Gå til innhold

Radeon eller GeForce?

*nitram*

Anbefalte innlegg

Jeg har vært fast tilhenger til skjermkort basert på ATI's Radeon teknologi... Jeg og min omgangskrets har bygget opp et slags hat mot NVIDIA uten at noen helt kan fortelle hvorfor... Men hvorfor mener da noen at Radeon er så mye bedre en GeForce eller omvendt?? Og hva er til syvende og sist best?? P.S.: Er hypp på å vite hva slags skjermkort dere har... Fortelle gjerne litt om dem og hvor gode de er sånn at jeg kan sikle litt... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rougly samme ytelsen fra begge produsentene. Sett at f.eks. ATI sitt topp-kort har bedre klokkefrekvenser "out of the box" enn Nvidias topp-kort har, vil det som regel komme ut bedre i benchmarks. Overklokker du da Nvidia kortet så det tilsvarer ATI sitt kort, vil du sannsynligvis få tilnærmet lik samme ytelse. Hvilket kort som kommer ut best i test varierer fra spill til spill pga små forskjeller mellom de to i hvordan kortene er laget.

Sist jeg sjekket benchmarks hos Toms hardware kom Radeon X800 XT PE ut "på topp" i de fleste testene sammenlignet med Nvidia 6800 Ultra og GT. Hvorfor? Høyere klokkefrekvenser.

Lenke til kommentar

Men så skiller det sikkert svært lite på de forskjellige toppkortene...

Du blir sikkert happy uansett hvis du bruker flere laken på nytt skjermkort(og det siste du hadde var enten et Radeon 8500 \ Ti 4200).

For min del, sitter jeg med et ti 4200, og kommer ikke til å kjøpe nytt før neste jul...og da blir det sikkert et mellomklasse kort.

Lenke til kommentar

Jeg har personlig bedre erfaringer med Nvidia. Så jeg tror nok grunnen til at jeg(og mange andre) liker en bestemt korttype pga. personlige erfaringer.

Men både ATI og Nvidia brikkene er jo så og si lik,.

Selv har jeg et bull av at geforce 4 mx 440 kort :p (flaskehals...) Hadde bestilt meg et nytt et for lenge siden, men det dukket liksom aldri opp i posten min...

Lenke til kommentar

Ytelsesmessige er dem på samme plan, men selv liker jeg nVIDIA kortene bedre. Synes driverne og driverinnstillingsmuligheten til nVIDIA er mye greiere å ha med å gjøre. Har hatt et ATi kort og synes det var endel tull med driverene. Så da skifta jeg tilbake.

Konklusjon: smak og behag, kommer til å holde meg til nVIDIA så lenge dem er jevne i ytelse med ATi.

Lenke til kommentar

Pr i dag;

Under 1500,- ATI .

Over 1500,- Nvidia .

Ati synes gjennomgående å ha "litt" bedre billedkvalitet , "litt" mindre støy.

Nvidia synes gjennomgående å ha litt bedre ytelse/pr krone (FPS) fra og med 6600.

Prisene tilpasses hele tiden markedet .

Innbyrdes forhold vil dermed variere fra uke til uke .

Å foretrekke en produsent framfor en annen er derfor dårlig økonimi .

Om PC'en brukes mye til spill er nok 6600GT (+/- 1500,-) gunstigst pr i dag.

Skal ytelsen i spill økes vesentlig må prisen dobbles .

Lenke til kommentar

Jeg syns at både nvidia og ati lager glimrende kort og har hatt endel ati kort i det siste. Nå har jeg nettopp fått et et 6800LE kort og må innrømme at det skal utrolig mye til for at mitt neste kort blir ati. Jeg hadde glemt hvor mye jeg likte driverne til nvidia. Jeg syns selv at Ati sitt catalyst control center er skikkelig treigt og dårlig og bruker så trolig mye ressurser at det er en vits. Du kan selvsagt la være å bruke dette, men selv da liker jeg bedre driverne til nvidia. For meg ble dette nesten en skikkelig halleluja opplevelse.

Jeg har også hørt så mye om støy men mitt kort er så og si lydløst (støyer faktisk mindre enn mitt 9600xt) men det kan sikkert variere fra modell til modell.

Mitt neste kort blir (om ikke noe helt revolusjonerende skjer) et nvidia kort.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare si en ting. Forskjellen mellom ATI og Nvidia er meget liten. Setter man opp et GT kort mot et X800pro vivo vil man ikke merke store forskjellene. De største forskjellene er at GT og Ultra kortene er utstyrt med 16 pipes og 6 vertex shaders men x800pro bare har 12/5. Men til gjengjeld har ati kortene høyere gpu klokkefrekvens men nvidia kortene har høyere minnefrekvens.

Men uansett hvordan man setter de opp, er det ikke store forskjeller. ATI kortene er litt dyrere i forhold til ytelse enn nvidia kanskje.

Se på noen kort i samme prisklasse og de vil yte ca likt. Man har jo også det med at ati=hl2 mens nvidia=doom3. Men det har så lite så si at det burde ikke spille inn på valget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...