Gå til innhold

Like websider på forskjellige skjermer og maskiner

Anbefalte innlegg

Heissan!

Håper noen av dere her inne kan hjelpe meg med et stort problem jeg har:

Jeg lager noen websider i Dreamweaver på min 20" iMac. Sidene ser veldig fine ut på denne maskinen. men når jeg tester dem på min PC og 17" skjerm, da ser sidene ALT for store ut. Og med scrolling både her og der....

Finnes det en måte å få laget websider på en måte som gjør dem tilnærmet like uavhengig hvilken masikn, skjerm eller oppløsning man bruker?

Håper det er noen som har noen gode tips til meg, det hadde jeg blitt veldig glad for :)

Klem fra

Beate

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil stort sett alltid vere litt forskjell fra browser til browser, oppløsning til oppløsning osv.

Det nærmaste du vil komme er å lage en dynamisk layout - der du angir breddeverdier i prosent istede for absolutte verdier (f.eks. px).

På den måten vil alle flater du angir bredde på fylle en viss andel av skjermen uansett oppløsning.

Merk deg likevel at dette kan medføre problemer om du f eks. skal ha illustrasjoner med i innholdet som vil vere veldig store på lav oppløsning, men akkurat passelig i høg oppløsning.

edit: velkommen til forumet forresten! Flott med litt av det kvinnelige kjønn her også ;)

Endret av arve87
Lenke til kommentar
Tusen takk for greit svar. Kanksje du kunne hjulpet meg med en liten ting til? :)

Hvordan lager man slike introsider som bare vises på skjermen et visst antall sekunder?

B

<head>
<title>Side</title>

<META HTTP-EQUIV="refresh" content="X;URL=http://">

</head>

X er antall sekunder. Resten av koden er bare der for å gi deg et hint om hvor den skal være. Men dette vet du vel allerede.

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det ekstra morsomt...vil bare nevne at fonter også er et sårt tema når du går mellom MAC og PC. Fordi fonter generelt rendrer litt forskjellig mellom de forskjellige browsere på PC, og med ganske mye forskjell mellom PC og MAC. Dermed er det ikke mulig å få de til å være HELT like. Men hvis ikke designet ditt er pixelperfekt så pleier det å gå rimelig bra.

Cobos

Lenke til kommentar
Dermed er det ikke mulig å få de til å være HELT like.

Det er da mulig det!

12pt i Win blir ca 10pt på mac, du legger bare egne verdier for mac, i f.eks

et eget stilark som lastes når det er en macbruker innom.

770x550 er en størrelse alle kan se, og websiden bør fungere ned til omtrent

det samme.

Lenke til kommentar

Kvikks: Nettopp dette er poenget mitt....

Som du sier så blir 12pt på PC **ca** 10pt på MAC ... når du allerede må dra inn en ca. så får du problemer hvis du lager en design som er pixelnøyaktig riktig (f.eks. så får du linjebrudd i tekst hvis den blir 2-3px større som ødelegger designdeler).

Men det jeg prøvde å si var at sørg for at designet ditt har litt å gå på og hvis du ikke bruker Flash bør du gå utifra at sidene ser forskjellige ut....ikke minst så er siden som oftest mye mer tilgjengelig også hvis du ikke tvinger designet til å se likt ut....

Cobos

Lenke til kommentar
Kvikks: Nettopp dette er poenget mitt....

Som du sier så blir 12pt på PC **ca** 10pt på MAC ... når du allerede må dra inn en ca. så får du problemer hvis du lager en design som er pixelnøyaktig riktig (f.eks. så får du linjebrudd i tekst hvis den blir 2-3px større som ødelegger designdeler).

Men det jeg prøvde å si var at sørg for at designet ditt har litt å gå på og hvis du ikke bruker Flash bør du gå utifra at sidene ser forskjellige ut....ikke minst så er siden som oftest mye mer tilgjengelig også hvis du ikke tvinger designet til å se likt ut....

Cobos

Låser du font størrelse med f.eks piksler vil det ikke bli mindre...

Normalt bruker man som regel et eget stilark for fontstørrelse på mac,

da får du det også helt likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...