Gå til innhold

Finner ikke gammel HD i nytt oppsett

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende PC Min Handlekurv, som kjører Win XP med SP2 + Promise FastTRack SATA kontroller drivere samt VIA RAID Tools drivere.

I våres kjøpte jeg en WD 160gb IDE HD, som jeg kjørte i den gamle PC-en min. Denne er stappfull av filer som jeg ikke vil miste :no:

Etter mye om og men fant jeg ut at jeg måtte installere RAID drivere for å finne den nye HD-en min til min nye PC (som det er link til over), men nå vil jeg sette inn den gamle IDE HD-en, men har problemer.

Under oppstart av PC-en (uansett om jeg disabler eller enabler RAID) får jeg følgende melding:

Scanning IDE drives......

No Drive Attatched To Fast Track Controller. The BIOS Is Not Installed.

Og jeg finner ikke den S-ATA disken i BIOS, samtidig som det er noe galt med RAID Biosen (den nekter å adlyde andre tastetetrykk enn ESC inne i RAID Biosen), men uansett så finner ikke PC-en den gamle IDE HD-en heller. Jeg har gjort følgende:

- Koblet den til PC-en via den sekundære IDE slotten (DVD-brennern opptar Primary slotten)

- Testet alle mulige jumpersettings. Slave, Single og Master (singel er vel det korrekte, i og med at den er den eneste enheten som er koblet til den sekundære IDE slotten?)

Jeg lurer da på hva jeg må gjøre for å finne denne HD-en? Hører en del om noen Silicon Image drivere eller noe slikt, kan de gjøre at hovedkortet mitt finner S-ATA disken i BIOS, og det da er større sannsynelighet for at den finnerden gamle IDE hd-en?

Kan det ha noe å si at den gamle HD-en er koblet til den Secondary IDE slotten, og ikke den Primary IDE slotten?

Er det noen form for risiko for å miste alt jeg har på den gamle HD-en, når jeg prøver meg fram slik jeg gjør? Bør jeg sette den tilbake i den gamle HD-en og ta backup før jeg prøver meg fram?

Har nettopp installert XP på den nye PC-en, så jeg har ikke noe i mot å formatere, hvis det er det som skal til (installere nye S-ATA drivere og sånt).

Håper jeg klarer å løse dette snart :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant dette sitatet i S-ATA guiden:

Når du bruker SATA-1 så bruker du også IDE-1 Master. Når du bruker SATA-1 og SATA-2 så bruker du IDE-1 Master og Slave. Tilleggs IDE-disker (samt CD-brenner m.v.) må derfor monteres på IDE-2 som master og slave.

Hvis jeg har forstått dette utsagnet riktig, så kan man ikke ha enheter plugget inn i S-ATA portene og i Primary IDE porten?

Min DVD brenner (Plextor Px-716A) er koblet i Primary IDE porten, og fungerer utmerket, så da kan ikke sitatet over stemme? (hvis jeg ikke har missforstått?)

Uansett så lurer jeg på om løsningen på problemet mitt kan være at jeg må koble både DVD brenneren og WD IDE disken min til samme IDE port (secondary IDE Slott) for at IDE disken skal bli funnet av hovedkortet/BIOS/XP?

PX-716A kjører et såkalt E-IDE (ATAPI) interface og man kan ikke bruke vanlige IDE kabler til denne brenneren, men kan jeg koble en vanlig HD (WD 160GB som det er snakk om her) til denne spesielle formen for IDE kabel, og det vil fungere fint, eller er E-IDE kun for enheter som er kompatibelt/lagd for det?

Lenke til kommentar
Uansett så lurer jeg på om løsningen på problemet mitt kan være at jeg må koble både DVD brenneren og WD IDE disken min til samme IDE port
det funker ikke. Du må bruke den andre porten.

Kommer du inn i Windows? Er den ene disken satt på slave og den andre på master?

Lenke til kommentar

Ja, jeg kommer inn i Windows og alt fungerer fint (bortsett fra oppstartsmeldingen jeg får, som jeg har quota. Den skaper ikke problemer, men gjør meg bare litt urolig siden den påstår at den ikke finner S-ATA disken og at BIOS ikke er installert).

Må jeg få BIOS til å finne S-ATA disken før jeg kan drømme om at PC-en skal kunne finne IDE disken?

S-ata kan jeg ikke endre på, men den er i alle fall koblet i S-ATA port nr. 1, og burde vært master.

DVD-brenneren er koblet opp som master, men har ikke testet å kjørt HD-en og IDE disken på samme port enda. Hvis jeg tester det, da bør vel DVD brennern stå som master, og IDE HD-en som slave? (eller omvendt? :hmm: )

Jeg må vel ikke installere noen drivere for at windows/PC-en skal klare å kjøre BÅDE s-ata og ide? (tenkte å spørre for sikkerhets skyld)

Lenke til kommentar

Har installert både S-ATA drivere og RAID-drivere. Kunne ikke installere Windows på S-ATA disken før jeg installerte RAID-driverne under starten av installasjonen (F6 etc)

Dette har jeg nå funnet ut om S-ATA på min PC:

- BIOS finner ikke disken som Master eller Slave (hverken primary eller secondary)

- Raid-kontrolleren (eller RAID Biosen om du vil) finner HD-en, men inne i RAID Biosen adlyder ikke programmet annet enn ESC tasten, og dette gjør at jeg ikke kan utføre noen andre valg enn å avslutte programmet. Der inne kan man jo trikse og mikse med arrays og sånt. En fyr sa at jeg måtte sette noe der inne til automatic eller noe sånt for at BIOS skulle finne S-ATA disken.

- Når PC-en loader i DOS, finner den S-ATA disken, og opplyser om at den har funnet primary Master STXXXXXX (Der x = tall eller bokstaver. Er uansett det HD-en min "heter".)

- Så fortsetter PC-en å loade i DOS (vet ikke om dette er riktig term, men tenker da på alt som skjer før man er inne i Windows), og jeg får opp at "Promise Fast track Controlleren" ikke finner S-ATA disken og at BIOS ikke er installert (tenker den da på RAID Bios eller vanlig BIOS?). Se post nr.1 for nøyaktig feilmelding. Dette skjer uansett om jeg disabler eller enabler Raid i vanlig BIOS. Kontrolleren formulerer seg litt annerledes avhengig av om jeg har enablet RAID eller ikke. Kommer sikkert av at forskjellige kontrollere styrer avhengig av om RAID er på, eller ikke. Har jo installert både S-ATA-drivere og S-ATA raid-drivere.

- Så starter Windows prikkfritt... akkurat som om alt skulle være i orden, og alt fungerer som det skal i Windows.

Alt jeg har beskrevet over loader vedlig fort, og det er absolutt ingen ting som plager meg og gjør at jeg bruker PC-en mindre. PC-en bruker kort tid fra jeg har starta PC-en til den er inne i Windows. Men jeg må kanskje gjøre noe med det for å finne den gamle IDE-disken?

Lenke til kommentar

Nå har jeg klart å finne den gamle HD-en. Jeg måtte koble både IDE HD-en og DVD-brenneren til den sekundære IDE slotten, og sette DVD-brenneren som MASTER og IDE Disken som SLAVE. Men jeg har fortsatt problemer:

Kobler jeg til IDE disken skjer følgende:

- PC-en finner IDE-disken, men jeg vil ikke boote fra denne disken, så jeg nekter DOS å boote fra denne ved å endre på instillingene i BIOS. Men etter at jeg har fått den gamle feilmeldingen om at FastTrack controlleren ikke finner S-ATA disken og BIOS (se første post for beskrivelse av problemet) så forteller DOS meg at jeg må sette inn "a bootable device (eller noe sånt)", og jeg kan ikke boote fra S-ATA disken, selv om OS er installert.

- Jeg kan boote fra IDE disken som har OS installert (pga at den var main-hd på den gamle PC-en)

- S-ATA disken blir funnet av RAID BIOS/S-ATA kontrolleren (der man kan drive med arrays og sånt), og også av DOS, før jeg får opp feilmeldingen som jeg har quota i første post i denne threaden (finner ikke BIOS etc)

- BIOS finner ikke S-ATA disken, men finner DVD-brennern og IDE disken som Secondary Master og Secondary Slave, akkurat som jeg har valgt.

Kobler jeg ikke til IDE disken skjer følgende:

- PC-en starter akkurat som når jeg hadde IDE disken koblet til, men i stedet for at jeg får opp meldingen i DOS om at jeg må sette inn "a bootable device (eller noe sånt)", så loader den Windows XP fra S-ATA disken.

- BIOS finner ikke S-ATA disken i BIOS, men finner DVD-brenneren.

- S-ATA disken blir funnet av RAID BIOS/S-ATA kontrolleren (der man kan drive med arrays og sånt), og også av DOS før jeg får opp feilmeldingen som jeg har quota i første post i denne threaden.

Noen som vet hva jeg må gjøre for at jeg skal klare å boote fra S-ATA disken når jeg har koblet til IDE disken? Har tenkt å formatere IDE disken med en gang jeg har klart å få tillgang til denne etter å ha bootet fra S-ATA disken.

Virker som det er noe buggy med S-ATA controlleren/RAID controlleren, da jeg ikke kan endre på noe der inne, pga at programmet ikke adlyder andre tastetrykk enn ESC, og den tastet hjelper meg jo kun med å forlate programmet. Kan det være her problemet ligger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...