siggen Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Heisann! Jeg har et lite problem ved oppkobling av linuxmaskin til et windowsnettverk. Jeg har installert Samba på linuxmaskinen (red hat) og dette fungerer tilsynelatende fint. Linuxmaskinen dukker opp på windowsnettverket, men jeg får beskjed om at jeg ikke har tilgang. Dette selv om jeg er pålogget med riktig brukernavn og passord. Et annet problem: Når jeg kontakter de delte windowsområdene fra linuxmaskinen går dette svært tregt. But why?? Linuxmaskinen skal etterhvert fungere som en filserver i et hjemmenettverk bestående av tilsammen 4 maskiner. Kom gjerne med tips omn hvordan denne skal settes opp. mvh. Siggen Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Ang. tilgang: Jeg regner med at du har satt share til user. Du kan ikke bruker ditt "vanlige" brukernavn/passord i samba uten å legge til dette også i samba. Kjør følgende i en terminal som root: smbpasswd -a brukernavn Skriv så inn passord. Da skal det i teorien fungere.... Ang. treig søking: Sikker på at DNS innstillingene dine fungerer?. Samba kan faktisk være ganske treigt av og til, men siden maskinen skal være server så har det ikke noe å si. Tips til oppsett: lag en home til hver bruker, lag en pub deling som ikke krever brukernavn/passord som inneholder ting alle kan ha bruk for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå