Gå til innhold

AMR – ATIs SLI-løsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
,02/01/2005 : 18:09] Forøvrig er jo Gigabyte ute med ett kort som er 2x 6600GT, kalt 3D1:

http://www.firingsquad.com/hardware/gigabyte_3d1/default.asp

Akkurat dette er det som gjør SLI attraktivt.

Muligheten til å koble to kort sammen på samme PCB'et.

Og hvorfor skulle ikke det være mulig med ATI sin løsning? Dual GPU løsningen hadde vært enda kulere dersom man ikke trengte ett SLI kompatibelt HK....

 

Husker ATI hadde ett kort med dual VPU for noen år siden, men slet skikkelig med å få drivere som fungerte i Windows 2000.. Tror det var to rage pro VPUer som ble brukt.

Lenke til kommentar

Synes det er litt morsomt å lese artikkelen om MAXX kortet omigjen :!:

Som vanlig var det veldig høye spsifikasjoner, enorme forventninger som ble etterfulgt av ikke fullt så gode erfaringer og dårlige drivere.

-De har kommet seg litt, men må si att etter alle disse årene henger de fortsatt etter på de samme punktene :D Såvidt jeg vet er det ikke lenge siden de var ferdig med å lage drivere til WinXP64.

Lenke til kommentar
,02/01/2005 : 18:09] Forøvrig er jo Gigabyte ute med ett kort som er 2x 6600GT, kalt 3D1:

http://www.firingsquad.com/hardware/gigabyte_3d1/default.asp

Akkurat dette er det som gjør SLI attraktivt.

Muligheten til å koble to kort sammen på samme PCB'et.

Og hvorfor skulle ikke det være mulig med ATI sin løsning? Dual GPU løsningen hadde vært enda kulere dersom man ikke trengte ett SLI kompatibelt HK....

 

Husker ATI hadde ett kort med dual VPU for noen år siden, men slet skikkelig med å få drivere som fungerte i Windows 2000.. Tror det var to rage pro VPUer som ble brukt.

ATI sin løsning er vel på hovedkortet, og ikke i skjermkortet.

 

Gigabytekortet trenger heller ikke et SLi basert hovedkort, holder at det er en PCI-e 8/16x port.

Lenke til kommentar

ATi sin løsning basserer seg på å sende informasjon over PCIe bussen, det samme tillater VIA sin løsning. Da har du i utganspunktet 2 kort som er koblet til, og resten er opp til driveren.

 

ATi sin tidligere løsning med Rage Fury MAXX baserte seg på to brikker på et kort. Dette fungerte ok i Windows 9x, men ATi klarte aldri å lage noen driver for Windows 2000/XP hvor begge brikkene fungerte.

 

nVidia sin SLi løsning basserer seg på en egen bus mellom GPU'ene. Dette er for å unngå forsinkelsen igjennom PCIe busen. nVidia sin SLi fungerer iføge Tom's Hardware uten denne bruen, men da synker ytelsen med rundt 30%, da nettopp for at trafikken må gå igjennom PCIe busen, og du får en forsinkelse. Busen nvidia har mellom kortene sine har annsvaret for å dele "vertex-data, noen texturer og annen rellevant informasjon.

 

blir spennende å se hva ATi klarer å komme opp med. Regner med at de jobber for harde livet. Tror de ble tatt litt på sengen av nVidia. Venter nok en papirlansering i Q2, så gjenstår det å se når det blir tilgjenglig... Husk at nVidia har jobbet med dette helt siden de kjøpte opp 3Dfx... NV4x serien er første GPU som er laget sammen med de som kom fra 3Dfx.

 

På papiret ser nok nVidia sin løsning best ut...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Raptor' date='03/01/2005 : 17:52'] blir spennende å se hva ATi klarer å komme opp med. Regner med at de jobber for harde livet. Tror de ble tatt litt på sengen av nVidia. Venter nok en papirlansering i Q2, så gjenstår det å se når det blir tilgjenglig... Husk at nVidia har jobbet med dette helt siden de kjøpte opp 3Dfx... NV4x serien er første GPU som er laget sammen med de som kom fra 3Dfx.

Nvidia har nok et godt forsprang her samt erfaring. 3Dfx satt jo med teknologi som tillot omtrent valgfritt antall gpu'er på et kort (ref : voodoo 6000) Samt i tillegg 3Dfx sin SLI teknologi.

 

Tipper noe av nvidia sitt neste trekk blir Dual gpu kort i SLI deretter Quad gpu kort i SLI.

Det er allerede Dual gpu kort på markedet, de støtter dog ikke SLI.. enda..

Så det er vel bare spørsmål om tid eller hva ATI klarer å snekre sammen.

 

ATI derimot har erfaring fra Dual gpu kort men det er ikke videre mye. De brukte lang tid på å utviklet det samt at de hadde store problemer med å lage drivere for det

De har bortimot null erfaring med SLI annet enn det de lærer av å granske nvidia/3Dfx sin løsning. Så enten må de komme opp med en helt egen løsning som vil resultere i nye chipsett etc. Eller så må de lisensiere SLI støtte av nvidia og lage sin egen "bro" eller direkte komunikasjon mellom kortene.

 

Kan bli gøy å se hva de får til. Er vi heldige så treffer de spikern rett på hodet og svarer

nvidia så det monner etter. Og da blir det dual/quad i SLI fra nvidia garantert ;)

Lenke til kommentar

Alle Radeon chipene har vært/er multi-rendering klare.

 

Dual R100:

r1.jpg

 

Quad R200:

R200x4.jpg

 

Det er også maskiner som bruker flere R3x0 chiper, SGi bruker opptil 32 om jeg ikke husker feil. R3x0/R4xx kan skaleres helt opp til 256 chiper.

 

SLi er forøvrig bare et nVidia trademark og det er ikke synonymt med multi-kort rendering. "SLi klare" hovedkort er ikke annet enn et chipset med flere PCI-E lanes for 16x/8x sloter. nVidia sin løsning er ikke et krav for å benytte dette.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Dette er gamle kort?

Ja. R100 er den første Radeon brikken som kom ut. Brukes forsatt i billige "kontor kort", men heter nå Radeon 7xxx.

R200 kom først ut som Radeon 8500, forløperen til Radeon 9700 (R300). Jeg fant ikke noen bilder av nyere kort med R3x0 brikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...