Gå til innhold

Spille av DVD på PC, hvordan få perfekt lyd?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bruker pcen til å spille av dvd filmer via tv-out kabel. Bildet på tven blir helt ok men lyden er jeg ikke så fornøyd med. Problemet er nok at forsterkeren ikke får de signaler den trenger med dagens oppsett. Jeg har koblet stereoanlegget til pcen med en vanlig analog kabel. Line-out -> TV/DBS på forsterkeren. Dette gir noe man vel kan kalle for 5.1 stereo heh. Det høres ihvertfall ikke helt bra ut. Lydkortet er forresten et SB Live et eller annet som jeg kjøpte for årevis siden. Jeg har en følelse av at jeg bør oppgradere!

Så det jeg lurer på er om noen kan gi meg noen tips på hva slags lydkort jeg bør kjøpe når jeg ønsker å få sorround fra pcen til stereoen. Helst ikke for dyrt, men bra nok om dere skjønner. Utgangspunktet er altså at jeg allerede har et komplett "stue" sorroundanlegg som jeg ønsker å koble sammens med lydkortet slik at lyden på stereoanlegget blir like fin som om jeg hadde spillt av filmen via dvdspilleren.

Hvilke kabler vil dere anbefale? Pcen er et stykke unna stereoanlegget så jeg regner med et strekk på 7-8 meter.

Takk for hjelpen!

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får ekstremt bra bilde på PC med de rette innstillingene og hardware. Lyd er dog det eneste PCen aldri blir best på. Tror det er fordi det er så mye elektrisk støy og magnetisme fra disker osv. Ved hjelp av software kan man "sette opp" kvaliteten meget mye, men man bøy jo koble til via DVI og ikke SVHS kabelen. SVHS gir dårligere farge og kontrastforhold enn en høykvalitets dvi. Hvis du ikke har DVI inngang på TV, (det er ikke vanlig) så ikke kjøp en billig skrot SVHS. Du kommer til å irritere deg grønn!

Skal du ha nytt lydkort, bør du sjekke ut noe alternativt også. Creative er sikkert bra, men sjekk ut; www.audiotrak.net ; og spesielt http://www.audiotrak.net/maya71.htm Ta også en titt på INCA 88MK2. De er litt dyrere enn Creative sine kort, men hvert å lese om.

MVH

Lenke til kommentar

Problemet ligger helt klart i lydkortet. Som overnevnte sier er det ikke ideelle forhold for D/A-convertere inne i en PC, men det gjøres relativt bra på litt dyrere kort, (som blir i stereo med mindre du vil ut med masse penger) og enda bedre på eksterne kort, f.eks ESI quatafire)

Men for å spare deg for mye bry er det kanskje lurt å spørre om forsterkeren din har spdif-inngang. Da kan du kjøpe et billigkort som sender lyden digitalt til forsterkeren (f.eks chaintec av710), og den kan gjøre jobben for deg. Da slipper du også dyre kabler. (som på 7-8 m blir veldig dyrt i 5.1 )

(Når jeg skriver dette går det opp for meg at det du trenger er en DVD-spiller. Så hvis du ikke har noe i mot det, dropper du alle planer om nye dyre lydkort og lange kabler, og kjøper en ok DVD-spiller til 2000kr. [eller mindre], noe som vil bli billigere enn kvalitets-lydkort + kabler)

Uansett hva du velger så skal det ikke så mye til før du får bedre lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...