swanky Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 hvorfor er en uke for sent? om du faktisk leser innleggene her inne, så ser du jo at folk rett etter jul er kjempeivrige på å kjøpe maskiner etter prisreduksjon, enda det er ventet oppgraderinger om en uke. det er bare datamaskiner og skjermer som har fått priskutt, ergo handler ikke dette bare om dollarkurs. de vil nok tømme lagerene for det utstyret som får oppgraderinger. jeg synes ikke dette er en urimelig antagelse. Dersom de hadde hatt et "lager" å snakke om, så er det ingen vits i å legge dette ut en uke før Expo. Hva gjør de om en uke da? Setter opp prisene igjen? Dessuten var priskuttene (med unntak av skjermene) forbeholdt landene utenfor USA. Det er derfor rimelig å anta at dette hang sammen med valutakursen. Det er ikke bare datamaskiner og skjermer som fikk nedgang: av andre artikler har vi trådløst tastatur, trådløs mus. Fra England ble det meldt om at f.eks. iSight, Airport Express og Airport Extreme fikk en reduksjon i pris. Husker ikke prisene dette hadde i Norge, så jeg kan ikke si noe om hva som skjedde her i landet. Men dette betyr ikke at jeg ikke tror at det kommer forbedringer på enkelte av de produktene som nå fikk en prisreduksjon, jeg tror bare ikke at årsaken ligger i "tømme lageret"-tankegangen. Mest sannsynlig så vil evt. forbedringer av f.eks. Powerbook ikke føre til høyere priser (Apple har ikke for vane å slenge ut "tilbud" på sine egne sider) prisene kommer enten til å holde seg eller gå ytterligere ned. Lenke til kommentar
komode Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 jeg vil ikke spekulere i om apple høyner prisene på f eks powerbook. det trenger ikke skje om en mindre oppdatering kommer, men det kan godt skje om en større er på vei (folk er villig til å betale mer for ett mer ettertraktet produkt). klart den lave dollarkursen rettferdiggjør nedgang i pris i forhold til andre valutaer. men dette beviser jo ingenting annet enn at apple er grådige, som ikke har gjort dette før! (dollaren har vært veldig lav veldig lenge - og spesielt den norske krona har vært sterk) men klart, en prisreduksjon på varer før årets store apple-show handler om å posisjonere seg. mange produkter skal ikke selges mer etterpå, og da er det like greit å skape det man kan av rush. om du mener effekten hadde vært bedre av å starte noen uker/måneder før, beviser ingenting. det eneste du sier er at apples prissetting skal kommenteres med verdinøytrale begreper. noe som er totalt meningsløst, siden det gir apple en unik rolle, unndratt all moral og offentlig kritikk. (hadde du hatt samme mening om en bilprodusent du vurdererte å kjøpe bil fra, først endret prisen på denne ett år etter valutamarkedet tilsa det?) Lenke til kommentar
swanky Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 det eneste du sier er at apples prissetting skal kommenteres med verdinøytrale begreper. noe som er totalt meningsløst, siden det gir apple en unik rolle, unndratt all moral og offentlig kritikk. Hvor sier jeg det? Lenke til kommentar
_Xander Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Siden piranha startet denne tråden,s er ejg det unødvendig å starte en ny, lignende tråd. Dere har sikkert fått med dere at jeg og har bestillt min første mac nå. Den er sendt for lenge siden, men kan noen forklare meg hva dette betyr? Delivery note Line Purchase Order Box Cnt Part Id Qty Date Actual Status Code Actual Status Status Description Shipping Point ETA Robin Karlsen, Skedsmokorset, NO 8017197567 000010 W76211933 1 Z0AX0678Q 1 07 jan 05 30 10 departed direct Apple, Taiwan 10 jan 05 07 jan 05 40 60 Arrived at EDC KN Luxemburg 10 jan 05 06 jan 05 30 60 departed from product source KN Taipei 06 jan 05 05 00 boxes scanned KN Taipei 06 jan 05 32 05 Flight Booked KN Taipei 06 jan 05 30 64 Departed from source Apple, Taiwan 06 jan 05 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan Er den sendt tilbake til taiwan? Eller ligger den på vei til meg? Siden den var i luxembourg torsdag, så i taiwan nå? Hvis den har vært i Luxemburg burde den jo snart være her... :S (Tracking er fra apecode.com) Edit; Leif Endret 10. januar 2005 av _Xander Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Den er nok i Luxembourg, sånne trackinggreier er ofte litt buggete. Lenke til kommentar
_Xander Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Ok... Nå er ihvertfall pakken mulig og finne hos TNT.no. Men det er fortsatt ikke noe ny informasjon hos verken apecode eller apple.no. Heller ikke tnt kan gi meg noe særskilt detaljert informasjon, siden den sikkert bare er registrert men ikke sendt videre... Har noen erfaringer med hvor lang tid det tar fra tnt overtar til den er ved døren? Jeg bor på skedsmo, like utenfor Oslo.. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Det kan vel avhenge litt, men vil gjette slutten av uka eller begynnelsen av neste. Endret 10. januar 2005 av Cybbe Lenke til kommentar
swanky Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Min erfaring er at når TNT tar over transporten så befinner maskinen seg i Luxemburg/Nederland. Da skal det ikke ta lange tiden før du har den. Her er min tracking: 16 jun 2004 13:24 Bergen Not Home On Delivery Attempt To Residential Address 16 jun 2004 12:19 Bergen Out For Delivery 16 jun 2004 07:51 Oslo Import Received 16 jun 2004 07:51 Oslo Consignment Received At Transit Point 15 jun 2004 23:13 Eindhoven Shipped From Originating Depot 15 jun 2004 14:01 Eindhoven Consignment Received At Transit Point Som du ser gikk det så fort at jeg ikke rakk å komme meg hjem... De kom med den på jobben dagen etter. Lenke til kommentar
_Xander Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Hmmm... skjønner meg ikke helt på det greiene der jeg.. Er ikke kommet noe mer detaljer informasjon hos tnt enn det som var tidligere. Da sto det Opphentingsdato 10. Januar 2005. Og idag er opphentingsdato endret til 11. Januar. :S Jaja.. Er vel bare jeg som er aaaaaltfor oppspilt. Klarer nesten ikke å vente på vidunderet. Tenker jeg ringer tnt etterpå, for å spørre hvordan det fungerer. men, med tanke på at tnt har fått den inn i systemet og endret datoen, så burde vel snart apple/apecode få frem at den er levert til tredjepart? :S Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Leverer de PowerBooken på døren? :O Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jeg fikk en mus levert på døren. Powerbook leveres på døren, ja. Lenke til kommentar
_Xander Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jeg fikk en mus levert på døren. :!: :!: Hvorfor ikke bare legge den i postkassen liksom... De har vel ikke de største pakkene. _______________________________________________ 11 Jan 2005 20:36 Eindhoven Consignment Received At Transit Point 11 Jan 2005 19:52 Eindhoven Shipped From Originating Depot 11 Jan 2005 13:50 Eindhoven Consignment Received At Transit Point Lenke til kommentar
jevel Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Ble litt nysgjerrig her jeg nå... Hvilket ADC medlemskap valgte du, og tok du med det dette evt. kostet i prisen på maskinen? -KJ Lenke til kommentar
ekm Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Ja, hvor mye rabattfår man med ADC (og gjelder dette også det medlemskapet som er gratis), hvor mye vil da f.eks. en Mini Mac koste med ADC medlemskap? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 Du vil neppe spare et øre på å bestille Mini Mac gjennom ADC, pleier å være 10% rabatt på "forbruker"maskiner gjennom ADC, 20% på "pro"maskiner (powermac og -book). Da er det bedre å bare benytte seg av den vanlige studentrabatten Apple har, selv om det neppe er mye i kroner og øre på Mini Mac. Lenke til kommentar
_Xander Skrevet 12. januar 2005 Del Skrevet 12. januar 2005 (endret) iBook levert klokken 10:21... Nå er jeg dessverre sterkt oppgitt over at jeg skal på jobb etter skolen og ikke kommer hjem til herligheten før klokken halv 10 ikveld... Edit: leif Endret 12. januar 2005 av _Xander Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå