Gå til innhold

Ny rask og liten harddisk, ca 1000 kr

MiSP

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny harddisk, den bør være rask og ikke bråke så veeeldig mye. Trenger ikke å være så stor, 70 GB holder sikkert. Spørs om det går an å få en slik til 1000 kr, men uansett, noen forslag? Hovedkortet mitt er Abit NF-7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får jo masse lagringskapasitet for 1000 kr, webshoppene kommer gjevnt over med tilbud på harddisker. Er ikke sikker på om du har støtte for S-ATA på hovedkortet ditt, men det er ikke mye raskere overføringshastighet eller så veldig mye å stresse med, men selvføleglig hvis du har integrerte S-ATA kontrollere er det verdt det!

Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Denne disken støyer litt mer enn vanlig men har også litt bedre ytelse enn vanlig. Kan også ha høyere varmeutvikling. (kommer jo ann på definisjonen vanlig)

Eks: WesternDigital Caviar

Seagate Barracuda 7200.7 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Seagate er jo kjent for å ha stillegående disker, samsung diskene er også stillegående (tror jeg)

Seagate Barracuda

Skulle jeg kjøpt disk hadde jeg kjøpt en WesternDigital for jeg er ikke så kresen på støy, men hadde jeg hatt en ellers stillegående maskin hadde jeg valgt en Seagate Barracuda!

Disse prisene ligger jo litt under 1000 men så kommer porto og ekspidisjonsgebyr i tilleg!

-MortenGj

Lenke til kommentar
Du får jo masse lagringskapasitet for 1000 kr, webshoppene kommer gjevnt over med tilbud på harddisker. Er ikke sikker på om du har støtte for S-ATA på hovedkortet ditt, men det er ikke mye raskere overføringshastighet eller så veldig mye å stresse med, men selvføleglig hvis du har integrerte S-ATA kontrollere er det verdt det!

Denne disken støyer litt mer enn vanlig men har også litt bedre ytelse enn vanlig. Kan også ha høyere varmeutvikling. (kommer jo ann på definisjonen vanlig)

Seagate er jo kjent for å ha stillegående disker, samsung diskene er også stillegående (tror jeg)

Seagate Barracuda

Skulle jeg kjøpt disk hadde jeg kjøpt en WesternDigital for jeg er ikke så kresen på støy, men hadde jeg hatt en ellers stillegående maskin hadde jeg valgt en Seagate Barracuda!

Disse prisene ligger jo litt under 1000 men så kommer porto og ekspidisjonsgebyr i tilleg!

-MortenGj

Trådstarter spør da om en rask disk, som ikke har så mye plass.

Lenke til kommentar

Denne disken støyer litt mer enn vanlig men har også litt bedre ytelse enn vanlig.  Kan også ha høyere varmeutvikling. (kommer jo ann på definisjonen vanlig)

Seagate Barracuda

-MortenGj

Trådstarter spør da om en rask disk, som ikke har så mye plass.

Ja det vet jeg... WesternDigital er vel noe av det raskeste av det man kan få med 7200 RPM, isåfall blir det med 16MB cache og da blir det for dyrt igjen.

Raptoren er også et alternativ (36,6GB versjonen) men er det verdt det? Man går jo tross alt glipp av 163 GB. Etter min mening er det ikke verdt det.

Trådstarter spurte også om en stillegående disk ( en som ikke bråker så veeeldig mye) så jeg la ved en Seagate Barracuda! Dette er jo bare alternativer!

Trådstartet: er det dette hovedkortet du har?

Isåfall har du integrerte S-ATA kontroller.

Er selv eier av en raptor og er kjempe fornøyd med den, men hvis han skal oppgradere lagringsplassen ville jeg ikke gjort det!

-MortenGj

EDIT: Fjernet en påstand og trykkleif

Endret av MortenGj
Lenke til kommentar
Ja det vet jeg... WesternDigital er vel noe av det raskeste av det man kan få med 7200 RPM, isåfall blir det med 16MB cache og da blir det for dyrt igjen.

Raptoren er også et alternativ (36,6GB versjonen) Men denne er jo ikke spess raskere enn en vanlig 7200 RPM disk, det er jo seff litt raskere da, men er det verdt det? Man går jo tross alt glipp av 163 GB. Etter min mening er det ikke verdt det.

Trådstarter spurte også om en stillegående disk ( en som ikke bråker så veeeldig mye) så jeg la ved en Seagate Barracuda! Dette er jo bare alternativer!

-MortenGj

Trådstartet: er det dette hovedkortet du har?

Jeg har 36,7 gb raptoren, og jeg kan si det er verdt det. Jeg har også 200gb western disk, så ja jeg er helt sikker på at den er raskere en 7200rpm disker.

Lenke til kommentar

Hvis du har begge s-ata kontaktene ledig på hovedkortet ditt og det du skal ha er en rask systemdisk kan du kjøpe f.eks 2 stk Maxtor 80GB s-ata disker og kjøre disse i Raid0 (striping), da får du nok temmelig god ytelse. Sist jeg sjekket i prisguiden kostet disse diskene kr 580 som jo passer ganske godt med ditt budsjett.

Forresten så er disse diskene temmelig stille, hvertfall i støydempende oppheng, (dvs de bråker littegrann når de jobber men dette forsvinner med støydempende oppheng, og idlestøy er veldig lav).

Jeg har 2 Maxtordisker selv i denne serien som er begge ca 2 år og har kamerater som også har slike disker og ingen har hatt noen form for problemer med dem.

Bare et tips liksom. Du som avgjør, men er det ytelse du er ute etter så får du det med denne løsningen ;)

Endret av Lone*Desert-Fish
Lenke til kommentar

Samsung 160GB minst støy/varme , ikke raskest. (p-ata/s-ata +/- 800,-)

Raptor 78GB s-ata raskest , ikke minst støy/varme.(kun s-ata +/- 1500,-)

WD 250GB Ukens hos PS , rask , medium støy/varme , mest for pengene , kun s-ata på ukens.(1084,-)

Lenke til kommentar
vel.. for 1000.- får du jo en 200gb s-ata. så hvorfor ikke?

Vil anbefale den ja. Koster 900kr

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16008

Kan jo hende trådstarter skal ha en rask OS disk. En raptor disk er vel å anbefale da. 36,7 gb til 1000,-

Denne disken skal kjøre OS og alle programmene mine, så det viktigste er at den er rask.

Edit: MortenGj: Ja, det er det hovedkortet jeg har.

Hvis du har begge s-ata kontaktene ledig på hovedkortet ditt og det du skal ha er en rask systemdisk kan du kjøpe f.eks 2 stk Maxtor 80GB s-ata disker og kjøre disse i Raid0 (striping), da får du nok temmelig god ytelse. Sist jeg sjekket i prisguiden kostet disse diskene kr 580 som jo passer ganske godt med ditt budsjett.

Forresten så er disse diskene temmelig stille, hvertfall i støydempende oppheng, (dvs de bråker littegrann når de jobber men dette forsvinner med støydempende oppheng, og idlestøy er veldig lav).

Jeg har 2 Maxtordisker selv i denne serien som er begge ca 2 år og har kamerater som også har slike disker og ingen har hatt noen form for problemer med dem.

Bare et tips liksom. Du som avgjør, men er det ytelse du er ute etter så får du det med denne løsningen

Dette hørtes meget interressant ut... Jeg vet ikke så mye om dette, har du litt mer info? Får du 80 x 2 GB harddiskplass, eller får du bare 80 GB med høyere ytelse? Jeg har begge S-ATA-kontaktene mine ledig, eneste harddisk jeg har er en 120GB Maxtor som kjører IDE.

jeg fant ikke Maxtor'en din, men jeg fant Samsung SpinPoint P80 80GB S-ATA 8MB cache 7200RPM.

Endret av ProZaC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...