Energizer Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Hei! Jeg har et problem med en 80 gb IBM Deskstar harddisk, og jeg fatter ikke hva som er galt. Når jeg stappa harddisken i, så den helt i orden og bra ut men nå er den helt på jordet. Den er treg (oppstart ; WINXP: 2-3min) og den jobber tregt. Den henger seg veldig ofte og den er ustabil som bare søren. Hva kan være feil? trodde det hadde noe med ATA kablene og gjøre men ... Ellers lager den noe klikke lyder i oppstarten og den skulle vært 7200rmp 80.gb, men min gamle 6.2 seagate tar den jo igjen på oppstart, jobbing og stabilitet! Noen som kan hjelpe meg? jeg er akkurat nå online på MSN, hvis noen kan hjelpe meg via. chat... ellers.. håper noen gidder og svare.. mitt system er ustabilt, klikker ofte og henger seg under spilling.osv... Hjelp! Lars Takk til alle som gidder og hjelpe! Lenke til kommentar
fondus Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 IBM er kjent for ustabilitet og masse kødd. let litt rundt i forumet (bruk søk knappen) så tror jeg du vil finne ut feilen. det er laget ørten postere om ibm disker. ikke så store hjelpen fra meg, men håper det fikk deg litt på vei :smile: Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 vet ikke går ut i fra det, siden det er et helt nytt hovedkort... hvordan? har AMI bios Lenke til kommentar
fondus Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 DMA har jo ingen ting med hvor rask hardisken er da. dMA er jo om filene du kopierer f.eks fra cd-rom til harddisk eller to hardisker mellom skal gå gjennom prosessoren først eller ikke da. har ingen ting med oppstarten å gjøre. Hvis DMA er aktivert, går ikke filene gjennom prosessoren og da blir kopieringen raskere. Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 klar over det.. men harddisken er forbanna treg.. produksjonsfeil? noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 det at den er treg har sikker med at win xp skanner netverks portene,at den klikker kan ha med at den er for varm,monter en vifte foran,at din gamle 6.2 seagate er raskere er nok feil,prøv å installer win xp på den da forstår du hva som er trekt,det at ditt system er ustabilt kan være mangen årsaker til,det trenger ikke å være disken sin feil,bruker du ata33 kabel eller ata66 kabel. Kjetil Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 ata66 tror jeg.. vet ikke .. det er jo det som er problemet. JO. Jeg har hatt WINXP på min 6.2 gb og det tok under 20sek og starte opp, men det er ikke poenget. Jeg har en skamtreg, bøgge harddisk.. kan det feks. være feil med disken? det skal ikke være nødvendig med ekstra vifte.. noen som har en ide=)? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Quote: Den 2002-06-08 20:58, fondus skrev:DMA har jo ingen ting med hvor rask hardisken er da. dMA er jo om filene du kopierer f.eks fra cd-rom til harddisk eller to hardisker mellom skal gå gjennom prosessoren først eller ikke da. har ingen ting med oppstarten å gjøre. Og hvorfor har ikke DMA noe med hastigheten å gjøre? Jeg har ikke kildekoden til Windows, men man må jo anta at diskkontrolleren initialiseres (med DMA) ganske tidlig i prosessen. Det er meget mulig at DMA ikke er aktivert, hvis det er et nytt hovedkort. Det er ikke alltid at det er default. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Quote: Den 2002-06-08 21:02, Energizer skrev:.. kan det feks. være feil med disken? ... Du kan laste ned et verktøy ifra IBM sine sider som tester harddisken din. Kjør det og se om du får noen feil. Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 har prøvd, men det står bare info om harddisken.. hvilket program må jeg ha da? Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 FY F***! Nå skal jeg formattere disken for 2 gang og så kommer det en melding: " BOOT SECTOR WRITE! VIRUS : CONTINUE (Y/N) " Hva i svarte? Kan noen hjelpe? Dette begynner og bli skummelt? Har ikke internett på maskina og heller ikke andre plasser som jeg kan ha fått virus i fra... HJELP! Skal jeg bare drite i advarselen og fortsette formatteringen? Lenke til kommentar
knut Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Dette står hvis du har aktivert virus skjekk i biosen på hovedkortet. Hvis dette kommer når du prøver å formatere disken må du svare ja til at den får lov til å endre boot sektoren. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Deaktiver antivirus/boot protection i Bios. Verktøyet heter IBM Drive Fitness Test. Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 ok.. men det programmet har jeg prøvd før.. det kom ingenting.. tok en ADVANCED test som tok 30 minutt.. det kom opp litt informasjon.-.... og thats it! hvordan? kjøpte harddisken på komplett.. det sier vel litt.. :wink: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Da spør jeg igjen; har du sjekket om DMA er aktivert, eller bare antar du det? Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 hvor sjekker jeg det? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Start | Settings | Control Panel | System | Hardware | Device Manager | IDE ATA/ATAPI controllers | Primary/secondary IDE Channel | Properties | Advanced Settings. Da tror jeg du ser det. Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 8. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2002 Har aktivert DMA under installasjonen av VIA driverene mine husker jeg... så jeg tror det er aktivert.. hva nå? Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Quote: Den 2002-06-08 21:02, Energizer skrev:det skal ikke være nødvendig med ekstra vifte.. Å jo! Harddisker blir varme! Sett på en vifte, så skal du se! (Tenk når harddisken blir varm, da utvider den seg, ikke mye, men det er snakk om micrometer på metall-platene!) Det kan også være IDE-kabelen som du har strekt et par ledere på. Jeg ville også deaktivert Anti-Virus funksjonen i BIOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå