patrolist Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Hei alle lærde databrukere! Har vært innom forumet her endel ganger, og ser at det er svært høy kompetanse blant mange. Brukte desember måned på å "sy sammen" en pc til mitt bruk; leste omtaler/tester/bruker erfaringer osv. og kom fram til en pc jeg synes ville kunne dekke mine behov. Min bruk er ifs. vanlig, men er over gj.snittlig opptatt av lyd og bilde. Det bærer stuen preg av selv om "mor" nok bremser litt (er vel ikke alene om det). I tillegg har jeg litt interesse for spill, og har rekonfigurering av gamle pentium I og II-maskiner som "hobby". Med fire gutter i huset er det "alltid" noe. I allefall. Valget falt på en 939-maskin, ferdigbygget fra en av de store web-shoppene, skulle stå i stuen. Var kjempefornøyd med servicen, så jeg vil ikke "sverte" dem her, fordi det meste som skjedde nok var som følge av Murphy's lov. Vil først skissere oppsettet: -Gigabyte K8NSNXP-939 nforce3 -Athlon 64 3500+ (boxed) -Artic cooling silent case T1 -2X512 mb. DDR-Dimm PC3200 -Hightech Radeon 9550SE 128 mb. (jada, vet jeg var kjip her) -Nec ND-3500 A -Creative SB Audigy 2 ZS (bulk) -Maxtor 200 Gb. Diamond max 10 -Logitech MX Bluetooth tastatur/mus -3Com trådløs ruter + trådløs USB kort. (Har wlan med ca. 3,2 mb. inn/2,6 mb ut) -Pinnacle pctv stereo I tillegg programvare til disse + bla. Nero, Power DVD, Works mm. I tillegg kjøpte jeg en "standard-pc" til eldste gutten på socket A med Athlon 2800+ /512 ram/160 hd/cd rw/++ UTEN os. Sålangt alt vel. Hentet det på posten noen dager før jul, og pakket selvsagt inn sistnevnte. Åpnet min pakke , og så begynte moroa: DVD'en hadde "falt" inn i maskinen (var sikkert ikke skikkelig festet (clips) og hadde vel løsnet under transport) Fixet det greit etter å ha snakket med teknisk og tatt dig. bilde. Koblet alt til, brukte tv som skjerm(s-video), og lyd via surr.anlegg(digitalt inn/ut), og fyrte opp: maskinen var skålende tom! Ingenting var installert. Avtalen var at alt skulle være installert/testet og klart til bruk. Ringte igjen; -fikk gjøre det selv eller returnere for installasjon. Prøvde selv.... Følte meg som bilmekanikeren som skulle vikariere for hjernekirurgen etter, to dager var jeg lei; treg oppstart, blåtannhub'en ville ikke kjenne igjen mus eller tastatur (alt etter humør) ved oppstart. Dårlig bilde på tv, ikke lyd på pctv, låste på spill (for pentium II) , osv. så jeg pakket ned alt, inkl. socket a pc'en (den hadde forøvrig fått all programvaren) og sendte i retur. Betalte 16.900,- for alt inkl. frakt. Så nå er jeg temmelig rådvill. Skal jeg bare ta imot pengene igjen (var eg. tenkt til det), eller skal jeg gi dem en sjanse ? Hva bør jeg i såfall kreve i komp.? Et bedre skjermkort? -Eller bare glemme det og satse på noe annet? På papiret skulle vel dette være en "racer" til mitt bruk ? Likte veldig godt dual-bios funksjonen på HK + utbygg. muligheter senere. Hvis noen har gode råd å komme med, er jeg svært takknemlig for det. MVH Atle Endret 2. januar 2005 av patrolist Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Går utfra at du ønsker nye pcér til deg og guttungen. Så lenge du ikke har tenkt å bygge disse selv, er det fint du har vett til å få en av web-butikkene til å sette en sammen for deg, og ikke går til en av de store elektrokjedene og kjøper en overpriset ferdigpakke. Så lenge du føler du hadde en god dialog med butikken du bestilte fra, og ikke følte deg overkjørt, men tatt på alvor, ser jeg ingen grunn til å ikke gi de en sjanse til. Fortsett dialogen og sørg for at de denne gang installerer alt som avtalt, at de sjekker at alt virker som det skal før de sender den på nytt, og understrek at komponentene må festes skikkelig, uten fare for at de er inni maskina når den kommer frem. Kompensasjon: Leverandør burde i det minste betale frakt begge veier. Du kan selvfølgelig høre om det er muligheter for å få et bedre skjermkort som plaster på såret. Du og guttungen hadde jo gledet dere til å bruke de nye pcéne i jula. Ville gått for bedre skjermkort uansett, men det kommer jo an på hva maskinen din skal brukes til. Er som du selv sier, ikke noe problem å oppgradere dette ved en senere anledning. Prisene på hardware synker jevnt og trutt. Lenke til kommentar
patrolist Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Thanks! Sitter faktisk med den følelen selv. Og skjermkort ville jeg som sagt ikke legge så mye i, for utviklingen skjer raskt og prisene detter. Var forresten hos Netshop jeg handlet. (Kjenner ikke de interne "reglene" her på forumet, så mod det vekk hvis dette er dumt å legge ut) Vil igjen understreke at jeg ikke har dårlig inntrykk av Netshop. Bare så det er sagt. Flere synspunkter? MHV Atle Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Enig med innlegget over. Men: - Så lenge du bruker s-video vil du ikke få noe "pent" bilde, har selv en god LCD-tv som kan kjøre 1024x768 native, men selv på den med s-video får du ikke på langt nær så crispt bilde som man får på vanlige pc-skjermer. Eldre tv'er har enda større problemer med å vise skjermbildene skarpt nok. - Gamle spill (pentium II-klasse) er ganske kinkige å kjøre i XP, har selv måttet gå til anskafelse av en arkaisk maskin for å få spill eldre enn ca 2000 til å kjøre. Prøv heller med noen nyere spill, da disse er laget for maskiner med DirectX-støtte, klarer å kjøre med NTFS-filsystem etc. edit: leif Endret 2. januar 2005 av Olaaaaa Lenke til kommentar
Azton Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Netshop har et rykte på seg her på forumet om at de har ganske så god service, så jeg ville hvertfall gitt dem en sjanse til. Hvis du spør/krever et bedre skjermkort som kompansasjon, så tror jeg ikke de er vrine der Lenke til kommentar
1955 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Vennlig/fortåelsesfull og meget bestemt på supertilbud på 20"LCD , nå som prisene er synkende. Hvilken nettbutikk det var kunne vel egentlig leses av komponent-produsentene. Etter hva som skrives om julehandelen har det tydeligvis gått hett for seg. Endret 2. januar 2005 av 1955 Lenke til kommentar
patrolist Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 Hei igjen! Takker for fine innspill. Apropos det med tv som skjerm; er det et generelt problem at bildet ikke blir "crispt" nok i forhold til LCD-pcskjerm? Har en Panasonic 32" 100 hz. widescreen. Prøvde forskjellige innst. på maskin og skjermkort, men måtte i 640X480 for å lese liten tekst, og selv da var det slitsomt. Er det bare sånn? Tekst-tv med like små tegn er jo krystallklart (?). Ang. LCD så vil jeg vente. Prisene raser, og vil nok fortsette med det. Tanken er å sette opp en LCD-skjerm med bluetooth-adapter, slik at jeg kan bruke maskinen fra hvorsomhelst i huset uten å være avhengig av kabling. Så et spørsmål til; Vel installert fikk jeg opp fem(!) alternativer for avspilling av cd; Creative mediaplayer, Windows-media, Nero player, PowerDVD/CD-player og en til som jeg ikke husker navnet på. Trenger jeg alt dette? I tillegg kunne jeg ta opp/brenne vha. Pinnacle sin programvare. Her aktiviserte jeg dessuten MPEG-2. (Har Strong STR-8700 sat.tuner). Kan ikke et eller to av disse programmene håndtere mediafiler og hvilke/t bør jeg ha? "Stadig like forvirra; ikkje etter neste episode av forviklingar" MVH Atle Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Du trenger ingen rådyr lcd-skjerm for å få et fint bilde, om du har tynt med penger finnes det billige CRT-skjermer (selv om flesteparten her på forumet vil anbefale lcd). Men ja, tver har ikke så fine bilder som dataskjermer, pr.def. Tekst-tv er laget for tv-er med kjempedårlig oppløsning, alle pc-skjermer har høyere oppløsning og pcer benytter seg av dette. Må tilbake til en '84 Amstrad 64k for å finne sist skjermen min var dårligere enn tv'en Forresten, bluetooth på en skjerm som du kan ta med deg rundt i huset? Er det noe jeg ikke har hørt om? Trodde ikke bluetooth hadde på langt nær båndbredden, rekkevidden eller stabiliteten som krevdes. Har hørt om noen wi-fi-adaptere som kan overføre videosigneler, men ikke i så høy kvalitet som en pc trenger... Media-avspilling: Ja, vanlig, men du kan vel definere en som standard avspiller. Dersom du ikke er så dreven er kanskje Mediaplayer 10 et ok valg, selv foretrekker jeg Winamp eller Foobar2000, begge kan lastes ned lovlig og gratis. BTW, trenger du en videoavspiller som kan takle alle formater, bruk VLC, da denne takler så godt som alle formater, mye bedre enn mediaplayer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå