svalbard Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Hei. Etter å ha lest x antall poster om moralen til folk når det gjelder "svindel" av webshop ved å feks lever tilbake et skjermkort som er modda og en vet at en personlig er årsaken til feilen osv. Dette er det jeg lurer på: Ser at det er en del som skriver: "Takk for at du gjør at hw blir dyrere osv" når noen folk gjør slikt. Men blir det egentlig det? Feks en del folk "svindler" butikk X og de lykkes med det, så tror ikke jeg at butikk X setter opp prisene av den grunn, for gjør de det så går vel folk bare til en annen webshop eller? Så hva kan en webshop gjøre, kan de bare sitte på ræva å akseptere det eller må de bare stole på at moralen til folk er såpass bra? Dette er noe jeg har tenkt litt på og beklager hvis det er en del skrivefeil osv. Og jeg har IKKE "svindlet", eller har planer om å "svindle" noen. EDIT: Endret emne tittel. Endret 2. januar 2005 av svalbard Lenke til kommentar
aleh Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Moralen til folk? Vi lever ikke akuratt i en moralsk alder og "the good guy" vinner jo heller ikke (håper folk har skjønt dette). Det er likevell galt å stjele men de fleste som "svindler" på den denne måten tenker nok ikke over det. En webshop kan jo ikke forandre "folks moralske oppfatning". Hva skal de gjøre lansere reklame kampanjer som koster mye mer enn det de taper på svindling. De bryr seg ikke om det rett og slet og som du påpekte hvis de skrudde opp prisene hadde de endt med å tape fortjeneste pga. kunde flukt. Når det gjelder retur av hw så vil jeg likevell tro at det meste er lovlig returnert. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 er ikke webshoppene som taper på det, men produsentene.. For hver kort en webshop får retur på, går direkte tilbake til produsent og webshoppen får sin erstatning. (så fremst webshoppene ikke har gjort en brøler og godkjent ett kort som enten funker eller som brukeren har skadet selv) Det de taper på er vel portoen att og fram og administrative kostander ved retur Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke slike "svindler" har noe å si. Først og fremst er det produsent som lider ved en retur, så det er ikke netshoppene det står på. Produsent har helt sikkert lagt inn en trygg feilmargin i sine budsjetter, så de hvertfall ikke får høyere feilprosent i regnskap enn i budsjett. Dvs, i den prisen vi får in the first place, er justert opp så ikke produsent opplever underskudd. Siden den andelen av oss som faktisk bytter enkeltdeler er så liten, og den som har dårlig nok moral til å svindle er enda mindre, vil jeg tro det har liten innvirkning på oss forbrukere... Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 OK, det bekreftet min oppfattning. Synes egentlig at det er teit at noen folk bruker argumenter som at du får dyrer hw pga at noen "svindler" webshops Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 DETTE VAR EN JÆVLI BRA SKREVET THREAD MED ET ENDA BEDRE POENG! GRATULERER! Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Det er de som har innvilget returen (websjappa) som lider økonomisk dersom produsenten klarer å finne ut hva det er som grunn til feilen. Så ja, det vil gjøre hardware dyrere, om enn i svært liten grad. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Kunne ikke bare en webshop kommentert dette her da? Mange av dem har jo brukere på forumet her. Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Kunne ikke bare en webshop kommentert dette her da? Mange av dem har jo brukere på forumet her. Har tipset komplett.no nå. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Produsentene vet ut fra erfaring sånn ca hvor stor andel av en gitt vare som sannsynligvis kommer i retur. Ut fra dette og konkurranseforhold setter de en pris på produktet. Det er nok ganske riktig, som de fleste her påpeker, at de som svindler ikke påvirker prisen i noen stor grad. Men hvis flere og flere begynner å svindle, så må jo logisk nok produsenten ta høyere pris for varene for å tjene like mye. Dette fører nemlig til at flere og flere produkt blir returnert pga svindel. Dermed er konklusjonen at det er helt riktig når folk sier at svindlere er årsak til en høyere pris på varer. Det utgjør ikke mye, men litt blir det av det. Dermed blir det som med de fleste andre kriminelle handlinger: De går til slutt ut over de ærlige og redelige menneskene. Kanskje utgjør de ikke så mye i den store sammenheng, men er det en unnskyldning? Edit: Jeg mener altså at hvert enkelttilfelle ikke utgjør så mye i den store sammenhengen. Men samlet utgjør svindel og annen kriminaltitet en betydelig utgiftspost for folk flest! Endret 2. januar 2005 av Roadrunner7 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Produsentene vet ut fra erfaring sånn ca hvor stor andel av en gitt vare som sannsynligvis kommer i retur. Ut fra dette og konkurranseforhold setter de en pris på produktet. Det er nok ganske riktig, som de fleste her påpeker, at de som svindler ikke påvirker prisen i noen stor grad. Men hvis flere og flere begynner å svindle, så må jo logisk nok produsenten ta høyere pris for varene for å tjene like mye. Dette fører nemlig til at flere og flere produkt blir returnert pga svindel. Dermed er konklusjonen at det er helt riktig når folk sier at svindlere er årsak til en høyere pris på varer. Det utgjør ikke mye, men litt blir det av det. Dermed blir det som med de fleste andre kriminelle handlinger: De går til slutt ut over de ærlige og redelige menneskene. Kanskje utgjør de ikke så mye i den store sammenheng, men er det en unnskyldning? Edit: Jeg mener altså at hvert enkelttilfelle ikke utgjør så mye i den store sammenhengen. Men samlet utgjør svindel og annen kriminaltitet en betydelig utgiftspost for folk flest! Godt sagt! Selv mener jeg at å returnere noe du selv har ødelagt ved uforsvarlig bruk (dårlig antistatisk beskyttelse, lynnedslag/overspenning i strømnettet, overklokking eller annen modifisering) er en uting og folk som gjør slikt har jeg ingen respekt for. Punktum. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Godt sagt! Selv mener jeg at å returnere noe du selv har ødelagt ved uforsvarlig bruk (dårlig antistatisk beskyttelse, lynnedslag/overspenning i strømnettet, overklokking eller annen modifisering) er en uting og folk som gjør slikt har jeg ingen respekt for. Punktum. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 angående strømnette, får du øedalgt hardware da.. er det ikke nettlevrandøren sin oppgave å gi deg erstatning? Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Nei. Du aksepterer at slikt kan skje når du plugger inn støpselet. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hva menes med "svindel" her? Nå skal det godt gjøres å "svindle" en webshop og svinnet deres sammenlignet med eks. de store kjedene er så og si ikke-eksisterende. At folk returnerer varer er jo en selvfølge og finnes i alle budsjetter, av dette blir sikkert endel refundert av produsent. All statistikk tilsier at det er de ansatte som står for det desidert største svinnet når det gjelder varehandel. Uten at jeg har noe statistikk på det vil jeg anta at webshopene har nogenlunde samme statistikk. Tenk bare på deg selv når det gjelder svinn; du tar vel noen kopier hos arbeidsgiver? Du ringer vel gjerne privat med jobb-telefonen? Du tar kanskje noen penner og fotopapir? Tar med noe hardware hjem på "lån"? Det er et evig hylekor hver gang noen har returnert en vare uten "gyldig grunn" i deres øyne og forumet bærer preg av for mange intørka Elkjøp ansatte, webshop ansatte og andre wannabees som har dekningsgrad skrevet i panna, uten å vite det selv naturligvis. "Du gjør hardware dyrere" er uten tvil det dummeste argumentet som er mulig å komme med. Spar meg! Lenke til kommentar
plex- Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 "Du gjør hardware dyrere" er uten tvil det dummeste argumentet som er mulig å komme med. Spar meg! Dette er jo enkel matte.. utgifter som finnes må til syvende og sist betales av forbrukeren. At produsenten dekker en del av det (stedet for webshopen) medfører at beløpet fordelt på alle solgte produkter gjør det lite pr. enhet. Hva resultatet av dette er kan en bare spekulere i. Blir det mindre fortjeneste til eierene? Blir det konkurser? Blir det mindre penger til utvikling? Er det med på å holde prisene oppe istedet for å redusere dem? Uansett så vil personer som føler at det er dems EGEN feil når de ikke følger produsentens anbefalinger (f.eks ved overklokking, antistatisk etc) eller en ikke kjøpte det overspenningsvernet når en vet en burde betake for dem som kjører det på garanti uten å ha dekning for dette. Hvor store summene er og om det egentlig betyr noe kan selvsagt diskuteres og mest sansynlig aldri konkluderes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå