Fjelldal83 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hei Jeg har nå i snart ett år vært en fornøyd eier av et Sony F828 kamera. Det har fungert bra, men irriterer meg over KA og støy på kveld/nattbilder. Er det verdt å gå over til digital speilrefleks. Har da tenkt på Nikon D70 eller Canon 300D. Takker for alle svar Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 1. Overgangen er dyr - men det kan godt hende at den er verdt det... 2. Husk at overgangen ikke bare fører med seg mindre problemer med CA og støy, men i tillegg nye muligheter i form av spesialiserte objektiver som kan gi spennende resultater. 3. Du får langt mer å bære på, og langt mer å bruke penger på, i form av f.eks. objektiver (nye eller kjøpt brukt), div. filtre, kamerabag, stativ osv som det etterhvert dukker opp behov for.. 4. Følelsen av "null forsinkelse" er veldig god. Nå vet jeg ikke hvor store forsinkelser det er på F828, men på D70 er ihvertfall hastighetene mange hakk bedre enn det jeg har prøvd av kompaktkamera. 5. Husk å sjekke bruktmarkedene, der kan det være noen "kupp" innimellom, både når det gjelder kamera, objektiver og ofte pakker med begge deler. Bruktmarkedene finner du her på akam.no, på foto.no og på fotovideo.no. Lenke til kommentar
smurf69 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Vel, som det er sagt her, det blir mye mer å bruke pengene på. Men dersom du har fotografering som en liten hobby ville jeg tatt skrittet helt ut og kjøpt digital speilrefleks. Selv har jeg et Canon 300D og er KJEMPE fornøyd. Skal jeg på fest eller andre slike greier tar jeg kompakt kamera, men på alle turer, resier osv har jeg med meg 300D. Det er 2 forskjellige verdner!!!! Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg prøvde en gang et 300d kamera. Ble veldig overrasket over hvor kjappt det var. Når man trykte ble bildet tatt med en gang i motsetning til F828 som er en del tregere. Takker for svarene så langt Lenke til kommentar
smurf69 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Da har du fått med deg ett av mine små detaljer. Når jeg trykker på utløseren så skal bildet teas umiddelbart. Ikke 2,5 sek senere. Anbefaler deg å sjekke forskjellige merker av speilrefleks da smaken er forskjellig. Men teknisk er det ikke mye som skiller de kjente merkene. Jeg er veldig tilfreds med måten lysmåling bla funker på mitt 300D. Får alltid klare fine bilder Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Hva vil dere anbefale da? Sikkert mange tråder om dette, men vi prøver Har sett litt på fotovideo.no sitt bruktmarked: http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.aspx?t=577&g0=0&g1=45 Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Det er vel ikke noen tvil hva som er best DSLR eller digitalt kompakt, selvfølgelig heller en fråga hvor mye en skal legge idet. Ser på meg selv, så begynte jeg for 3 år siden på den tiden har jeg pløyd meg igjennom 4 digital kompakter som skulle være veldigt bra. Men har hele tiden hatt dslr i bak hodet å surret. Men i høst tok jeg skrittet ut og gikk i gang med Dslr. Det er en helt ny verden å fotografere, valg muligheter kjapphet enklere å fotografere. Jeg fikk hakaslepp når jeg fant hvor lett det var å bruke kontra kompakt kameraene. På 2mnd har jeg tilegnet meg 4 stk objektiver som dekker mange av mine behov. Hadde jeg gått rett på Dslr så hadde jeg spart meg for mange funderinger. Hilsen en meget grønn amatør, som pluselig fikk øya opp. Sammenligner det ofte med å sammle på et sølvbestikk . Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Det jeg har tenkt å bruke på nytt kamera er ca 10 000 kroner. Kameraet bør støtte Cf, siden jeg har en Sandisk 512 brikke fra før av. Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 10.000 ja da er det bare å velge mønstret på arvesølvet du har tenkt på . Men her råder jeg deg å bruke litt tid, her er det mye å sjekke ut Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg ser du har tatt en titt på bruktmarkedet på fotovideo.no. Der finner du bl.a. Canon 1D, Nikon D1 og Nikon D1H, som alle er tidligere "proff-hus" (og de er naturligvis like solide ennå). Hvis du har tenkt å bruke kameraet til litt hard bruk, slenge dem over skuldra eller gå ut i regnstorm og fotografere, er det noe slikt du har bruk for... Om akkurat dette ikke er det viktigste for deg, og du behandler alle kamera som skjørt glass, vil du kanskje få bedre bilder og f.eks. større oppløsning med et nyere kamera som D70 eller 300D. Eller du kan kjøpe D100 brukt, som er en mellomting.. På http://www.foto.no/bruktmarked/ ligger det flere annonser ute med brukt 300D (rundt 7-8000 inkl objektiv, annet utstyr m.m.), 20D (til omtrent det dobbelte) og D70 (til rundt 7500 med div utstyr). Jeg finner også Pentax *istD og Canon 10D brukt der til hyggelige priser. Det er nok verdt å undersøke litt for å finne et skikkelig kupp! Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg er litt skeptisk til å kjøpe brukt. Bittert hvis noe skal være galt. Mange luringer der ute Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg er litt skeptisk til å kjøpe brukt. Bittert hvis noe skal være galt. Mange luringer der ute Du kan jo evt spørre om de har kvittering e.l. for å unngå tyvgods. Ellers, jeg har bare gode erfaringer etter å ha kjøpt blitz, 2 objektiver og kamerastativ brukt på foto.no. Og jeg har spart....hm, la oss se: Blitz SB-800: kjøpt veldig pent brukt for 2.000, selges ny for 3.500 Objektiv AF-D 80-200mm f/2.8: kjøpt godt brukt for 3.000, selges ny modell for ca 9.000 Objektiv AF 50mm f/1.4D: kjøpt veldig pent brukt for 2000, selges ny for ca 3500 Stativ Gitzo 1340 m/Kirk BH1 kulehode: kjøpt veldig pent brukt for 3000, selges nytt for 4500+2000 Totalt: kjøpt pent brukt for 10.000, kunne kjøpt alt nytt for 22.500...(men da hadde jeg slett ikke hatt råd) Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg blir nok å kjøpe nytt. Det er noe magisk med å pakke opp et helt nytt produkt. De kameraene som er mest aktuell for meg er Nikon D70 med kit linse eller Canon EOS 300d. Jeg går mest trolig for Nikon D70 Lenke til kommentar
vmax Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg har kjøpt Nikon D70 for 14 dager siden og er godt fornøyd.Jeg har et Nikon 801 S fra før så overgangen til D70 var ikke så vanskelig.D70 tar meget skarpe bilder nesten under alle forhold.Jeg har en Metz 45 ct4 blits som er berenget for 801 kameraet, som jeg også bruker på D70 kameraet,men da på manuel innstilling.Blitzen har TTL lysmåling,men den jobber ikke sammen med D70.Jeg får kjempefin belysning innendørs hvis jeg retter blitzen opp mot taket og på 1/4 styrke.Rett fram blir bildene overeksponert.D70 anbefales på det varmeste. Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Det måtte jo bare skje. Akkurat når jeg hadde bestemt meg for D70'n kom det ett til alternativ. Olympus E-300. Nå ble jeg selfølgelig usikker og trenger deres hjelp til å velge Hva mener dere jeg bør gå for ? Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Har Canon 10D selv, og ville jo helst ha anbefalt det! Men nå er jeg en av dem som ikke ser ned på Nikon, og ser absolutt fordelene med dette i forhold til E-300! E-300, så vidt jeg har forstått, har relativt lite ekstrautstyr, og sjangsen for å finne noe brukt er svært liten. Til nikon finnes det utrolig mye fint brukt utstyr som gjør at man sparer kroonasje!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå