Gå til innhold

AMR – ATIs SLI-løsning

Anbefalte innlegg

Jeg vil anta at ATI sin løsning vil gi hakket bedre ytelse. Nå hvet vi jo stort sett hvodan Nvidia sin SLI løsning yter og ATI sine utviklere har sikkert testen den på alle mulige måter for så å sørge for at deres egen løsning blir bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Time will tell...

For øyeblikket er dette emnet preget av spekulasjoner. Det er fint lite bekreftet informasjon om emnet SLI. Noen momenter:

1. I denne tråden påstår [GDI]Raptor at VIA løsning - DualGFX - slett ikke er en SLI løsning, men bare en løsning for å ha to skjermkort og opptil 4 skjermer. Jeg vil i så fall legge til et "foreløpig", for det ser ut som om noe er på gang. Men kilden til de ryktene er på kinesisk, og der er jeg ikke helt på høyden.

2. Jeg spurte nVidia om hva broen egentlig er til for, men fikk klar beskjed om at det ikke var public information. Og ørten artikler om emnet har ikke gjort meg mye klokere. Men Tom's Hardware påstod at SLI virker uten broen, men at man får en bedre ytelse med. Den diskusjonen hadde vi her.

3. PCI Express har dedikerte kanaler opp og ned. Og per idag er den mer enn rask nok til de raskeste grafikk-kort selv med bare 4 kanaler. Den kan altså godt kommuniserere den veien uten tap av båndbredde.

Geir :)

Lenke til kommentar

Så glemmer folk at SLI krever at du har rask CPU for å funke optimalt. I de testene jeg har lest så gir faktisk SLI litt dårligere ytelse i spill ved 1024x768 oppløsning. Man må opp på 1600x1200 før SLI viser sine muskler og CPU'n ikke blir flaskehalsen mer. En FX-55 prosessor er jo bare overkill hva prisen angår. Vi trenger faktisk den ytelsen og mer enn det også når vi snakker om SLI.

Edit : og AMR..... :blush:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg synes hele SLI og 2 skjermkort blir veldig for entusiastene. Jeg synes en DualGPU på samme skjermkort måtte vært en mye bedre tilnærming. Få GPU ned på 90 eller 65m og få på DualGPU.

Selv om Nvidia video brigde skal ha ultra lav latency og håndterer 10G/s så vil jeg tro at selv om drivere blir optimalisert så er det problematikk relatert til at man har en master/slave løsning og at SLI eller broa må bli en brems. Hva er vitsen med GDDR4 hvis SLI blir en brems? Dvs. videominnet vil kun operere for sin egen GPU, så det var litt unøyaktig. Men det gjenstår å se hvor bra det blir :) Er absolutt en spennende vri på utviklingen.

Og alle på forumet er vel i grunn entusiaster ;) Bare ikke alle som har lommeboka, meg inkludert så jeg får være misunnelig på de som har det hehe :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Selv om jeg tror Nvidia ligger minst et hestehode foran mhp. driverutvikling for SLI, så virker ATI AMR å være en spennende kombinasjon sammen med VIA DualGFX:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=12458

Det er forøvrig bare et spørsmål om tid før dobbelkjerne GPUer kommer også, og når det skjer så faller nok behovet for doble skjermkort bort tenker jeg...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Selv om jeg tror Nvidia ligger minst et hestehode foran mhp. driverutvikling for SLI, så virker ATI AMR å være en spennende kombinasjon sammen med VIA DualGFX:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=12458

Det er forøvrig bare et spørsmål om tid før dobbelkjerne GPUer kommer også, og når det skjer så faller nok behovet for doble skjermkort bort tenker jeg...

Enig, et spørsmål om tid....og behov?

Lenke til kommentar
Blir sunt med konkurranse ja, men jeg tror ATi ble tatt litt på senga med SLI ettersom de bruker en del måneder lengre på å få ut slike kort. Litt synd for deres egen del siden Nvidia kan ta noen prosenter på det.

Bare vent du :p vist Ati sine utviklerer klikker i vinkel så skall du se att Nvidia kommertil å få STORE problemer med å ta di igjenn ;)

"Gleder meg til det kommer tester eg" :love:

Tror du Nvidia har ligget på latsiden siden de introduserte SLI,de har garantert noe å svare med.

Endret av TAS
Lenke til kommentar

Det er da ikke noe galt med 4 GPUer... ;)

To dobbelkjerne kort! Lurer på hva slags maskin (CPU) man måtte ha for å klare å fore dem med nok data... :cool:

Geir :)

Dobbelkjerne CPU da of course? ;)

Lenke til kommentar

NVIDIAs SLI-løsning gir kun én PCIe x8-kanal til rådighet til hvert av skjermkortene, mens løsningen til VIA gir totalt 20 kanaler (16 + 4). Hva slags tekniske spesifikasjoner vi får se på dette området fra ATI er ikke kjent, men det får uansett neppe noe utslag for ytelsen hvorvidt man benytter 8, 16 eller 20 PCIe-kanaler.

Hvorfor vil man ikke merke dette. Hvis skjermkortene er PCIe 16x så vil jeg jo tenke at PCIe 8x vil senke ytelsen betraktelig. Men det er kanskje ikke slik det fungerer?

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
,02/01/2005 : 13:24] Blir spennende å se hvordan AMR yter :) Det jeg lurer på er om det kanskje er en fordel med "fysisk kontakt" mellom de to kortene, slik som Nvidia har med sin SLI-"chip/bro". Altså, hvis man skal kjøre to ATI kort i AMR, trenger man et hovedkort som støtter dette... blir det kun ATi's egne hovedkort? Tror neppe de har solgt like mange hovedkort som Nvidia har solgt av sine nForceX hovedkort, hittil i alle fall...

Men konkurranse er veldig bra :)

Er ikke det en forutsetning uansett, dvs at HKet støtter SLI eller AMR? Ser ikke helt forskjellen... Rett meg dersom jeg er på bærtur :)

Tror uansett ikke SLI eller AMR er særlig aktuelt for massene uansett, de fleste uten veldig spesielle behov vil nok klare seg lenge med ett skjermkort :) Dvs evnt tap ATI eller nVidia måtte lide som flg av en dårligere løsning enn konkurrenten vil være helt minimale.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

NVIDIAs SLI-løsning gir kun én PCIe x8-kanal til rådighet til hvert av skjermkortene, mens løsningen til VIA gir totalt 20 kanaler (16 + 4). Hva slags tekniske spesifikasjoner vi får se på dette området fra ATI er ikke kjent, men det får uansett neppe noe utslag for ytelsen hvorvidt man benytter 8, 16 eller 20 PCIe-kanaler.

Hvorfor vil man ikke merke dette. Hvis skjermkortene er PCIe 16x så vil jeg jo tenke at PCIe 8x vil senke ytelsen betraktelig. Men det er kanskje ikke slik det fungerer?

Vi ville klart oss fint i mange år til med AGP 8x hvis du tenker på ytelsen og trafikken på GPU'er fremover.

Men en av tingen med PCIe som gjør det bedre egnet er bla. at det kan levere minst dobbelt så mye strøm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
,02/01/2005 : 13:24] Blir spennende å se hvordan AMR yter :) Det jeg lurer på er om det kanskje er en fordel med "fysisk kontakt" mellom de to kortene, slik som Nvidia har med sin SLI-"chip/bro". Altså, hvis man skal kjøre to ATI kort i AMR, trenger man et hovedkort som støtter dette... blir det kun ATi's egne hovedkort? Tror neppe de har solgt like mange hovedkort som Nvidia har solgt av sine nForceX hovedkort, hittil i alle fall...

Men konkurranse er veldig bra :)

Er ikke det en forutsetning uansett, dvs at HKet støtter SLI eller AMR? Ser ikke helt forskjellen... Rett meg dersom jeg er på bærtur :)

Oi, kanskje jeg uttrykte meg litt dårlig... Det jeg mente var at ATi må jo få til noen avtaler med diverse selskap som lager "AMR-ready" hovedkort, akkurat som nVidia har gjort med sine nForce4 som er "SLI-ready". nForce selger som f***. ATi's hovedkort selger vel betraktelig mindre? Derfor er det vel viktig for ATi å få en del AMR-ready hovedkort tilgjengelige hvis det skal være vits i å konkurrere med SLI.

Vel, på en måte så er de her allerede.. ikke dobbel-kjerne da, men dual-chip. XGI Volario Duo var jo det første (?) i "min" data-tid hvertfall. Desverre slo jo ikke XGI an.

Forøvrig er jo Gigabyte ute med ett kort som er 2x 6600GT, kalt 3D1:

http://www.firingsquad.com/hardware/gigabyte_3d1/default.asp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...