Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Skal sette opp et nettverk her hjemme. Det er satt opp på denne måten:

-Internett inn i trådløs ruter

-Trådløse nettverkskort i tre dataer

-en switch som alle dataene er koblet sammen i med kabler ( 100mbit)

-Den ene maskinen har mye mer stabilt trådløst nettverk så denne deler ut internett til switchen når den er på.

problemet er bare at når den ene maskinen som deler ut internett ikke er på så kommer ikke de to andre maskinene på nettverk med hverandre.

IP adresser er det den ene hovedmaskinen som sørger for.

For å sørge for fast netverk hele tiden har vi skaffet en ruter med DHCP server så vi ikke trenger hovedmaskinen for å få nettverk hele tiden.

Men problemet er at jeg ikke får internett på maskinene når de er koblet til ruteren og det trådløse.

Hvilke instillinger skal jeg ha i ruteren for at det skal være et lokalt nettverk mellom maskinene hele tiden? Og hvilke innstillinger trenger jeg i windows for at windows skal være på internett hele tiden? Gjennom det trådløse kortet når hoved maskinen ikke er på og samtidig ha lokal nettverk mellom de andre maskinene og at den velger internett fra ruteren når hovedmaskinen er på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått deg rett:

Du har en trådløs router som alle pcene (3 stk) er koblet opp til. Du har en hovedpc som deler ut IP'er og deler internett. Alle PCene har to nettverkskort: et trådløst, og et fast.

Da ville jeg forsøkt å stille inn routeren til å dele ut IP og internett. Så ville jeg satt en fast IP på alle PCene, og IKKE ha DHCP på hovedpcen. Da vil det være avhengig av hovedpcen at de faste nettverkskortene får IP.

Er ikke så sikker i min sak, men det er vel verdt et forsøk :)

- Azton

Lenke til kommentar

Hei,

hvem har anbefalt deg dette oppsettet? Det er jo hårreisende - det er jo ikke vits i trådløs nettverk hvis du supplerer med kablet like vel, da kunne du ha kablet alt og sluppet alle andre problemer.

Hvis switchen er på og det samtidig eksisterer et trådløs nettverk klarer du uansett ikke å styre via hvilken av nettverkskortene trafikken skal gjennom sånn uten videre.

Anbefaler anskaffelse av et ytterlige aksesspunkt eller en "wifi"-extender som forsterker mottat signal (trådløs) videre.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg utrykket meg litt utydelig men det er to rutere en trådløs og en ikke trådløs.

Alle maskinene er koblet med kabler til den ikke trådløse ruteren for å lage et lokalt nettverk mellom maskinene her nede (trådløst er så treigt).

Alle er også koblet til den trådløse ruteren med trådløse nettverkskort.

Så hardwaren jeg har:

-en trådløs ruter som får internett og står i et annet rom

-tre datamaskiner som alla har to nettverkskort (et trådløst og et vanlig)

-en vanlig ruter uten trådløst internett

-en switch

Noen som har forslag til oppsett og innstillinger med denne hardwaren?

Skal ha internett på alle maskinene og lokalt nettverk mellom maskinene uansett om hovedmaskinen er på eller ikke.

Har telenor ADSL

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan tenke meg til er route kommandoen i windows, som du kan bruke til å fortelle at alle adresser som ikke er lokale skal gjennom den trådløse, mens lokale addresser skal til switch. Litt lenge siden jeg gjorde dette, men du må bygge routes, gjøres i cmd, legg til sannsynligvis 3 stk, en for ip-addresser undre lokal iprange, en for den lokale iprange, og en for alle over. Over og under det lokale nettverket (kablet) skal ha destination til den trådløse ruteren...

Vet ikke om dette er det mest klare, men det er eneste måten jeg ser det gjort på, sånn uten å bruke penger.

Lenke til kommentar

Ingen som vet hvordan man gjør det som delling81 sa?

Men tror jeg er litt dårlig til å forklare, så prøver å omformulere spørsmålet:

Jeg har:

-en trådløs ruter som får internett og står i et annet rom

-tre datamaskiner som alla har to nettverkskort (et trådløst og et vanlig)

-en vanlig ruter uten trådløst nettverk (100mbit)

-en switch (100mbit)

Skal sette dette opp så alle maskinene har inett på det trådløse og samtidig har 100mbit nettverk seg imellom.

Det går ikke å bare lage to nettverks tilkoblinger fordi windows velger det nettverket som er raskest automatisk (100mbit lokalnettverket), men der er det ikke noe internett. Så trenger å få windows til å velge trådløs til internett og lokalnettverk til LAN.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...