Gå til innhold

Hvorfor dukker ikke onboard lydkort opp i windows?

Anbefalte innlegg

Har et MSI K8T NEO2 FIR hovedkort, som har et onboard lydkort. Installerte windows på det når jeg fikk det, for å teste at systemet fungerte. Et lydkort dukket da opp i windows, som jeg måtte installere drivere til (naturlig nok).

Men i dag da jeg flyttet over fra den gamle PC'en, og installerte windows på nytt, hadde plutselig ikke hovedkortet lydkort lenger - windows finner det i alle fall ikke :mad:

Eneste forskjellen er egentlig at jeg nå har også satt i et PCI lydkort. Hvorfor det skal ha noe å si, vet jeg ikke. Hele poenget er jo at jeg skal ha to lydkort installert, som jeg kan svitsje mellom (ene er headset, mens det andre er koblet til forsterker).

Noen som har noen tips til hva som er årsaken til dette tullet? I BIOS har jeg valget mellom "Auto" og "Disabled" på onboard lydkortet (i likhet med firwire, lan og sata). Denne har alltid vært på Auto, så jeg tror ikke det kan være problemet. Er det noen andre instillinger i BIOS jeg har oversett?

Problemet er altså det at windows rett og slett ikke finner noen enheter som ikke er installert... Har prøvd å legge til ny hardware manuelt og installere riktig driver, men da får enheten status som "Cannot start" noe som er naturlig med tanke på at windows egentlig ikke har funnet den...

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du har satt onboard lydkort til disabeld så dukker det ikke opp.

Det har selvfølgelig alltid stått på auto (av en eller annen grunn er det kun auto og disabled jeg har av valg - enabled finnes ikke). Nå prøvde jeg for moro skyld å sette det til disabled, uten at det gjorde noe forskjell.

Skal forsøke å ta ut det andre lydkortet, uten at jeg helt ser logikken i at det skulle by på problemer (har aldri vært problemer før).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Argh! så irriterende.

Lyd eller nettverk er første som forsvinner hvis du overklokker - bruker du vannkjøling for å OC eller kun til eliminering av viftestøy?

Har aldri testa slikt "kombi lydoppsett", men aktivert spdif har jeg forstått utelukker default onboard audio?

Lenke til kommentar

Vannkjølingen er for å fjerne støy. Har riktignok justert litt opp og ned på litt forskjellige klokkefrekvenser, men har kjører stock på alt siden jeg tok i bruk PC'en. Men som nevnt - onboard lydkortet dukker jo opp hvis jeg tar ut PCI'en...

Hva er "aktivert spdif"?

Har kjørt med to lydkort på forrige msi kortet. Er vel faktisk akkurat samme onboard kort på det forrige MSI-kortet også. Med andre ord, identisk oppsett som nå.

Lenke til kommentar
Hva er "aktivert spdif"?

Det er den digitale lydporten Sony/Philips Digital Interface som jeg bare regner med hovedkortet ditt har? S/PDIF konverterer ikke lydsignalet til og fra analog, og gir bedre lydkvalitet.

Jeg aner jo ikke, men kanskje det kunne gi deg en mulighet? Hvorfor du ikke får det til slik det funka før, kan jeg dessverre ikke hjelpe med.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Fant du ut av det tilslutt? Jeg har samme problem med mitt ASUS K8N. Slang inn et nytt lydkort og vips så var onboard'en borte. Disse er ment for veldig forskjellig bruk så jeg vil gjerne ha begge.

5087066[/snapback]

Kanskje det er slik at noen BIOS'er ikke tillater bruk av både onboard og PCI lydkort.

For å være sikker på akkurat din maskinvare ville jeg ha sendt en mail til Asus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...