Gå til innhold

Hva veier et bur med flygende fugler?

Anbefalte innlegg

Hva f...? For å lette må den vel ha en sterkere kraft oppover enn nedover? Altså vil buret veie mer enn 110 kg akkurat i det fuglen letter, og så vil vekten av boksen svinge med vingeslagene til fuglen?

JA... Du skjønte det! :yes:

Fuglene er jo ikke kobla direkte til buret gjennom noen fast forbindelse som kan overføre kraften.

Tenk deg et j...lig svært bur, og fuglene flyr høyt oppunder taket og langt fra gulvet..

Tenk deg at du går forover midt i gata uten noe vind, så kommer jeg med en sterk storm som kommer og er der i et halvt min og så er den borte i et halvt min etc.. Da vil du få motstand som kommer og går. Det bli akuratt det samme som mec vekta!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke noen direkte sammenheng der nei. Jeg kan ikke se at den vinden som fuglene produsere med vingende uhindret vil gå rett ned mot gulvet. Vindtrykket vil derimot fordele seg utover i rommet.

Prøv selv: Blås ut et lys fra 20 cm avstand. Prøv så fra 20 meters avstand. Samme vil det være med vindtrykket fra vingende. Det vil avta over avstand.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Det vil, som påpekt være visse ujevnheter pga intern trykkfordeling i systemet, med tanke på vingeslag. Imidlertid vil det interessante være hva kassen veier - og ting som trykker på den. Plasser fuglene utenfor kassen, men oppå. Da vil den veie mer. Plassér den utenfor kassen, uten å være i berøring med den. Da vil kassen veie 100 kg. Skjønner du hvor jeg vil?

Et annet eksempel: du har et glass vann i hånden. I dette glasset er det en pose vann. Når dette ligger i ro i glasset, vil vekten vise vekta til både glasset og posen med vann. Så løfter du litt på posen. I det posen ikke lengre berører glasset (i bunnen, altså, og vi ser bort fra lure ting som et mulig vakuum og sånt), vil vekta kun vise glassets vekt. Er du enig?

Lenke til kommentar
Vingeflaksene har noe å si, ja. Jeg mener å ha lest at fuglenes vingeflaks tilsvarer vekten de har.

Så lenge fuglens vertikale fartsendring er konstant eller null, vil vingene virke med en like stor vertikal kraftkomponent på omgivelsene, som produktet av fuglens vekt og gravitasjonskonstanten. Det er vel en mer korrekt formulering :)

Lenke til kommentar
Det vil, som påpekt være visse ujevnheter pga intern trykkfordeling i systemet, med tanke på vingeslag. Imidlertid vil det interessante være hva kassen veier - og ting som trykker på den. Plasser fuglene utenfor kassen, men oppå. Da vil den veie mer. Plassér den utenfor kassen, uten å være i berøring med den. Da vil kassen veie 100 kg. Skjønner du hvor jeg vil?

Et annet eksempel: du har et glass vann i hånden. I dette glasset er det en pose vann. Når dette ligger i ro i glasset, vil vekten vise vekta til både glasset og posen med vann. Så løfter du litt på posen. I det posen ikke lengre berører glasset (i bunnen, altså, og vi ser bort fra lure ting som et mulig vakuum og sånt), vil vekta kun vise glassets vekt. Er du enig?

Du mener altså at man har et lukket system som veier mindre (har mindre kraft nedover) enn systemets totale masse * tyngdens akselerasjon?

Lenke til kommentar

Fuglene må overføre kraft ned for å fly opp, men når de står stille i luften, vil de likevel påvirke vekten? De må flakse luft ned for å motvirke tyngdekraften, men da vil vel luften de presser ned også påvirke vekten tilsvarende fuglenes vekt? Forresten, hvis fuglen står stille kan jo ikke luften i buret presses ned uten at luft går opp og fyller tomrommet? Mulig dere har sagt alt dette allerede, med mer avanserte uttrykk, men.. :thumbup:

Jeg tror buret i gjennomsnitt vil veie 100Kg, forutsatt at fuglene flyr i samme høyde som før man lukket buret... eller noe sånt. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...