Gå til innhold

CD-spiller greier plutselig ikke å lese en CD

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt Aopen 1557ALS fra Netshop, og kjøpte den med 8x+/- dual layer DVD-brenner. Har ikke testet å brenne en DVD ennå, riktignok.

Uansett, jeg skulle prøve å kopiere en kopibeskyttet dobbel-CD (for ordens skyld, CD-en er min, så jeg er i min fulle rett i å lage en kopi til meg selv). Jeg bruker vanligvis Audiograbber til det. Den første plata gikk helt greit. Den andre plata fikk jeg stadig ASPI-error på når den kom til slutten av plata, så jeg ga det opp, og prøvde Nero i stedet. Nero greide uten problem å kopiere lyd-filene. Og så brente jeg ei plate.

Denne plata har jeg forlagt et eller annet sted, så jeg skulle gjøre det på nytt i går kveld. Prøvde Audiograbber igjen, men den hengte seg rett og slett opp helt på begynnelsen av grabbinga. Fikk hverken stanset eller lukket Audiograbber, ei heller å få ut plata med eject-knappen, ei heller å skru av maskina via start-menyen. Spilleren spant og spant, så jeg så ingen annen løsning enn å skru av maskina.

Deretter begynte problemene. Jeg starta maskina igjen, med plata i. Gjorde et forsøk på å spille av plata i Winamp, det gikk fint, men så sluttet den bare. Maskina kunne ikke registrere at det lå noen plate i spilleren. X antall nye forsøk på å få spilleren til å lese plata (ved eject og så inn igjen) slo feil. Den gjør et par-tre forsøk på å lese den, så gir den rett og slett opp.

På det 10. forsøket eller noe slikt leste den plata. Så jeg gjorde meg klar til å kopiere ut lydfilene i Nero. Men akkurat i det Nero skulle begynne å kopiere den første fila, så datt plata ut igjen. 20 nye forsøk på å få den til å lese plata slo feil.

Hadde nå bange anelser om at plata var herpet, så jeg tok den med hjem og spilte den på stereoanlegget. Problemfritt. Så på en relativ gammel stasjonær, også uten problemer, og jeg kopierte ut lydfilene med Nero (5.0 tror jeg), uten problem. Så plata er visst i orden.

Prøvde igjen i dag på 1557-en min. Ingen reaksjon. På det ca. det 6.-7. forsøket leser den plata, både i Utforsker og Winamp. Gjør så et forsøk på å kopiere ut lyden i Nero. Når jeg kommer til slutten av kopieringa får den problemer, og den lager lyder liknende de som kommer når spilleren gir opp å lese plata. Slike lyder kommer hvert 5. sekund, men Nero greier å komme seg igjennom. Både Winamp og Utforsker greier å lese plata nå (har ikke tatt den ut ennå), men jeg hører at spilleren mildt sagt har store problemer med å lese den.

Så spørsmålet er, hva er på gang? Frem til Audiograbber hengte seg opp, og jeg skrudde maskina av og på igjen med plata i, hadde maskina/spilleren ingen problem med plata. Nå sliter den noe fryktelig. Er det noen mulighet for at det har oppstått hardware-problemer her? Hvordan kan jeg finne det ut, i så fall (spilleren har så langt jeg har testet ingen problemer med andre plater)? Jeg har tenkt muligheten for at plata har lagt igjen noen filer på maskina som gjør dette, men det er vel å dra paranoiaen noe langt?

Jeg håper selvsagt få greie på om det er hardwaren det er noe feil med, siden den da kommer til å gå sporenstreks tilbake til Netshop med beskjed om å få ny brenner.

Beklager ordgyteriet, men jeg prøver å være så presis som mulig i beskrivelsen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...