Kanetheheatsink Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 hvorfor er det ikke lov med pyramidespill? 5% community holdt jo på.. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Pyramidespill er ikke lov, fordi det er svindel. t5pc opererte vel under et smutthull Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Kan hende at jeg tar feil, men var det ikke for det at T5PC var et aksjeselskap og at det dermed ble lovlig? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 hvorfor er det ikke lov med pyramidespill? Fordi at man tar penger fra folk og gir dem til lederne i selskapet, rett og slett svindel! Lenke til kommentar
Njål Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Grunnen til at T5PC fikk lov til å holde på så lenge som de gjorde var vel at de lot som de bare samlet start-kapital til et selskap som skulle tjene store penger på å selge varer billig. Lenke til kommentar
neb Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Det fins flere forskjellige typer med pyramidespill, men hovedsakelig går det jo ut på og tyne penger ut av stakkars borgere, ved hjelp av en fiks/smart ide. Siden du spør om akkurat dette.. ville du likt å sette bort penger i noe du trodde var en god investering, og senere få vite at du har tapt en haug med penger? neppe! Det er umoralsk og sleipt, å derfor ulovelig! Lenke til kommentar
Zabre777 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Halløy her, Stort sett alle som bruker ordet pyramidespill har ingen anelse om hva de prater om. Mange er veldig raskt ute med å stemple noe som pyramidespill, men det er en ganske kraftig uttalelse.. Pyramidespill handler om å sende penger direkte til folk som er "høyere" oppe i pyramiden enn du er. Dette står i motsetning til provisjon på salg/omsetning av varer. Det første er forbudt (pyramidespill), provisjon er en vanlig måte å lønne folk som gjør en innsats på (direktesalg, MLM/RM osv.). Mange har også et hysterisk forhold til "pyramide", men faktum er at massevis av ting og organisasjoner rundt oss er ordnet som pyramider.. Tenker f.eks. på bedrifter (sjef på toppen, sektorledere, arbeidere osv.) og politikk. Selve pyramiden er bare en geometrisk figur som illustrerer en vanlig struktur i mange sammenhenger, og også i salgs-orienterte forretninger. Når det er sagt har det blitt lovet og gjort MYE dumt i forbindelse med MLM/relasjonsmarkedsføring. Skyhøye lovnader og andre lokkemidler kan aldri dekke over mangel av en skikkelig forretningside og et godt lederskap. Etter min mening finnes det ikke noe "bli rik over natten"-system som fungerer (ja, jeg har vært borti et par).. Det slike teite opplegg (t5pc er jo et prakteksempel) gjør er å gi hele "industrien" et dårlig rykte, og det er jo trist. Etter det jeg kan skjønne var ikke t5pc noe pyramideselskap i utgangspunktet, men måten aksjehandelen ble drevet på (lederne herjet som de ville) gjør at det nærmer seg stygt.. Svindel er det i alle fall. Henning Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Pyramidespill er ikke lov fordi: Dumme mennesker 'investerer' i slike ting for å tjene mange penger fort Når de skjønner at de har blitt lurt, og trukket forhastede konklusjoner, klarer de ikke å innfinne seg med at det var deres egen tabbe. De skylder på lederne i selskapet, de som tjener mest, og kaller dem svindlere. Størsteparten av norges befolkning er i større eller mindre grad dumme, og har derfor støttet et forslag om en lov mot pyramidespill. Hadde folk greid å tenke gjennom valg de tar på forhånd, og ikke gjort mange investeringer uten å tenke gjennom sakene, hadde det ikke vært noe problem. Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 hvorfor er det ikke lov med pyramidespill? 5% community holdt jo på.. Er det 8 stykker som Økokrim foreløpig har siktet? Det som karrakteriserer et pyramidespill er at de på toppen får alle pengene, mens de nedover i pyramiden taper hele innsatsen. Det sier vel egentlig seg selv hvorfor dette ikke er lov. De nyeste formene for pyramidespill er modifiserte. De prøver å dekke over sin egentlige form ved å gi den et legitimt skinn (f.eks. 5% som prøvde å få det til ved et aksjeselskap og salg av produkter.) Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hvor hardt off-topic dette enn må være, funker vel pyramidespill omtrent slik: en person har en nesten verdiløs vare, og selger den til en annen for 5 kr. Denne personen selger varen til en annen for 50 kr., neste selger for 500kr. osvosv, og alle får garantert at de får solgt den til en høyere pris enn de kjøper den for, og lederne får selvfølgelig en andel. En eller annen plass er det stopp i kjeden, da det ikke rekrutteres fler. Da taper alle i kjeden penger... Funker vel på samme måte som kjedebrev. Jeg fikk sjokolade-kjedebrev en gang, og godtroende sendte jeg ut brev til 6 venner, som igjen skulle sende ut til 6 venner. Siden jeg måtte sende en sjokolade til en to hakk over meg i kjeden, forventet jeg da sjokolade fra 6*6=36 mennesker når de fikk kjedebrevet. Fikk jeg sjokolade? NEIDA! ikke fra en eneste person... Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Fikk jeg sjokolade? NEIDA! ikke fra en eneste person... Skjønner at det må ha vært et enormt sjokk for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå