Gå til innhold

Får IKKE lyd på mitt md/preamp/dyn.mic oppsett!

Anbefalte innlegg

Heisann gutter og jenter, godt år!

Jeg har hatt et lite problem en stund nå som jeg ikke har funnet ut av, men nå er det på tide å få orden på ting! :!:

Jeg postet en postet for noen måneder siden der jeg klaget på lav lyd når jeg koblet min dynamiske mic via en DI-boks og inn på Minidiscen min! Rådet jeg fikk var å kjøpe en mic-preamp pga det lave utgangsnivået på den dynamiske mikrofon min. Dette gjorde jeg og kjøpte en Alto Mictube, men nå får jeg ikke lyd i det hele tatt! Jeg har prøvd utallige kombinasjoner og selv om jeg er ganske sikker på at jeg har koblet rett nå så er det ikke lyd å få, bare masse bakgrunnsstøy. For ordens skyld så kobler jeg det slik:

Dynamisk mic rett inn på input 1 på pre-amp via XLR hann/hunn

Pre-amp output 1(balansert) inn på MD-linjeinngang via XLR hann/minijack

Høretelefoner inn på Minidisc-headphones

Når jeg forsøker å gjøre et opptak får jeg bare masse støy! Det er heller ingen utslag å se på db`meteret på pre-ampen. Hva er det som foregår?

DRIVE og GAIN kontrollene er også skrudd på maksimalt uten noe utslag. Det er en knapp som heter 48v Phantom Power og denne har jeg IKKE rørt! Slik jeg har forstått så er den for kondensator mikrofoner og kan faktisk ødelegge en dynamisk mikrofon. Så denne har jeg ikke rørt!

Håper noen kan løse dette!

Mvh

Kenshin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på phantom spenning ødelegger mic'en, hvis det for eksempel er en shure sm58 du har, så har jeg kjøre phantom på den mange ganger og den tar ikke skade av det. På den annen side så skal det ikke være nødvendig. Kan hende problemet ditt ligger i xrl - > minijack kabelen. Du kunne kanskje prøvd jack utgangen på preampen din (det er jack ut på den right?) og koblet til minidiscen med en jack kabel og overgang fra jackmann til jackgutt (omvendt pubertet)

Lenke til kommentar
Tviler på phantom spenning ødelegger mic'en, hvis det for eksempel er en shure sm58 du har, så har jeg kjøre phantom på den mange ganger og den tar ikke skade av det. På den annen side så skal det ikke være nødvendig. Kan hende problemet ditt ligger i xrl - > minijack kabelen. Du kunne kanskje prøvd jack utgangen på preampen din (det er jack ut på den right?) og koblet til minidiscen med en jack kabel og overgang fra jackmann til jackgutt (omvendt pubertet)

Hey Hobbes, takk for svar!

Jeg tviler på at mikrofonen blir ødelagt men som du sier, det skulle ikke være nødvendig så jeg har ikke tatt noen sjangser på det. Mikrofonen jeg bruker er en Astel D1.

Før jeg går og kjøper en ny kabel må jeg bare spør, hvorfor skulle det ha noen betydning å bytte kabel?

Jeg har jack ut, men det er tydeligvis en ubalansert utgang hva nå det skulle bety. XLR-utgangen er balansert.

Tenker du på en jack/jack kabel med overgang til minijack?

Lenke til kommentar

Kan hende jeg tenker helt feil, men en balansert xlr bruker 2 ledere og en jord. Da må du ha en stereokabel og en stereo minijack plugg så vidt jeg skjønnner. Hvis du har dette og alt er loddet riktig, så er det ikke det som er feilen, men hvis du bruker den ubalanserte utgangen, så er det kun en vanlig kabel du trenger. Se om du får lånt en jack jack kabel og en overgang fra mann til gutt av noen og test det. Garanterer ikke at det funker, men det er det eneste jeg kan komme på i farten og i mitt hode bør det funke. Har ikke gått elektro, så dere som har mer peiling enn meg må gjerne komme og arrestere meg hvis jeg er på trynet.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er utslag på db-meteret får du ikke inn lyd i det hele tatt. Prøv å bytte mikrofonkabel. Hvis du har både gain og input på maks, er det ikke rart du får masse støy, og dette trenger du overhodet ikke noe inn-signal for å få.

Er det av/på knapp på mikrofonen? kan være lurt å sjekke om den stod på....

Når det gjelder phantom, så er ikke den koblet til i en dynamisk mikrofon, så dette skulle ikke påvirke mikrofonen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Litt om phantompower...

Dynamiske mikrofoner og phantommating er ikke noe problem hvis mikrofonkabelen er i orden. Matespenningen (som kan være opptil 48 volt) ligger med minus til jord, og pluss til pinne 2 og 3.

Er det en feil i kabelen slik at jord blir lagt til pinne 2 eller 3, vil membranet få hele matespenningen og garantert si takk for seg...

Mvh Ketil Morstøl.

Norsk importør av beyerdynamic.

Lenke til kommentar

Heisann folkens! :love:

Beklager å ha skapt dere unødvendig hodebry! Det viser seg at Astel B1 mik`en min er en kondensator mikrofon, ergo den fungerer ikke uten phantom power. Med en gang jeg fikk på phantom power bryteren fungerte oppsettet strøkent!

Med min begrensede kunnskap på området trodde jeg blindt på en her på forumet som tidligere sa at mik`en min var dynamisk! Ved nærmere undersøkelser fra min side viser det seg at jeg har en kondensator-mikrofon :D

Takk for all gode svar allikevel!

Snakkes!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...