Gå til innhold

Er dette rattet noe å ha?

MiniaturX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er opptatt av å kjøre raskt, og ikke bare late som du kjører pappas Avensis, så er ikke girspak så himla viktig. Hendler eller paddle gearbox er mye raskere på konsollspilling enn girspaken, men om du absolutt vil ha en girspak, så bør du ha hendler i tillegg samt bør girspaken være plassert i samme høyde som rattet og ikke langt fra slik at du unngår å måtte bruke for lang tid på girskift.

Logitech sitt GT4 ratt og det forrige blå rattet som vel het GT Force eller noe slikt er veldig gode ratt. Men disse passer vel bare til PS2.

Ta også en titt på MOMOs produkter, jeg vet ikke om de lager noe til X-box, men du kan jo sjekke.

Force feedback er et absolutt must, det samme med et godt pedalsett. Gjerne med en fothviler på siden av bremsepedal til vanlig kjøring. Om du er den typen som bruker en fot på hver pedal, så er jo det likegyldig.

Det som er irriterende med det forrige besterattet til Logitech var at knappene var plassert veldig nært rattstammen, så de var iblant i veien. Godt grep er viktig, så det er fint om knappene er plassert litt unna og at du har et belegg på rattet som gir godt grep. Kjørehansker er ikke nødvendig.

Men bruk litt penger på det, gjerne 800-900 kroner om du skal ha et godt ratt til GT-aktig kjøring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte dette rattet på Elkjøp til kr 499,- og er svært skuffet!

Null feeling i noen av bilspillene.

Visste ikke før i ettertid at X-BOXen ikke støttet force feedback. Allerede der er mye av følelsen borte.

Ellers synes jeg rattet er for upresist, så du har ikke noe kontroll på det som skjer.

Et annet minus er at det ikke går an å få festet konsollen til bordet med klemmer, slik at konsollen hele tiden beveger seg. Det samme gjelder pedalene. Bare 4 små gummiknotter skal hindre at pedalene ikke flytter på seg.

Styr unna sier bare jeg!

Lenke til kommentar

Et lite innspill:

Uansett hva du gjør kjøp for all del ikke Saitek rattet. Jeg kjøpte 2 stk på Coop Obs! for 500/stk og har angret fælt. Dette var i 2002, så det er jo mulig at ting har fornadret seg, men dengang var det ikke justeringsmuligheter på rattet. Helt umulig å kjøre fort i RalliSport Challenge, Colin McRae3 og PGR. Har stuet de bort på loftet og bruker av og til Thrustmaster Modena 360 etellerannet som ble solgt av Elkjøp tidligere. Det er ikke perfekt, men med et par justeringsmuligheter er det mye bedre enn Saitek.

Foreløpig er det uansett slik at jeg kjører raskest når jeg bruker Controller S.

Edit: Hvis dere har problemer med gass/brems-pedaler som sklir på gulvet så har jeg et tips. Kjøp antiskli-matte f.eks. hos Biltema, Torshov Bilrekvisita el.a. Klipp til en passende bit og legg under. Har du laminatgulv slik som jeg vil du merke utrolig forskjell.

Endret av Tman
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor ryktene om at Xbox ikke støtter Force Feedback kommer fra, men det er uansett noe stort tull. Xbox støtter dette tli det fulle, og er det spill hvor det ikke fungerer, så er det spillet som ikke har støtte for denne funksjonen.

Jeg kjører med thrustmaster 360 Modena Force GT ratt, som har force feedback i de aller fleste bilspill jeg har testet det med.

Slutt å si at Xbox ikke støtter Force Feedback! :)

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du tror jeg er, men dum er jeg da ikke. :p Hehe.. Vet godt forskjell på risting og Force feedback, og at f.eks Logitech ikke har levert sitt siste ratt med annet enn Vibration feedback. Ringte faktisk Logitech før jeg kjøpte rattet, for å høre om det virkelig var tilfelle at deres nyeste ratt kun hadde virbrasjon. Og karen jeg snakket med sa at han ikke visste hvorfor, men at deres xbox ratt kun hadde vibrasjon, og at han ikke visste hvorfor, siden han også visste at xbox støttet Force Feedback.

Leser du på http://europe.thrustmaster.com/products/d_...p?p=T156&fam=30

vil du se spesifikasjonene. Bryter for valg av Force, vibrasjon eller ingen vibrasjon.

Som sagt. Xbox støtter Force Feedback. På pc f.eks er det jo Direct-x som har med FF å gjøre. Xbox er som kjent bygd på Direct-x. :D

Lenke til kommentar

Altså, jeg antar at du tittet på linken til produsenten, og alikevel velger å tro at Thrustmaster har valgt å lage ett ratt som KUN passer til xbox, Og inkludert FF motorer i rattet og medfølgende strøm-adapter uten at xbox støtter det? :hmm:

Jeg bruker FF funksjonen hjemme nesten daglig, og har derfor ikke søkt etter sider som bekrefter at funksjonen jeg bruker støttes av xbox. :p

Lenke til kommentar

Siden jeg nekter å ha anklagelser om løgn hengende over meg, gjorde jeg et kjapt søk på nettet. Spesielt vanskelig var det ikke.

In addition to be an exact replica of the 360 Modena wheel from Ferrari, the 360 Modena Force GT produces powerful Force effects 100% compatible with all racing games. Its new Force mechanism will optimize the force feedback effects generated by Xbox games. The Force effects integrated into the game will be optimized, as never before, by this new Thrustmaster wheel. In fact, the gamer will have the possibility to choose between Force effects, vibration or no effect by turning the switch button. Gamers will not simply hear their engine roar, they will feel it too.

The choice between Force effects, vibration and no effect is the first example of a long series of programmable functions offered by the 360 Modena Force GT. Gamers will also be able to adjust the strength of the effects between powerful, optimized and realistic as well as the level of vibrations by simply pressing the rumble button on the wheel. Buttons mapping, wheel sensitivity and automatic back to center complete the variety of customizable features of the 360 Modena Force GT.

Its exclusive design with rubber texture and knee-top system will allow comfortable gameplay on a couch or a chair. The 360 Modena Force GT also includes two progressive wheel mounted levers to fully control acceleration and braking, 8 action buttons, an 8-way D-pad and sturdy analog foot pedals.

Features

Thrustmaster exclusive Force Feedback technology 100% Compatible with all racing games on Xbox.

Co development with SEGA for getting the best Force feedback effects in Sega GT 2002.

2 progressive wheel levers for accelerating and braking

Rubber on handgrips.

Exclusive Knee-top design to play everywhere on a sofa, a bed, a chair.

Switch Function to get customized driving experience (no vibration, vibration, Force Feedback).

Programmable buttons to change buttons allocation.

Adjust the wheel sensitivity with the sensitivity button.

Adjust the level of rumble with the rumble button.

3 different levels of Force feedback (Powerful, optimized, realistic).

Possibility to remove the back to center.

8 way D-pad.

2 sturdy progressive foot pedals for brakes and acceleration.

8 action buttons.

Kilde: http://www.gameseek.co.uk/productdetail/Xb...1IMXK2C9CQW8Q1/

Lenke til kommentar

:hmm:

har du en video som viser at rattet blir dratt til siden uten at noen er borti det ? :p

Jeg velger og holde min mening "nøytral"

:)

EDIT: Men hvis det er sant som du sier... og som jeg mener..

Så skal jeg kjøpe dette rattet.

bevis det :thumbup:

Endret av e321
Lenke til kommentar

Hehe.. Altså, hadde jeg laget dette rattet, eller solgt det. Så hadde det kanskje vært aktuelt for meg å lage videoer etc. for å bevise hvordan det fungerer. Men det spiller jo ingen verdens rolle for meg hva dere måtte tro. Jeg har jo rattet selv og bruker det med Force Feedback som sagt.

At man er skeptisk til det skjønner jeg godt, siden jeg hørte rykter om at Xbox ikke støtter FF selv, før jeg kjøpte dette rattet. Men hvordan det er mulig å fortsatt tro det, etter å ha lest spesifikasjonene på rattet fra produsentens sider, samt test av rattet og brukeres kommentarer om det. Det skjønner jeg ikke helt.

Hadde jeg solgt rattet hadde jeg jo også skjønt at folk tvilte litt på mine uttalelser, men jeg er jo tross alt bare en stakkar som forsøker å dele nyttig informasjon med andre. Tro det den som vil. :yes:

Lenke til kommentar

Kansje du skulle vente til dette rattet kommer http://www.fanatec.com/ ? Tror nok dette blir det ultimate rattet for xBox :thumbup: Har prøvd stort sett alt av ratt til boxen men ingenting duger :( Dette rattet er lagd for Forza så jeg tror nok det skulle bli bra. Fanatec har faktisk veldig bra ratt til PS2 også. La oss håpe at dette er det vi bilspillfriker har ventet på til boxen. :dribble:

Lenke til kommentar

Helt enig. Det rattet der ser jo helt rått ut! :dribble:

Men jeg tviler litt på at det har Force Feedback.. Det støtter jo ikke xbox! :tease:

Det man kan gjøre er jo å kjøpe Thrustmaster rattet på Elkjøp, kose seg med det i 30 dager, så returnere det og plukke opp den nye som da kanskje har kommet. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...