stian-hg Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Det virker som stadig flere forumbrukere skaffer seg Winchester prosessorer og vi bør nå ha et rimelig godt grunnlag til å bekrefte eller avkrefte stabilitetsproblemer med disse prosessorne i Prime95. Noen av oss har sikkert lest om enkelte 3500+ med Winchester kjerne som feiler i P95 på standard klokkefrekvens. Siden vi sikkert er ganske mange som bruker dette programmet ifm. overklokking er det kanskje en fare for at selve overklokkingen ikke nødvendigvis er grunnen til at P95 feiler. Jeg ønsker derfor å samle litt erfaringer rundt dette da jeg har opplevd noen merkelige resultater selv: Jeg nådde oppunder 2.6 GHz med min 3000+ Winchester før Prime95 ble ustabilt etter en times stresstest. De fleste vet at en time i Prime95 langt i fra garanterer et stabilt system så jeg foretok i ettertid lengre stresstester (20-25 timer) for å sikre meg stabilitet. Etter snart en uke med 25 timers stresstester er jeg nå nede i 2.2 GHz og håper denne frekvensen kommer seg helskinnet ut av Prime95. Det jeg finner litt merkverdig er at ved rundt 2.6 feilet P95 etter 20 timer, ved rundt 2.5 feilet Prime95 etter 25 timer og ved 2.4 oppsto det feil etter "bare" 18 timer - alle med samme spenning. HTT bus og minne ble testet uavhengig av prosessor og feilen ligger neppe her. I lys av dette ønsker jeg tilbakemeldinger fra andre med overklokkede Winchester prosessorer om hvordan deres prosessorer klarer seg i lengre stresstester på rundt 25 timer i Prime95. EDIT: Anbefaler skuelystne til å lese denne og denne tråden. Endret 2. januar 2005 av stian-hg Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Kjørte som nevnt i OC-tråden til Winchester en 3200+(2GHz)@2,6GHz i 19,5 timer uten feil. Da hadde jeg tynt tålmodigheten min max og gadd ikke ha Prime kjørende lenger. Skal se om jeg gidder å kjøre lenger en gang. Men for meg er det viktigere at det er stabilt i spill, som stort sett er det mest belastende jeg gjør med maskina. Det finnes jo andre stress-programmer som sikkert er like gode/bedre enn Prime95. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Akk ja, jeg kjenner til det med Prime95 og tålmodighet. 19,5 timer er vel "offisielt" godkjent vil jeg tro. Meget pen OC det der, Playmofetish! Skulle ønske jeg avbrøt min etter 20 timer og 8 minutter slik jeg slapp å bekymre meg for dette Hvilke andre programmer i samme sjanger som Prime95 finnes det egentlig? SiSoft Sandra har en "burn-in" funksjon så vidt jeg vet, men... Jeg har også testet en god del spill samt 3DMark-programmene ved bruk av Bench'emAll og alt fungerte meget bra med unntak av Unreal Tournament 2004. UT2004 ville imidlertid ikke fungere på standard frekvenser heller. Regner med at det dreier seg om en programvarefeil av et eller annet slag. En liten avsporing det der, men ønsker fortsatt tilbakemeldinger her Endret 2. januar 2005 av stian-hg Lenke til kommentar
ArchEnemY Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Har også postet i Winchester OC tråden, har kjørt prime 22 timer stabilt med en 3200 på 2750mhz. Hadde litt problemer med endel spill i begynnelsen, men tror det var no annet som skapte dette. Har egentli ikke testet så mye med spill osv overklokket, men det kommer etterhvert. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Vil du gjøre "automatiske" stresstester i spill anbefales Bench'emAll på det sterkeste. Dessuten har Guru3D.com et meget bra utvalg av andre relaterte programmer. Jeg for min del har nå kjørt på 2.5 GHz en ukes tid å testet en del i spill uten å merke stabilitetsproblemer. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Mener å huske å ha lest at det kommer en ny Prime95 verson som fixer dette problemet. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Mener den nye driveren til AMD64 fikser problemet (des. 04) Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 Er jo en ganske kjent feil ja. Ingen vits å gå ned til 2.2 Ghz for å få det til å passere 25 timer med prime95. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 Mener den nye driveren til AMD64 fikser problemet (des. 04) Hvilken driver sikter du til? Fy meg hvis jeg spør, men burde jeg installert en spesifikk driver fra AMD ved innstallering? Mener å huske å ha lest at det kommer en ny Prime95 verson som fixer dette problemet. Jeg håper og tror på en programvarefeil ja Er jo en ganske kjent feil ja. Ingen vits å gå ned til 2.2 Ghz for å få det til å passere 25 timer med prime95. Sant nok, men den - muligens falske - tryggheten det gir er kjekk å ha. Men har fortsatt ingen stabilitetsproblemer å rapportere fra andre programmer, så the show goes on! Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Mener den nye driveren til AMD64 fikser problemet (des. 04) Hvilken driver sikter du til? Fy meg hvis jeg spør, men burde jeg installert en spesifikk driver fra AMD ved innstallering? AMD stuff her, bl.a. ny driver (11/2004) Endret 15. januar 2005 av Okay Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Mener den nye driveren til AMD64 fikser problemet (des. 04) Hvilken driver sikter du til? Fy meg hvis jeg spør, men burde jeg installert en spesifikk driver fra AMD ved innstallering? AMD stuff her, bl.a. ny driver (11/2004) Dette ser ut til å være programvare for CPU identifikasjon samt overklokkingsverktøy. Ser ikke for meg at dette fikser noen kompatibilitetsproblemer med Prime95. Har du noe som dokumenterer dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå