JBlack Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Anta at et bur som veier 100 kg står på en stor vekt. Inne i dette buret flyr det en flokk med fugler rundt. Hva viser vekta? Anta så at man lukker buret hermetisk tett. Hva viser vekta nå? Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Siden buret er hermetisk tett så vil det ikke være luft i den. Når det ikke er luft kan ikke fuglene fly og da vil det være 100kg + vekten av fuglene Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Siden buret er hermetisk tett så vil det ikke være luft i den. Når det ikke er luft kan ikke fuglene fly og da vil det være 100kg + vekten av fuglene Med hermetisk tett mente jeg helt lufttett. Men at det var luft inni selvsagt! Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Da vil den veie litt forskjellig, med tanke på lufttrykk. Det har mye å si når fuglene flakser.... Minstevekten vil være på 100 men la meg si at det er 10 fugler som flakser samtidig så vil vekten øke i hvertfall litt (mye å si på vingespennet ) EDIT: Trykkelif Endret 2. januar 2005 av Rune_F Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Vingeflaksene har noe å si, ja. Jeg mener å ha lest at fuglenes vingeflaks tilsvarer vekten de har. Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 En fet (men sterk) fugl kan slå like hardt som en tynn (med sterk) fugl. Det som har noe å si er styrken, vingespennet og selvfølgelig ant. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 En fet (men sterk) fugl kan slå like hardt som en tynn (med sterk) fugl. Det er musklene som veier...! Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Du skjønner hva jeg mener... Vingespennet og kraften teller, og ikke vekta! EDIT: Tykkfeil. Endret 2. januar 2005 av Rune_F Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jada, skjønner hva du mente. Bare spøkte. Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Er det noen flere meninger om dette? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Du skjønner hva jeg mener...Vingespennet og kraften teller, og ikke vekta! Så du hevder at dersom tett bur veier 100 kg og føggern veier 10 kg så veier bur med flyggende føggel ikke nødvendigvis 110 kg, men mer enn 100 kg? Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hva f...? For å lette må den vel ha en sterkere kraft oppover enn nedover? Altså vil buret veie mer enn 110 kg akkurat i det fuglen letter, og så vil vekten av boksen svinge med vingeslagene til fuglen? Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hva f...? For å lette må den vel ha en sterkere kraft oppover enn nedover? Altså vil buret veie mer enn 110 kg akkurat i det fuglen letter, og så vil vekten av boksen svinge med vingeslagene til fuglen? JA... Du skjønte det! Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg vil tro at i et åpent bur med flygende fugler, vil buret veie 100kg. I et lukket system, med 10kg flygende fugler, vil kassen/buret/whatever veie 110kg. Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Siden fuglene ikke står på bakken vil vekten variere etter som hvor mange vinger som slår i løpet av det tidspunket Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Veier jorden (med atmosfære osv.) mindre om et helikopter tar av? Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Det blir en annen ting. Fuglene "flakser" ikke med vingene i et strekk. Det blir som å presse på en vekt annenhvert sekund. Et helikopter blir som å holde hånden nede på vekta for rotorene spinner rundt hele tiden og ikke bare "periodevis". Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Om det er åpent vil det veie 100kg lukket vil det veie 100kg pluss luften inni pluss fulenes vekt.. Tror ihvertfall jeg da Tenker følgende at luft veier sitt, har du feks en beholder med luft vil den veie mer enn samme beholder med vakum. Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Hvis du setter en vekt på borden med ingenting på... Hvor mye veier den da? Jeg tror jeg så på newton en gang og der sa de "Hvis du står ute i for eks. hagen og holder hånden din rett ut så "bærer" du ca 200kg luft". All den lufta registrerer verken du eller vekta så det er ingen grunn til å ta den med Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Hva f...? For å lette må den vel ha en sterkere kraft oppover enn nedover? Altså vil buret veie mer enn 110 kg akkurat i det fuglen letter, og så vil vekten av boksen svinge med vingeslagene til fuglen? JA... Du skjønte det! Fuglene er jo ikke kobla direkte til buret gjennom noen fast forbindelse som kan overføre kraften. Tenk deg et j...lig svært bur, og fuglene flyr høyt oppunder taket og langt fra gulvet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå