Gå til innhold

spørsmål om pelierkjøling

Anbefalte innlegg

hei

tenkte jeg skulle peliterkjøle GPU og CPU, men har noen enkle spørsmål...

Hvordan skal jeg koble peliterelementene til strømforsyningen min???

Kan jeg i det heletatt koble dem til psu'en??

Trenger jeg noe i tilleg annet enn rad. pumpe og dielektrisk fett??

Hvor på socketen skal dielektriske fettet på??? i senter av socketen (s478), ned i hullene med pinnene, på baksiden???

Skal jeg has dielektrisk fett andre stedet på selve cpu, gpu blocken??

Hvor skal jeg ha dielektrisk fett på gpu'en (radeon)???

takker for svar!!! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har 550watt mist psu fra før av...

Tror fremdeles ikke den holder...

Har du litt mer specs på den strømforsyninga? Hvor mange A kan du trekke fra 12V'en?

Bare Peltierelementet trekker 24A, max på 12V'en. Bare for å ta et eksempel: En 550W fortron strømforsyning tåler 18A på 12V'en!

Lenke til kommentar

men jeg lurer fortsatt på om det er mulig å bare koble peliterelementene på en drev kontakt eller noe annet...?

og hvor jeg skal smøre med dielektrisk fett...

takker for svar.-..  :w00t:

Les linken min da!

det er så mye å lese... *syte*klage* :roll:

men hvis du har lest den kan vel du bare svare på spørsmålene mine... ;)

Lenke til kommentar

Har du litt mer specs på den strømforsyninga? Hvor mange A kan du trekke fra 12V'en?

Bare Peltierelementet trekker 24A, max på 12V'en. Bare for å ta et eksempel: En 550W fortron strømforsyning tåler 18A på 12V'en!

det er samme modellen som denne...

så den støtter 24A... ;)

Lenke til kommentar

så den støtter 24A... ;)

Ja, men det er desverre en del andre ting som bruker 12V'en.. Harddisker, CDrom, diskett, evt. skjermkort...

edit: Det andre Peltier-elementet trekker jo 8A i tillegg. Så det er uaktelt å ha begge peltierene på den strømforsyninga. Bare GPU-peltieren går fint ;)

Endret av kazaa
Lenke til kommentar

så den støtter 24A... ;)

Ja, men det er desverre en del andre ting som bruker 12V'en.. Harddisker, CDrom, diskett, evt. skjermkort...

oki... men hva skjer om jeg alikevel kobler på pelirer elementene??? vil kjkøleeffekten bare synke eller vil den ikke funke i det heletatt...?

Lenke til kommentar
oki... men hva skjer om jeg alikevel kobler på pelirer elementene??? vil kjkøleeffekten bare synke eller vil den ikke funke i det heletatt...?

Tipper sikringa går... i hvertfall etter en liten stund..

edit: Fjerna en kilometer med quote

Endret av kazaa
Lenke til kommentar

men jeg lurer fortsatt på om det er mulig å bare koble peliterelementene på en drev kontakt eller noe annet...?

og hvor jeg skal smøre med dielektrisk fett...

takker for svar.-..  :w00t:

Les linken min da!

det er så mye å lese... *syte*klage* :roll:

men hvis du har lest den kan vel du bare svare på spørsmålene mine... ;)

Hvis det er noe du er interessert i å finne ut/lære deg så kommer du nesten ikke utenom å lese :roll:

Dessuten så må du jo lese det som vi skriver her også, og det tar mye lengre tid å sitte og vente på svar enn å lesse guiden med en gang.

Lenke til kommentar
Hvis det er noe du er interessert i å finne ut/lære deg så kommer du nesten ikke utenom å lese :roll:

Dessuten så må du jo lese det som vi skriver her også, og det tar mye lengre tid å sitte og vente på svar enn å lesse guiden med en gang.

tror faktisk ikke jeg er like intresert lenger... peliter kjøling virket litt kult... men ser ut som om prislappen fort kan bli litt mer enn jeg har... :(

kanskje nermere påsken igjenn.. :D

takker for alle svar i hværtfall

Lenke til kommentar

tror faktisk ikke jeg er like intresert lenger... peliter kjøling virket litt kult... men ser ut som om prislappen fort kan bli litt mer enn jeg har... :(

kanskje nermere påsken igjenn.. :D

takker for alle svar i hværtfall

Hvis du ikke har vannkjøling, så kan du begynne med det.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Helt enkelt spørsmål:

Jeg har en bZerk 500W PSU med 34A ut på 12V'en...kan jeg kople på 2 Peltier-elementer (Swiftech CPU & GPU-cooler m/peltier), eller trenger jeg en PSU til? Tror ikke jeg har plass til det serru...hmm...

Nei jeg ville ikke gjort det var jeg deg. Bare cpu-pelten trenger minst 24A alene, da er det ikke mye igjen til resten.

Og med pelt så skal du sikkert klokke, og da holder ikke 10A på resten av Hardwaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...