Gå til innhold

Windows XP


Pug

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, Home er akkurat like bra (kanskje bedre?) til å spille med som med Professional.

Forskjellen ligger i navnet, Pro skal benyttes profesjonelt - bl.a. på kontorer. Pro inneholder akkurat det samme som Home, men Pro har noen flere komponenter/services.

Lenke til kommentar

Du er ikke alene om å kjøpe Windows XP, jeg har selv kjøpt Windows XP Professional. Mens min far har kjøpt Windows XP Home Edition. Jeg synes selv at det ikke er så mye vits å kjøpe Professional versjonen med mindre det er noe i den du vil ha. (Jeg kjøpte den fordi det er denne som kan kjøpes på studentlisens). Det har seg så at jeg bruker begge maskinene en del, og ytelsemessig så er det vel kanskje ikke forskjell i det hele tatt. Den er en liten forskjell mellom maskinene men det kommer av litt forskjellige komponenter. Windows XP er ufattelig stabilt. Hvis du skal bruke maskinen til å spille med, så er det det samme hvilken versjon du velger. Pro versjonen har noen få "server" funksjoner i tilleg, men dette er funskjoner som nesten ingen bruker.

 

Hvis du får HomeEdition billigst, så kjøper du den. Eneste forskjellen er at Pro kommer med litt ekstra programmer og funksjoner, som er kun kjekke å ha hvis du skal bruke maskinen som en server. XP Pro er ikke noe ligenende Windows 2000 server/advanced server, disse versjonene av Windows 2000 inneholder mye mer serverprogrammer og funksjoner. Så egentlig så ser jeg ikke en grunn annet en prisen om hvorfor man skal velge den ene ovenfor den andre.

Lenke til kommentar

Det sier seg selv i navnet.

 

HomeEdition: Et system som passer for hjemmebrukere, de som bare bruker PC'n til internett surfing, skrive fødselsdags- kort, snakke med jentunger på mIRC og lage dårlige CV'er som legges ut på nettet for å tro de skal bli headhuntet.

 

Professional: Er for vi som har litt mer peiling på data og bruker dette først og fremst til jobb.

 

Vil tro Pro er litt mer stabilt også, er dobbelt så mange oppdateringer til Home så på XP (21 oppdateringer)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-10 02:20, Viva skrev:

Vil tro Pro er litt mer stabilt også, er dobbelt så mange oppdateringer til Home så på XP (21 oppdateringer)


 

Hvorfor tror du det?

Hvis du tar utgangspunkt i antall oppdateringer, så burde det jo være helt motsatt.

Pro og Home inneholder forøvrig eksakt samme kjerne, men Pro inneholder endel ekstra services (++) som meget mulig kan gjøre Pro mindre stabil enn Home.

 

Har du testet (eller sett tester) stabiliteten mellom Pro og Home opp imot hverandre? Eller er det bare synsing?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-08 17:59, Pug skrev:

Hva er best mellom Windows XP pro, og home edition? Og hvorfor? Er XP ustabil sammen med AMD Athlon?


Det er masse myter ute og går om Home vs Pro. Som navnet sier er Home beregnet primært på hjemmebrukere, mens Pro er til firmakunder. Man trenger selvsagt ikke følge det slavisk, endel hjemmebrukere sitter på Pro, og for mindre firmaer kan det være nok med Home.

 

De fleste manglene i Home er nemlig irrelevant for hjemmebrukere. Eks på ting som mangler i Home:

 

- Støtte for 2 prosessorer

- Kryptering av NTFS filsystem

- Dynamiske disker

- Remote desktop (single-session terminal service)

- Kan ikke kobles til ActiveDirectory domener

- IIS (samling av servere til FTP, web osv. mer hullete enn en sveitserost)

- System Preparation

- Caching av offline files/folders

- Støtte for flere språk i én installasjon

- Dårligere kontroll over permissions på filer/kataloger

 

+ noe annet småplukk

Lenke til kommentar

Quote:


DrErling skrev (2002-06-10 01:41):

Quote:


Den 2002-06-08 19:09, Grimmy skrev:

(Jeg kjøpte den fordi det er denne som kan kjøpes på studentlisens).


 

Hvor mye sparer du på å kjøpe den på studentlisens, og gjelder studenttilbudet generelt for alle studenter, eller spesialavtale ved din skole?

 

 

Studentlisens får man for 699 (eller noe rundt der..) og gjelder for alle som er student, lærer, professor osv. Dette er bare WinXP Pro Upgrade, altså må man ha en tidligere lisens. Tror det holder med å ha installasjonscd'n til Win9x/2000 klar under installasjonen, tror ikke man må ha et os allerede installert og så oppgradere (alltid mye tull med det, ja..).

 

Jeg slipper heldigvis å verken kjøpe lisens eller piratkopiere, da skolen jeg skal gå på til høsten har Campus-Lisens til absolutt _all_ Microsoft Programvare, bare å laste ned rett fra en Microsoft-Server... Er ikke det genialt, så vet ikke jeg. :smile:

 

mvh

 

André.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-10 04:00, Langbein skrev:


Det er masse myter ute og går om Home vs Pro. Som navnet sier er Home beregnet primært på hjemmebrukere, mens Pro er til firmakunder. Man trenger selvsagt ikke følge det slavisk, endel hjemmebrukere sitter på Pro, og for mindre firmaer kan det være nok med Home.


De fleste manglene i Home er nemlig irrelevant for hjemmebrukere. Eks på ting som mangler i Home:


- Støtte for 2 prosessorer

- Kryptering av NTFS filsystem

- Dynamiske disker

- Remote desktop (single-session terminal service)

- Kan ikke kobles til ActiveDirectory domener

- IIS (samling av servere til FTP, web osv. mer hullete enn en sveitserost)

- System Preparation

- Caching av offline files/folders

- Støtte for flere språk i én installasjon

- Dårligere kontroll over permissions på filer/kataloger


+ noe annet småplukk


 

Litt off-topic, men denne posten må kunne brukes i den planlagte FAQ'en til hw.no (hvis den kommer da). Ypperlig til å forklare forskjellen på XP Home og Pro. BRA Langbein!!!

 

_________________

tommy.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: The Jackal på 2002-06-10 23:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-10 02:51, borre skrev:

Quote:


Den 2002-06-10 02:20, Viva skrev:

Vil tro Pro er litt mer stabilt også, er dobbelt så mange oppdateringer til Home så på XP (21 oppdateringer)


 

Hvorfor tror du det?

Hvis du tar utgangspunkt i antall oppdateringer, så burde det jo være helt motsatt.

Pro og Home inneholder forøvrig eksakt samme kjerne, men Pro inneholder endel ekstra services (++) som meget mulig kan gjøre Pro mindre stabil enn Home.

 

Har du testet (eller sett tester) stabiliteten mellom Pro og Home opp imot hverandre? Eller er det bare synsing?

 

 

Har Engelsk Home og Norsk professional og vet hvem som er mest stabil........

 

Synes du WindowsME er bedre en Windows 2000 ?!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-11 01:46, Viva skrev:

Har Engelsk Home og Norsk professional og vet hvem som er mest stabil........


Synes du WindowsME er bedre en Windows 2000 ?!


 

Hvordan kan du seriøst sammenligne XP Pro<-->XP Home med W2K<-->ME? Kjernen i ME er helt forskjellig ifra W2K. Kjernen i XP Pro og Home er helt lik. Ser du forskjellen?

Og har du en link til en test som viser at XP Pro er mer stabil enn XP Home? Jeg stoler ikke ubegrunnede utsagn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...