Gå til innhold

Test av Siemens CX65!

Anbefalte innlegg

TEST AV SIEMENS CX65

Siemens CX65 er en av de nye telefonene til Siemens, og jeg må si den imponerer i forhold til en del andre Siemens telefoner jeg har hatt opp i gjennom tidene...*Fæle minner om C60*

Design og kvalitet

Telefonen er ikke bare et vell av funksjoner, men den har et lekkert design også. Siemens har virkelig klart å få en stor skjerm inn i en forholdsvis liten telefon på en bra måte. Tastene kan til tider være litt for små slik at du skriver feil, men det er som regel ingen plage. Telefonen virker heller ikke som noe typisk "plastprodukt".

Skjerm, menyer og kamera

For det første, har CX65 en imponerende stor TFT skjerm med en oppløsning på hele 132*176. Dette slår Nokia sine telefoner i samme prisklasse ned i støvlene siden de som regel har en vassen 128*128 punkters skjerm. Skjermen har også 65535 fargers fargedybde.

Menyene til Siemens er enkelt og logisk oppbygde. I midten finner du det viktigste, mens de midre viktige tingene ligger lenger utfor. Smart.

Menyene er ikke helt responsive, noe som til tider kan irritere enormt. Undermenyene er som regel i listeformat, og der er telefonen helt responsiv.

Kameraet til Siemens CX65 er et VGA kamera med oppløsningen 640*480. Kameraet leverer stort sett greie bilder, men sliter en del i mørket. Noe som irriterer er at etter FW12 er lagt inn, hakker kamerasøkeren til tider. Man kan også ta opp video. Riktignok bare i 12 sekunder, men med FW12 og noen MMS-instillinger, kan du nyte flere minutters filmopptak. Medfølgende er også et bilderedigeringsprogram; Photoeditor. En ting som er synd er at du må helt inn i bilderedigeringsprogrammet for å vrenge bildet, eller legge på effekter. Bilderedigeringsprogrammet fungerer heller ikke etter FW12 er lagt inn!

Maskinvaren

CX65 er stort sett rask, og åpner både bilder, lydfiler og videosnutter raskt. Telefonen er også som regel rask og responsiv, men i hovedmenyen hakker den en del. Til SMS er den absolutt rask nok, og det er ingen problemer å skrive på den.

Grafikkytelsen til CX65 er midt på treet. Den yter ikke spesiellt bra, men er langt over en god del telefoner.

Her er noen resultater fra benchmark programmet JBenchmark:

Jbenchmark 1.0: 1349

Jbenchmark 2.0: 88

Lyden i CX65 imponerer ikke. Høyttaleren er alt for liten, og mangler fullstendig bass. Ringetonene i CX65 er som vanlig i MIDI format. Siemens har valgt og også putte en FM-synthesizer (som lager forholdsvis syntetiske intrumenter) i denne telefonen også. Den er riktignok på 40 kanaler, men instrumentene kan ikke måle seg med Sony Ericsson sine telefoner.

Noe som irriterer, er et telefonen må oppdateres med nyeste firmware for å fungere skikkelig. Den nåværende firmware versjonen er 36 (41), og det sier litt om alle feilene som har vært med denne telefonen.

Funksjoner og underholdning

CX65 er stappet full med funksjoner. Alt i fra enhetsomregner til stoppeklokke og synkronisering med pc. Telefonboken i CX65 er noe som absolutt imponerer! Her kan du lagre tre nummer per person, angi han til en gruppe, skrive inn hvor han jobber, identitetene hans i forskjellige tjenester, fødselsdato, og bilde av personen når han ringer. Bra!

Spill er det heller dårlig med. De to spillene som følger med er Stack Attack Advanced, en ny 3d versjon av Stack Attack, og spillet Contest Arena Pro. Før oppgradering til FW12, støttet ikke telefonen noen av Java-spillene jeg lastet ned og la inn, og etter, støttet den et fåtall. Det største problemet er vel at telefonen ikke takler de medfølgende spillene noe særlig bra.

Å skrive meldinger er enkelt og greit. SMS-editoren er heller ikke noe å si på. Men MMS-editoren er noe for seg selv. Og det er positivt ment. Man kan i tilleg til å ha 100 sider, velge hvilken layout man vil ha. Man kan også velge farge på teksten, på teksbakgrunnen og bildebakgrunnen. Resultatet ligner en proff powepoint presentasjon.

Å surfe på wap med CX65 går også helt fint. Den store skjermen sørger for at du for et stort og oversitklig bilde, med hele 10 linjer med tekst. Hastigheten er også bra (GPRS klasse 10). Telefonen har i midlertid ikke støtte for EDGE, men det er ikke det ultimate savnet.

EDIT: Etter jeg oppdaterte firmware sluttet det medfølgende bilderedigeringsprogrammet å fungere... Tragisk!

Etter FW25 oppgradering har CX65 støtte for 3D Java! Ja, 3D Java slik som på S65. Ytelsen er naturlig nok litt dårligere, men spillet 3D rally (som følger med S65) gikk spillbart! Angående Photoeditor, kan man laste ned Photoeditor 2 som fungerer etter oppdatering! Dette støtter også MANGE nye og spennede funksjoner!

Konlusjon

Siemens CX65 er absolutt et bra kjøp, og den koster kun 899,- med Netcom kontant!

Det er ikke i mange telefoner du får 11MB minne, VGA kamera med 4x zoom og videofunksjon, et vell av nyttefunksjoner, og en lekker skjerm for en sånn pris!

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fant ut noe veldig bra!

Etter FW25 oppgradering har CX65 støtte for 3D Java!

Ja, 3D Java slik som på S65. Ytelsen er naturlig nok litt dårligere, men spillet 3D rally (som følger med S65) gikk spillbart! Angående Photoeditor, kan man laste ned Photoeditor 2 som fungerer etter oppdatering! Dette støtter også MANGE nye og spennede funksjoner!

På denne siden finner du siemens's 3d spill:

## #8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold. -blacktower ##

Endret av blacktower
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Veit at denne testen er litt gammal, men jeg lurer på noe om denne telefonen, så det er vel like greit.

Skal kanskje kjøpe CX70, som er akkurat det samme, og jeg lurer på om det finnes noen form for videospiller på telefonen?

Slik at jeg kan køjpe en kabel og laste ned animasjoner fra pcen og slikt. Det er ikk enoe jeg regner med at er på den telefonen, men hadde vært greit å ha.

Noen svar?

Lenke til kommentar
Veit at denne testen er litt gammal, men jeg lurer på noe om denne telefonen, så det er vel like greit.

Skal kanskje kjøpe CX70, som er akkurat det samme, og jeg lurer på om det finnes noen form for videospiller på telefonen?

Slik at jeg kan køjpe en kabel og laste ned animasjoner fra pcen og slikt. Det er ikk enoe jeg regner med at er på den telefonen, men hadde vært greit å ha.

Noen svar?

Telefonen tar opp videosnutter, og kan spille av videosnutter i 3GP formatet. Har selv lagt inn mange konverterte 3GP filmer fra PC'en, og disse går i full framerate.

Angående kabel, anbefaler jeg DCA-510, siden den kan brukes til firmware oppdatering. (Finnes også en DCA-540 som er raskere, men denne kan ikke brukes til firmware oppdatering.)

CX70 er vel ikke helt den samme... Den har vel raskere CPU (for 3D Java), og PTT.

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

Telefonen har ikke støtte for EDGE?

Fra ITAvisen sin test:

"Man kan nok muligens se for seg CX65 som et arbeidsjern, hvis man klarer seg med infrarød port og GPRS. Men vær klar over at du verken får Bluetooth, EDGE eller 3G i denne billigtelefonen, selv om støtten for GSM 1800 og GSM 1900 er på plass. Derfor er dette først og fremst som en god og rimelig allrounder å regne."

Fra Amobil sin test:

"Er det noe vi skal si vi savner, må det være støtte for EDGE og lynmeldinger (mer kjent som Instant Messaging). En annen teknologi som mangler er Push-To-Talk, som vil komme i en senere utgave av telefonen kalt CX70."

Nei, det er ikke feil ;)

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar

tenkte på denne:

"Telefonen har i midlertid ikke støtte for EDGE, men det har det jo heller ikke kommet støtte for enda."

hvis jeg forstår deg riktig så sier du at det ikke er støtte for edge i norske nettverk, slik at hvis telefonen hadde støtte for det så kunne du ikke brukt det uansett.

det er feil du ikke kan bruke edge men uansett ikke på denne telefonen nei ;)

Endret av Grokster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...