Gå til innhold

Parabol til Terratec 400

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg nylig et tv-kort av typen Terratec 400. Planen min var å se på tv gjennom tv-kortet. Jeg har da en parabol type pioneer med en coax ut (står LNB under den), 2 scart (tv/vcr) og 2 phon utganger (til lyd).

Jeg har ikke klart å få noe bilde på pcen, det jeg har gjort er å fått meg en kabel med coax og antenne inngang (slik som er på tv-kortet), plugget den inn i tv-kortet og i parabolen. Men har fortsatt ikke fått bilde, har også prøvd med scart overgang til phon men får heller ikke noe bilde nå.

Men det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal fikse dette. På tv-kortet er det denne antenne inngangen, s-video og vanlig video inngang.

Har også prøvd med en vanlig antenne, bare for å sjekke om det var noe feil med kortet. Da fikk jeg signal, men er jo litt kjipt å ha nrk/tv når man er vant til over 20 kanaler med kvalitet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke koble en parabolantenne til et vanlig TV kort. Det er bare to helt forskjellige ting.

Hvis du vil ha parabolsignalet inn på PC så trenger du ikke TV kort, bare et skjermkort med video-in. Da tar du kompositt signal fra SCART pluggen.

Et annet alternativ er et sat-tuner kort, det kobles til parabolen men trenger da sitt eget dekoder kort.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Hvis du skulle fådd dette til å funke med din metode, må du bruke terratec 1200-s (ellernoe), 1200-serien kommer i 3 modeller, en for kabel, en for antenne, og en for parabol. :)

Med kortet du har nå, må du koble parabolen til tuneren, så videre fra tuneren til tv-kort.

Lenke til kommentar
hei hei, det var jo akkurat dette jeg mente :)

Altså at parabolen kommer inn i coax in på tuneren og jeg tar coax out. Men kan dere nå forklare hvorfor det ikke fungerer?

Helt forskjellige teknologier.

Blir omtrent som at cdbrenneren din skulle begynt å printe, og skriveren skulle begynt å brenne cd plater.

Men dette hvet jeg;

Vanlig bakkenett bruker FM bånd, og derfor forskjellige frekvenser i det, men parabol kjører på helt andre frekvenser som er mye høyere, dette betyr at du må ha en helt annen "tuner" for å ta inn signal fra parabol enn til vanlig bakkenett.

Dessuten har du også vertikal og horisontal polarisering på parabol, dvs. at ett LNB hode ikke kan gi signal til mer enn en tuner omgangen, og sjeldent er det mulig med pip (picture in picture) (går på dreambox, på samme transponder)

i motsettning til vanlig fm, der man kan velge og vrake.

Håper dette gir noen svar.

Lenke til kommentar

Altså at parabolen kommer inn i coax in på tuneren og jeg tar coax out. Men kan dere nå forklare hvorfor det ikke fungerer?

Dette skal fungere. Da skal tuneren gjøre jobben sin og gi deg et signal ut som tv/tv-kort skal kunne vise helt greit. Hvis tv'en klarer tolke dette coax-ut-signalet, så skal tv-kortet også vise det.

Har du prøvd å søke igjennom kanalene både på UHF og VHF på tv-kortet?

Lenke til kommentar

Tror du må ha en slik: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=105633&cks=ACC

Connecting an external device equipped with Scart-out. If you want to connect a device that is equipped with a Scart-out jack, you will need a special adapter for establishing the connection to the TV card. In the TV software, select the "Composite" option as incoming signal.

When purchasing an adapter, check the signal direction that it is designed for. There are adapters designed for sending signals into the video device (video-in), and those that are designed for signals being sent by the video device (video-out). In this case, you want an adapter with a video-out signal direction! To be certain of your purchase, you may want to buy

an adapter that lets you switch between both directions.

Lenke til kommentar

Tuneren din har coax ut (LNB). Dette er for å ha mulighet til å koble til en tuner til.

Hvis tuneren din i tillegg har TV coax utgang (slik som alle VHS videospillere har) så hadde det vært mulig å koble til TV kortet (men det hadde ikke vært noen lur måte å gjøre det på, dårligere kvalitet). Men de fleste satelitt tunere pleier ikke å ha slik utgang.

Poenget er altså at det er stor forskjell på LNB signal fra en parabol og TV antenne signal. At begge bruker samme type coax hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...