjellige testene av Sony kameraet så ser de ganske klare ut. Lite innebilder men. Gleder meg til Sony kameraet kommer i posten, så jeg får testa litt selv!

Og takk for infoen Mr. Sanders!

Lenke til kommentar

Har selv P150 og er veldig fornøyd med det... Videoene er faktisk av ganske bra kvalitet og mye bedre enn webkamera (men kan da ikke måle seg med DV)

På innebilder bruker jeg en bitteliten tripod (ca. like lang som kameraet) og da kan jeg helt fint bruke 30 sekunder lukkertid. Så hvis du har et eller annet å sette kameraet på når du skal ta bildet, så trenger du ingen optisk bildestabilisator.

Er da som sagt veldig fornøyd både med videoer og bilder fra kameraet. Som regel dønn skarpe og fint med detaljer.

Lenke til kommentar
Har man altså mulight for 30 sekunders lukkertid på Sony 150?

Jepp... tok bilder midt i svarteste natten, ble ganske fint. edit: gitt at jeg bruker utrykket lukkertid riktig.

Blurpy:

Aner ikke hvor jeg har fått tak i den, var noe som jeg hadde liggende fra et gammelt filmbasert kompaktkamera.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Det står ihvertfall på sony.no at lukkertiden er på 30 sek til 1/1000 sek.

Aner ikke hvor jeg har fått tak i den, var noe som jeg hadde liggende fra et gammelt filmbasert kompaktkamera.

Okey, hvis jeg trenger det så finner jeg sikkert noe brukbart.

Lenke til kommentar

Det så ut som et alternativ ihvertfall. Ut ifra bildet virka det lite og lett å ta med seg. Jeg vet ikke om tripod tilkoblinger er noe som er helt standard på alle kameraer eller om det er noe jeg må passe på men.

Lenke til kommentar

De aller fleste stativer (også små tripoder) passer til de aller fleste kameraer.

Jeg har et Sony DSC-P150 og er godt fornøyd. Den kan brukes med opptil 30 sekunders lukkertid, som tidligere nevnt, og slike bilder tatt med støtte av en liten tripod blir veldig bra. Selv synes jeg at en slik liten tripod er nødvendig ekstrautstyr. F.eks. med tanke på lange lukkertider ved fotografering av f.eks. solnedganger, nattbelysning, pluss ved bruk av selvutløseren (denne er forresten grei å bruke når du bruker lang lukkertid).

Du har en del manuelle innstillinger på Sony'en, men selvsagt ikke like mange valgmuligheter på blenderåpning og lukkertid som speilreflekskameraer. Men til litt videregående amatørbruk, pluss ta med på fest, fjell- og ferieturer er det perfekt! Videofunksjonen er skikkelig bra for kompakt fotoapparat å være.

Tviler ikke på at FX-7 også er et knallbra kamera, men for meg var batteritid, oppstartshastighet (raskt nok til å catche et morsomt øyeblikk) og videofunksjon viktigere enn bildestabilisator.

Valget er ditt. Du kommer nok uansett ikke til å bli misfornøyd hvis du velger ett av disse to kameraene.

Endret av kapteinufattelig
Lenke til kommentar

Virker som jeg må skaffe meg en liten tripod :D

Det er jo stilig å se på sånne bilder du nevner, og med 30 sekunders lukketid så er det nok en fordel å holde kameraet rolig.

Og det er godt å høre at flere synes video funksjonen er bra. Selv om det ikke er den viktigste egenskapen så er det veldig greit med muligheten til å ta opp en videosnutt nå og da. Og spesielt når kvaliteten er brukenes!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter å ha testet Panasonic Lumix DMC-FX7 i 4 uker og sammenlignet det med Sony DSC-P150 (brukt 1 dag) så er foreløpig konklusjon:

- Når man tar bilder som de fleste av oss gjør (uten tripod), så er bilder tatt innendørs med Panasonic klart bedre enn Sony, fordi den optiske bildestabilisatoren på Panasonic faktisk virker. Sonys bilder fremstår langt mer uskarpe.

- Utendørs tar Sony bedre bilder enn Panasonic, fordi bildene blir bedre med tanke på detaljer (skarphet) og mindre utbrenning i lyse deler av bildet (skyer).

Med andre ord må man egentlig velge om man skal ha gode bilder innedørs (Panasonic), eller bedre bilder utendørs og god batterikapasistet (Sony).

Damn. Dette skal ikke være enkelt...

Får teste noen uker til med Sonyen og ta et valg derfra.

Andre med erfaringer med begge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...