834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Fikk i oppdrag av en venn av meg å lage en nettside for firmaet hans. Ettersom jeg designer i forhold til hva jeg selv synes er oversiktelig, trenger jeg en nøytral førstebesøkende syn på siden: http://www.ipu.as/prosjekt Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg synes det ser bra ut...oversiktlig og greit. På mange måter litt "kjedelig" i designet, men med tanke på at dette er en seriøs business webside så gir det rette inntrykket og passer til kundegruppen vil jeg si. Det eneste tekniske jeg ikke likte var det at uansett hvor stort vindu jeg har så blir det en bitte liten horisontal scrollbar, jeg prøve 1400 i bredde og rundt 800. God liquid design iogforseg bortsett fra at den da legger seg 10px eller noe sånt for langt til høyre. Og det bildet av en datamaskin oppe i høyre hjørne var sinnsvakt hakkete og stygt...der lurer jeg på om nettleseren krymper det bitte litte grann... Cobos Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 - Er det vits med de digre validates-boksene? Og forresten linker CSS-boksen kun til startsiden for validering. - Det bilde i hjørnet oppe til høyre med datamaskinen er utydelig, skal det være det? Det ser ut som det er forminsket kraftig... - Hva med en annen skrift på: Your natural joint venture partner... ? Eller meget bra! Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg har brukt koden til w3c på både html og css-boksen. Hvorfor css-en kun linker til validatoren, forstår jeg ikke. Men jeg valgte å ikke endre det, da html-validatoren ikke godtok en direkte link til siden som viser den validerte css'en. Det bildet så litt kludrete ut ja. Når jeg trykker F11 (fullskjerm) i IE-explorer, forsvinner den horisontale scrolleren. Den forsvinner også på de undersider der innholdet ikke går for langt ned. Takker for konstruktiv kritikk, og er nå trygg på overleveringen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Var vel oversiktlig nok! Men, var noe baad kvalitet på noen bilder ja, og syntes siden fikk litt "96-preg" over seg Men ellers var det vel helt greit Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Blir litt gammelt preg når en skal følge strikte koder og presentere det på en seriøs måte. Samtidig må jeg si at det værste jeg ser er nettsider med all mulig slags gloreri og duppedingser. Det skal være enkelt og greit, og formidle budskapet i teksten, og lite annet. Kan jo for moroskyld vise hvordan siden så ut i utgangspunktet. Dette er vel mer 96? www.ipu.as Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Men poenget Anth er at den scrollbaren er en FEIL... Du kan ikke kreve at brukerne dine må kjøre IE i fullskjerm for at de skal få en brukbar løsning. Når jeg må scrolle 10px for å se alt innholdet i 640 og også må gjøre det samme når vindusbredden min går opp til 1400 er det tydelig at det ikke er designet ditt som er for bredt. Antagelig er det en eller annen setting i CSS'en din som lager krøll, faktisk så ser siden bare bra ut i IE, mens Opera og Firefox viser samme problem nemlig at du får horisontal scrollbar. Og en link tilbake til forsiden er nok kjekt, f. eks. bruk logoen i øvre venstre hjørne som vel er blitt en "standard" nå. Cobos Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Jeg forstår ikke helt hva du mener. Alle sider får en horisontal link når innholdet går lenger ned enn til bunnen av nettleseren, slik som f.eks. i denne tråden. Jeg har nå testet siden i de tre nettleserene du snakker om, og får ikke en unødvendig horisontal scroller. Fjernet forresten w3c-linkene på bunnen, og dermed er høyden på innholdet kortet ned. (Horisontal er fra topp til bunn, ikke sant?) Det med link tilbake til forsiden var litt interessant. Jeg lurte nemlig på om den var vanskelig å se. Viser til: Current view:home/index Edit: Det er utrolig mange ting som påvirker om du får en scroller eller ikke. Eks: Antall verktøylinjer i nettleseren din, om du har statuslinje på eller av, om du har store eller små navigeringsknapper, hvilken størrelse du har som standardvisning for bokstavene i et html-dokument, osv osv. Det er jo umulig å tilpasse høyden på siden i forhold til alle verdens brukere. Derimot er det viktig at bredden aldri får en scroller, og det har jeg passet på. Gjør et forsøk på å åpne favorittmenyen din i venstre kolonne, og dra den (øk bredden) mot midten av siden. Da vil du se at innholdet tilpasser seg. Å tilpasse høyden slik at ingen får scroller, er derimot helt uvesentlig. Endret 2. januar 2005 av anth Lenke til kommentar
svamp Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Hehe, horisontal er bortover. Tenk for eksempel på ordet horisont. Horisonten pleier å være vannnrett. Så horisontal er nok fra venstre til høyre Edit: Jeg får en horisontal scrollbar. Omtrent 20-30 px må jeg scrolle for å se. Endret 2. januar 2005 av svamp Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Ok, da misforstod jeg litt her. Er horisontal/vertikal-blind. Uansett, jeg får ingen horisontal scroller i hverken opera, mozilla eller ie. Og for å gjøre det helt klart, det er denne siden jeg snakker om: http://www.ipu.as/prosjekt og ikke denne http://www.ipu.as, som noen andre har laget... Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Jeg får ikke horisontal scroll, men om jeg merker teksten i footer og "drar" mot høyre så "scroller" hele vinduet.. Umulig å se hele footer-teksten om jeg ikke gjør det. hmm.. på undersider fikk jeg scrollbar DEN veien: [<--->] Så lenge home-linken i home/index har den fargen den har er det nesten umulig å gjette seg til at det er en home-link.. man skal ikke måtte lete etter home-linken slik man må her.. Jeg synes sia er kjedelig.. MEN.. den er oversiktlig (om home-linken blir mer tydelig), og formidler innholdet bra! Misforstå meg rett, jeg sier ikke at en "state of the art" flash-side med 100 bevegelige elementer som flasher hit og dit hadde vært bedre, men.. Ja.. Et tips: merk av seksjonene i menyen bedre.. Nå ser man ikke så godt skille mellom linker og ikke-linker.. Man forventer egentlig at f.eks. "Business and competence area" skal være linker.. Faktisk så gjorde den menyen, og dens like farger på ikke-linker og linker, til at jeg en liten stund trodde at listene i midten også var linker.. Endret 2. januar 2005 av cfenzo Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Bilde: Endret 2. januar 2005 av anth Lenke til kommentar
svamp Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Også et bilde: 1280*1024, Opera 7.23 Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Jeg får ikke horisontal scroll, men om jeg merker teksten i footer og "drar" mot høyre så "scroller" hele vinduet.. Umulig å se hele footer-teksten om jeg ikke gjør det. hmm.. på undersider fikk jeg scrollbar DEN veien: [<--->] Utrolig rart. Det skjer ikke hos meg. Kan du poste en skjermdump? Edit: Der kom det et bilde ja Endret 2. januar 2005 av anth Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Her er slik det ser ut på mine 2 skjermer... Til venstre Opera i skjerm 2 ved 1280x960 til høyre skjerm 1 i Firefox 1.0 ved 1400x1050 Cobos Edit: Roter med bildet Endret 2. januar 2005 av Cobos Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Veldagt bilde: 1024x768 Opera 7.54 Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 OT: Hvordan lager man slik fin thumbnail til bildet slik at jeg ikke roter til oppsettet for tråden ? Cobos Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 1280*1024 Opera Version 7.11: Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 OT: Hvordan lager man slik fin thumbnail til bildet slik at jeg ikke roter til oppsettet for tråden ? Cobos Du bruker opplastningsfunksjonen i forumet... Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Her har jeg dratt ut favorittmenyen i explorer: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå