karlfr Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hei, Veit alt elkjøp har 30 dagers prisgaranti, og det samme har lefdal. Men hvordan er det egentlig hos de andre kjedene? Tenker spesielt på expert Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Elkjøp har ikke prisgaranti. Lenke til kommentar
karlfr Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 30 dagers full returrett. Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Angrefristen gjelder ikke produkter solgt med abonnement. Husk å ta med kvittering. Det blir det samme som prisgaranti i mine øyne Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Per i dag er det ikke prisgaranti hos Expert/Expert Bonus. Elkjøp og Lefdal (samme eier, britiske Dixon-group) har prisgaranti. Lefdal utmerker seg med sin 150% prisgaranti! Expert har i tidligere perioder (minst 1 år siden sist) hatt prisgaranti på "utvalgte produkter", hvor man måtte spørre betjeningen om hvilken produkter den gjaldt på. Og noen ganger var produktene merket i annonser med at det var prisgaranti på dem. Såvidt jeg vet så var dette et eksperiment, og jeg tror det kun gjaldt for Expert Bonus-butikker. Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 30 dagers full returrett.Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Angrefristen gjelder ikke produkter solgt med abonnement. Husk å ta med kvittering. Det blir det samme som prisgaranti i mine øyne Prøv å bruk den returretten på ett SidebySide kjøleskap på nesten 100kg etter du har fått det i hus. Kan fortelle deg at det sliter du med. Prøvde det på Elkjøp på Gjøvik, fant kjøleskapet 2000 billigere på Lefdal. Da nærmeste Lefdal er i Oslo, kunne de slå av 600,- for at det ikke skulle være lønnsomt å reise til Oslo. Når det attpåtil ikke gjelder ting med abm. så er det jo ikke akkurat prisgaranti. Man kan selvfølgelig få avslag hvis men har kjøpt en ting og finner det billigere en annen plass, men det går heller ikke hvis man bor en plass med bare 1 Elkjøp butikk i miiiiiils omkrets. Hvorav Lefdal sin prisgaranti er landsdekkende. Elkjøp _hadde_ prisgaranti, men de har det ikke lenger. Basta. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 I min hjemby Bergen så er det tre Elkjøp-butikker, tre Expert-Bonus og tre Elprice-butikker, ett par Spaceworld-butikker +++. Og her fungerer prisgarantien helt som den skal. Men det er ingen Lefdal her! Jeg jobbet tidligere hos en Elkjøp-butikk hvor nærmeste nabo var Expert-Bonus og Elprice, og kundene kunne her gå mellom butikken (ca 3 minutters gangavstand) og presse prisene nedover med prisgarantien. Så prisgarantien eksisterer og fungerer den. Men Elkjøp-butikkene gir prisgaranti mot "lokale konkurrenter", og det blir da et tolkningsspørsmål av hva som er lokalt. Avstanden mellom Gjøvik og Oslo er vel nærmere 12 mil, og det virker på meg drøyt å kalle dette lokalt. Prisgarantien gjelder på produkter med abbonement såvidt det er meg bekjent, men det gjelder ikke returrett på disse produktene, fordi det er snakk om kontraktinngåelse som er juridisk bindende. Lefdal har landsdekkende 150% prisgaranti, men ikke 30 dagers returrett. Og både Elkjøp og Lefdal har samme eiere osv.. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Har ikke så peiling på det her, så hva er egentlig prisgaranti? At du garantert må betale? Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Kanskje jeg er naiv, men jeg ser ikke helt poenget med en lokal prisgaranti om den ikke er over 100%. Og forresten; Smart Club har 200 % prisgaranti på mobiltelefoner uten binding. http://www.smartclub.no/elmarked.asp Endret 3. januar 2005 av puretamil Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Elkjøp har prisgaranti, og matcher andre billigere priser. Lenke til kommentar
duppi Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 30 dagers full returrett.Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Angrefristen gjelder ikke produkter solgt med abonnement. Husk å ta med kvittering. Det blir det samme som prisgaranti i mine øyne Elkjøp har returett på varer kjøpt med abo. da..... men nå har de slutta med returett på mobiler =) Først kutta de ut prisgaranti mot elkjop.no, så returett på mobil.... hva blir det neste? Hmm... Lenke til kommentar
jendor Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Elkjøp har IKKE prisgaranti - dette sluttet de med den 2. desember i fjor, og jeg har dette skriftlig fra Elkjøp. Om de likevel matcher prisen til en konkurrent, så er det noe de gjør uavhengig der og da kun for at du ikke skal handle i den andre butikken. Men noen generell prisgaranti finnes ikke lenger. De har 30 dagers returrett, som kan brukes som en slags prisgaranti dersom du er litt lur Men nå handler ikke jeg på Elkjøp lenger, for det er en fordømt drittbutikk :!: Lefdal derimot har 30 dagers prisgaranti på 150% - noe som kan være svæææært lønnsomt.. handlet handsfree'er, batterier, billadere osv. til en verdi av over 1000 kroner, som jeg betalte rundt 50 kroner for - fordi jeg fant et sted på nett som solgte dette MYE billigere enn Lefdal gjorde selv :!: Lenke til kommentar
jendor Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Elkjøp har returett på varer kjøpt med abo. da..... men nå har de slutta med returett på mobiler =)Først kutta de ut prisgaranti mot elkjop.no, så returett på mobil.... hva blir det neste? Hmm... De har kutta ut 30 dagers returrett på mobiltelefoner? Hvorfor har de gjort dette da? Enda en god grunn til å IKKE handle på Elkjøp... hehe, nei, den butikken styrer jeg langt og lengre enn lengst unna! Dyrt på det meste i forhold til andre butikker her i byen.. derfor er det fint at vi f.eks har en databutikk som matcher komplett sine priser Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Elkjøp har returett på varer kjøpt med abo. da..... men nå har de slutta med returett på mobiler =)Først kutta de ut prisgaranti mot elkjop.no, så returett på mobil.... hva blir det neste? Hmm... De har kutta ut 30 dagers returrett på mobiltelefoner? Hvorfor har de gjort dette da? Enda en god grunn til å IKKE handle på Elkjøp... hehe, nei, den butikken styrer jeg langt og lengre enn lengst unna! Dyrt på det meste i forhold til andre butikker her i byen.. derfor er det fint at vi f.eks har en databutikk som matcher komplett sine priser beskjedn i Sandvika var at den var kuttet på telefoner med abonnoment. De uten hadde enda 30 dager Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Elkjøps 30 dagers returrett gjelder ikke telefoner solgt med abonnement. Mobiler kjøpt uten abo har selvfølgelig 30 dagers returrett, mens mobiler kjøpt med abo får du ikke brukt 30-dager på. Og jeg tviler sterkt på at du finner en elkjøpbutikk som ikke matcher konkurrenters priser. Uansett om det står noe om dette på elkjøp.no eller ei. Lenke til kommentar
danny-_- Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Blir så sinnsykt sliten av folk som sier at elkjøp og lefdal er de samme! Det er det ikke.. AUDI OG WOLKSVAGEN har samme eiere men FORSKJELLIGE biler! Uansett så er lefdal best.. GEnial service og ikke minst kompitente folk! Og kjempe hyggelige priser! Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Det som er lignende med Elkjøp og Lefdal er at de henter varer fra samme hovedlager og har tilsvarende produkter. Men i realiteten så er jo Elkjøp og Lefdal-butikkene konkurrenter, de jobber jo med å kapre kundene til hverandre og på å slå hverandre på pris. Til jendor, Elkjøp har IKKE kuttet ut prisgaranti på annet enn mobiltelefoner med abbonement og Elkjop.no. Den skal fortsatt gjelde mot lokale konkurrenter som eksempelvis Expert. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Det som er lignende med Elkjøp og Lefdal er at de henter varer fra samme hovedlager og har tilsvarende produkter. Men i realiteten så er jo Elkjøp og Lefdal-butikkene konkurrenter, de jobber jo med å kapre kundene til hverandre og på å slå hverandre på pris. Til jendor, Elkjøp har IKKE kuttet ut prisgaranti på annet enn mobiltelefoner med abbonement og Elkjop.no. Den skal fortsatt gjelde mot lokale konkurrenter som eksempelvis Expert. For å teste teorien din, spurte jeg i min lokale Elkjøp-butikk om de fortsatt har prisgaranti og om de matcher prisen til Expert som ligger tvers over gata. Svaret var: "Nei, vi matcher ikke lenger priser, vi har sluttet med prisgaranti". - "Men dere vil ikke gi meg det samme tilbudet som Expert kan gi?" - "Nei, det kan vi ikke for da taper vi penger". - "Javel, da får jeg handle på Expert da, siden det er billigere der". - "Ja, dessverre". Og "vår prispatrulje, som hver eneste uke året rundt sjekker prisene hos våre konkurrenter, sørger for at du ikke betaler mer enn du skal" (fra Elkjøp sin siste "kampanjeavis" - legg merke til at Elkjøp strategisk nok ALDRI bruker ordene salg eller tilbud), er bare bullshit... hvis de virkelig hadde en prispatrulje som fungerte på den måten, ville jo prisen hos f.eks. Expert og Elkjøp vært identiske - eller jeg ville få varen på Elkjøp til Expert sin pris, dersom Expert sin pris var lavere - ikke sant? Det kan likevel hende at enkelte lokale Elkjøp-kremmere på eget initiativ velger å selge til en lavere pris for å unngå kundeflukten til konkurrenter. Som Elkjøp selv sier: Det er dumt å betale for mye Jeg kan ikke si meg annet enn enig i dette, og handler derfor andre steder hvor jeg ikke betaler så mye som jeg gjør på Elkjøp :!: Endret 5. januar 2005 av jendor Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Vel, i Bergen er prisgarantien i live og fungerer som den er ment! Skal ikke snakke for resten av landet da jeg ikke lenger jobber i Elkjøp selv, og bestekameraten min som fortsatt jobber der hadde ikke hørt noe annet enn at prisgarantien ikke lenger gjelder for Elkjop.no. Forøvrig kan ord som salg og tilbud kun brukes i markedsføring når varene tidligere har vært omsatt i samme butikk og til en høyere pris. Før-pris skal også tydelig fremgå i markedsføringen. Og minst halvparten av det totale antallet av salgs-varen butikken har hatt på lager skal være solgt til denne før-prisen, hvis ikke vil den anses som fiktiv. Les mer angående dette på web-siden til Forbrukerombudet!. Du tar helt feil når du påpeker at Elkjøp aldri bruker ordene salg eller tilbud av strategiske grunner, de har faktisk ikke lov til å gjøre det! Etter granskning fra Forbrukerombudet klarte ikke Elkjøp å dokumentere en eventuell før-pris eller om produktet faktisk har blitt solgt dyrere enn i annonsene, og dermed var ikke vilkårene for å kalle noe et salg o.l. oppfylt etter markedsføringsloven. Forbrukerombudet har kommet med vedtak mot Elkjøp angående dette, les vedtaket her. Endret 5. januar 2005 av escobar Lenke til kommentar
jendor Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Nemlig, det er det jeg mener.. i nåtid. De bruker jo aldri disse ordene lenger, og med god grunn siden det foreligger et vedtak i Forbrukerombudet, som du sier. Det er vel strategisk nok å holde seg unna trøbbel med forbrukermyndighetene, er det ikke? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 At en ting ikke lenger eksisterer offisiellt, betyr ikke at denne tingen ikke praktiseres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå