Ex-EntiTy Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED 2289.99 Western Digital Raptor 36.7GB S-ATA 8MB cache 10000RPM 2X894.99 1789.98 Maxtor DiamondMax 10 300GB IDE ATA/133 16MB cache 7200RPM 1590 Abit AV8-3rd Eye Hovedkort for S939 KT800PRO,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR 1090 Lian-Li PC-V1000B Miditower, Sort Aluminium (Uten Stømforsyning) 1695.01 Hiper Strømforsyning ATX 350W HPU-3S350 Single Fan, Silent, PFC, Manua 349 Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs 1763 Creative SB Audigy 2 ZS, Bulk PCI Lydkort,THX,7.1,24-bit/192KHz 499 Eizo 19" LCD FlexScan L768K TCO-99 Black 5545 Sapphire Radeon X800SE 256MB GDDR3 AGP,ATI X800SE,DVI-I,TV-Out, Full-Retail 2595 ( Prisene er hentet fra Komplett.no ) Denne PC'n er ment hovedsaklig til bildebehandling, videoredigering men også noe 3d og noe gamin' ! =) Planen var altså her hovedsaklig å smelle begge raptorene i et RAID-0 oppsett som systemdisker... var usikker på om dette hovedkortet har støtte, slik at jeg kan sette inn evt. 2 S-ATA eller IDE disker isteden for den nåværende Maxtoren? Jeg kan tenke meg alt fra ca 250-450gb plass ikke medregnet raptorene. Duger forresten Maxtor? Fristet liksom litt med 16 mb cache. Noen som har denne ? Hva med minnet? Ville noen foreslått en annen type eller en annen BUS hastighet? Er forresten Hiper-PSUen for svak for dette oppsettet ? Har lest litt rundt på forumet, og i ytelse, hvor langt ligger egentlig X800SE fra ATI's eldre 9800-serie ? Hvert eneste innspill/reply er høyt verdsatt !! kommer selv til å være aktiv og kommentere forløpende! Endret 2. januar 2005 av Ex-EntiTy Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 -velg heller et nforce3 ultra hk, da kt800pro har noe laber diskytelse i flere tester. -ville sett meg om etter en annen strømforsyning, 350w kan fort bli lite, dog også 350"kvalitetswatt" -velg heller 74gb raptorer, da de støyer mindre, har større diskplass og yter bedre en 36,7gb utgaven. (Har hørt at nyere s-ata disker yter oppimot dette her, vet ikke helt om det er sant.. "hørt" -av erfaring vil jeg si at maxtor ikke er bra! Har hatt 5maxtor-disker, alle har jeg hatt garantisaker på.. (virkelig kjipt når du har en 25 siders særoppgave liggende.. ) Seagate har bra disker. -kabinettet er ikke bra konstruert med tanke på luftgjennomstrømning: les mer om kabinett og varmeutvikling her håper det hlap litt, er trøtt så sikkert mange skrivefeil.. Lenke til kommentar
Ex-EntiTy Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Flott, alt dette taes inn i seriøs betraktning!! 2 x 74 gb raptor er egentlig litt overflødig både med tanke på kapasitet og pris. Ytelsesforskjellen mellom 2 slike og 2 x 36.7 gb utgave i RAID-0 oppsett er vel ikke den helt enorme... -Byttet forresten harddisken fra Maxtor til Seagate Barracuda på 300gb og med NCQ. -Byttet hovedkort til MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR ( erre noen som vet om n4 kommer i starten av januar helt sikkert? ) -Byttet PSU'en til Q-Tec Strømforsyning ATX 450W Gold PFC -Skifta til en annen type RAM, Corsair TWINX1024-3200XLPRO DDR 1024MB Kit ( 2-Pack ) -kjøper en 120mm PAPST vifte Jeg tror jeg skal ha det kabinettet, men ble litt skeptisk til luftgjennomstrømmningen som du sa. Øivind og de i hardware fikset mer eller mindre dette ved å montere en 120mm vifte vertikalt inni 5.25 brønnene. Kabinettet de skulle fylle opp med High-end Stuff i Hardware var riktignok Lian Li PC-V1100. Denne ekke "riddled with holes" sånn som PC-V1000, men de hullene har vel ikke så mye å si... Layouten inni er jo tilnærmet identisk, ergo de samme problemene kommer vel til å oppstå v1100 v1000 Et helt sikkert enkelt spørsmål for mange; går det an å koble til 3 S-ATA disker med dette hovedkortet (2 av dem i RAID) ? Flere kommentarer eller synspunkter er veldig velkommne ! : D g00d-'nite ppl EDIT: Vurderer egentlig denne litt nå Lian Li PC60USB Noen som har noe erfaring elns med denne? Endret 2. januar 2005 av Ex-EntiTy Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Kjøp 1x Raptor av nyeste sort, den gamle versjonen støyer og du vil takke meg og deg selv når du kjøper enda en Raptor av nyeste sort når du trenger mer ytelse samt harddiskplass. Snakker av erfaring! Lenke til kommentar
Ex-EntiTy Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 hmmm, den støyer ? okey, så ytelsestapet fra et RAID-0 oppsett med 2 x 36.7 gb raptorer, er ikke så stort i forhold til å ha en av "nyeste sort" ? Takk for replyen! Lenke til kommentar
Majorp Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Anbefaler vel ikke akkurat Qtec PSU. Kjent for å være av dårlig kvalitet og ikke levere watt'n de er oppgitt til. Sjekk ut f.eks MIST og Fortron/source på Microplex Mvh MajorP Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Sys-Disk og Raid: skal du forsvare å kjøre noe i raid-0 så bør du ha gode rutiner for å få systemet kjapt opp igjen. Kan være ganske irriterende å reinstallere OS hver gang driveren eller kontrolleren får en hikke. Har opplevd mye dårlige IDE raid løsninger som har gjort Raid-0 til et mareritt. Du dobler minst muligheten for system havari med 2 disker i raid-0 Bedre å ha kun èn kjapp disk som system. Denne ryker kun hvis selve disken går, og sjangsen for det er mye mindre enn hikke på raid-0. Hvis du ikke har råd og mulighet til å kjøre Raid-10 eller 1+0/0+1 el. Som enkelte sier.. 36GB raptoren bråker veldig, mens 74GB utgaven bråker vesentlig mindre. Kjøp heller en 74GB og lag 2 partisjoner hvor system er maks 10GB og så kan du ha en del programmer og noen spill på 2. partisjonen. Anbefaler ellers at du av og til ghoster system partisjonen over på en av datadiskene dine så har du en kjapp måte å gå tilbake på hvis alt går galt. Hvis du absolutt skal ha en ultrakjapp system disk og 74GB Raptoren ikke er bra nok ville jeg heller brukt penger på en U320 SCSI kontroller og en 10 eller 15K RPM 18GB SCSI disk. Da får du en kjapp system disk. Men du må ha PCI-X eller PCIe. U160 er også kjapt og fungerer på PCI. U320 på PCI er bare dumt. HK og chipsett: Så du nevnte et K8T800Pro HK, hvorfor ikke vurdere et kort med K8T890? Dette er et godt S939 chipsett fra Via med kort på markedet i dag. Eks. dette. Ellers ville jeg ventet litt og sett hva slags hovedkort som lander nå i januar og fått noen tester av disse. PSU: Og som andre sier ville ikke jeg kjøpt Q-Tec til en slik maskin. Eks. er mitt Tagan480w et godt kjøp. RAM: Jeg personlig synes eks. Kingston HyperX PC3200 1024 dual med 2-2-2-5 til 1990,- er et godt valg. men de Corsair brikkene du til slutt satt opp ser også ganske bra ut. Hvem som klokker best er jeg ikke sikker på men jeg mener å ha hørt at Kingston brikkene klokker bedre selv om Corsair brikkene virket bra til dette. Skjermkort: Jeg ville ikke kjøpt et SE kort, men heller puttet inn 400,- mer og kjøpt eks. det X800Pro kortet som er på tilbud til 2990,- nå denne uken. Evt. brukt 2990.- på et 6800GT kort. Kabinett: Uansett hva tester skriver så synes jeg oppbygninge av dette kabinettet virker helt idiotisk, men det er min personlige mening og alle kan ta meg på det hvis de vil. Skal du absolutt ha PSU'en nede av div. årsaker er Coolermaster Stacker et bedre kabinett(dette har også avsatt plass til å sammenkoble flere PSU'er), men dette er mer et serverkabinett da det hvistnok skal støye litt??? men det lar seg fikse med gode vifter og gummiforede diskskruer. Ellers er dette et genialt kabinett!!! Ellers synes jeg det såkalte "vannkjølingskabinettet" til Lian-Li er det beste kabinettet jeg har sett på lenge. Men dette kabinettet er litt missforstått etter min mening, det er nemlig også et glimrende kabinett og en gave til super luftkjøling da man har mye plass til mange eks. 14DB 120mm SilenX vifter CPU: Jeg ville valgt Winchester 3000+ og klokket den lett opp et stykke. Billigere blir det ikke . Utrolig at AMD selger denne til skrotpris. ... Men dette er mine høyst personlige meninger kl. 06:00 etter en lang natt Endret 2. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 ..Coolermaster Stacker et bedre kabinett(dette har også avsatt plass til å sammenkoble flere PSU'er), men dette er mer et serverkabinett da det hvistnok skal støye litt??? men det lar seg fikse med gode vifter og gummiforede diskskruer. Stacker har 2 stk 120mm og en 80mm vifte som ikke støyer mye. Og det er gummioppheng på diskrammene fra fabrikk. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Nemlig. Et genialt kabinett! Jeg kom kun 2 sekunder fra å bestille et slikt selv til en filserver jeg har satt opp, men moddet alikevel et gammelt kab. Det som også er meget bra med det er at det kan gjøres om til BTX! Samt at dissek diskrammene med 120MM vifte innebygd er bare superb. Selv om man får kjøpt slike løsninger uavhengig av kabinett, så virker disse bra. Husket ikke i farten om det fulgte med gummioppheng på diskrammene! Ennå et pluss . Og det aller beste, på lik linje med Lian-Li kabinettet jeg nevnte er hele fronten 5,25 brønner som med sine praktiske tilebehør gir det det mest fleksible og praktiske kabinettet du noen gang kan få. Og begge to er midikabinetter.. utrolig Endret 2. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå