Gå til innhold

Skal lage viftestyring, kommer det til å funke?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til å lage min egen viftestyring, og det eneste som nå mangler er å bore hull i boksen som stikker ut der CD-ROM'en skal være, og sette på plass kablene og selve styringa!

Men så har jeg disse tre "dingsene" som ble brukt til å styre motoren i det fjernstyrte flyet. Men siden flyet kræsjet på et fælt vis, og jeg ikke har orka å reparere det på noen år, tok jeg og åpna fjernkontrollen og de tre styringene kom til syne. Deretter dro jeg den ut, og tenkte å bruke dem til å styre HDD-viftene (to stk, bråker litt) og CPU-vifta (bruker ekstremt)!

Så spørsmålet mitt er; kan disse "dingsene" brukes til viftestyring? De ble jo brukt til å styre hvor fort motoren på flyet skulle snurre rundt så..

Takker for svar!

post-226-1104691048_thumb.jpg

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp okei, takker for ditt innlegg.

Men hvordan skal disse kobles til vifter (80 mm) som bare har en svart og en rød kabel?

Men potmeterene har en svart, en rød og en hvit kabel.

Jeg har prøvd forskjellige måter å få dem til, men jeg har ikke funnet ut noen.

Har du/dere tips til hvordan jeg skal koble til dette for å få det til å funke?

(Alt er ferdig nå, det eneste som mangler er at patmeterne kobles til..)

Lenke til kommentar

Kunne du fortklart litt nærmere hvordan?

Skal jeg klippe av den svarte (eller den røde for den saks skyld) ledningen i vifta og koble til den svarte ledningen i potmeteret? Hvordan skal utgangen fra potmeteret gå til vifta da?

EDIT: Jeg lastet opp en tegning av hvordan det skal tilkobles. Er det riktig?

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

kort fortalt skal du koble et av de ytterste benene på potentil den ene ledningen og den midterste til den andre. Ellers kobler du det slik som figurene over viser.

Men har du peil på hva slags mostands-range disse potene har? Er de for høye eller for lave vil du ha velidig lite reguleringsmuligheter. En annen ting er hvor mye effekt de tåler. Siden de sto i fjernkontrollen vil jeg anta at de ikke er spesielt effektsterke, men jeg kan selvsagt ta feil. Ville uansett testet det på en vifte som ikke hadde noen som helst betydning i systemet. Er poten for svak svir du den av ganske fort og vifta stopper.

Lenke til kommentar

Hvis det har vært potmetre til en R\C sender, tåler de nok ikke en gang 1\4W. I tillegg er nok disse rundt 10kΩ, og da vil du oppleve at viftene vil stå stille innen du har vridd de en tiendedels runde... Det er i fartsregulatoren i flyet som tåler den høye strømmen som går gjennom motoren. Du kan teste, men du risikerer å få en liten røyksky fra potmetrene. Dessuten koster jo ikke passende potmetre så mye...

Lenke til kommentar
men har det ikke noe med hvor mye motstand potmeterne gir da??? hvis de gir for lite så kan det gå dårlig og hvis de gir for mye kan det gå dårlig?? jeg er ingen ekspert i elektronikk...

I tillegg er nok disse rundt 10kΩ, og da vil du oppleve at viftene vil stå stille innen du har vridd de en tiendedels runde...
Som du ser var det det jeg skrev.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...