Moonshine Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Jeg har prøvd mye, lest mye, men mest av alt, feilet mye. Saken er: Jeg har to skjermkort og to skjermer. Jeg vil at fluxbox (x-server) skal utvides til den sekundære skjermen. Lett sak i vindauger, vanskelig sak i linux. Foreløpig kode, hvis noen ikke allerede har en løsning på lager. (edit: glemte å si at koden under er /etc/X11/xorg.conf) # ********************************************************************** # Monitor section # ********************************************************************** # Any number of monitor sections may be present Section "Monitor" Identifier "Skjermen2" VertRefresh 50-70 EndSection Section "Monitor" Identifier "Skjermen" VertRefresh 50-70 EndSection # ********************************************************************** # Graphics device section # ********************************************************************** Section "Device" Identifier "Standard VGA" VendorName "Unknown" BoardName "Unknown" Driver "svga" EndSection Section "Device" Identifier "Standard VGA" VendorName "Unknown" BoardName "Unknown" Driver "svga" EndSection # Device configured by xorgconfig: Section "Device" Identifier "Skjermkortet2" Driver "vesa" # unsupported card VideoRam 4096 # Insert Clocks lines here if appropriate EndSection Section "Device" Identifier "Skjermkortet" Driver "vesa" # unsupported card VideoRam 4096 # Insert Clocks lines here if appropriate EndSection # ********************************************************************** # Screen sections # ********************************************************************** Section "Screen" Identifier "Screen 1" Device "Skjermkortet" Monitor "Skjermen" DefaultDepth 16 Subsection "Display" Depth 16 Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" ViewPort 0 0 EndSubsection EndSection Section "Screen" Identifier "Screen 2" Device "Skjermkortet2" Monitor "Skjermen2" DefaultDepth 16 Subsection "Display" Depth 16 Modes "1024x768" EndSubsection EndSection # ********************************************************************** # ServerLayout sections. # ********************************************************************** Section "ServerLayout" # The Identifier line must be present Identifier "DuahHead" Screen "Screen 1" 0 0 Screen "Screen 2" RightOf "Screen 1" InputDevice "Mouse1" "CorePointer" InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard" EndSection Endret 2. januar 2005 av (jonas) Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Dette skulle fungere: Section "Device" Identifier "Skjermkortet2" Driver "vesa" # unsupported card VideoRam 4096 # Insert Clocks lines here if appropriate BusId "PCI:X:X:X" (Id til skjermkort, bruk lspci) Screen 0 EndSection Section "Device" Identifier "Skjermkortet" Driver "vesa" # unsupported card VideoRam 4096 # Insert Clocks lines here if appropriate BusId "PCI:X:X:X" (Id til skjermkort, bruk lspci) Screen 1 EndSection Section "ServerLayout" # The Identifier line must be present Identifier "DuahHead" Screen 0 "Screen 1" Screen 1 "Screen 2" RightOf "Screen 1" InputDevice "Mouse1" "CorePointer" InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard" EndSection NB!: du får nå to uavhengige skjermer, man kan ikke kjøre xinerama på to forskjellige skjermkort. Endret 2. januar 2005 av olear Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) NB!: du får nå to uavhengige skjermer, man kan ikke kjøre xinerama på to forskjellige skjermkort. Eh, jo. Har køyrt Xinerama med mitt ATi Radeon saman med eit Savage PCI kort = 3 skjermar. 0 problem. Veit ikkje kor bra det vil gå med "vesa" som drivar... Endret 2. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Hvordan da? Slik f.eks... Her har eg kommentert ut den eine skjermen på ATi-kortet (det er 2 utgangar på det). X-configen til jonas såg ikkje bra ut... Du bør bruke drivarar til kortet og ikkje vesa, så bør du vel ha både Hsync og Vsync og ha med DisplaySize for å få gode fonta. BusID MÅ ein ha når ein skal ha to skjermkort. xorg.conf.xinerama Endret 2. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Ok, my bad. Tror X configen hans bare er en dummy....(jeg håper det) Endret 2. januar 2005 av olear Lenke til kommentar
zyp Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hele poenget med Xinerama var jo å få kjørt et skjermbilde over flere skjermer/skjermkort. På den tida Xinerama ble laget så var det ikke så mange skjermkort som hadde mulighet for to skjermer likevel. Hvis man bare skal ha to skjermer koblet til et skjermkort så er det bedre å bruke (hvis mulig) driverens Xinerama-emulering (nVidia er gode her), for da renderes bildet på gpu i stedet for cpu. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 JEg har brukt BusID, men den finner ikke skjermen. Takk for hjelp. Skal få det til!!!1 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) JEg har brukt BusID, men den finner ikke skjermen. Takk for hjelp. Skal få det til!!!1 Finn ikkje skjermen? Kan du gi oss errors du får? Sikker på du har rett BusID'ar då? Sei kva for skjermkort du har, kva for hsync og vsync skjermane dine har og kva for BusID skjermkorta dine har, så burde det ikkje vere noko problem. EDIT:Du kan vel ikkje bruke lspci for å finne BusID? Les korleis finne BusID her: http://www.bibsyst.no/LDP/HOWTO/Xinerama-H...bussection.html Les meir om Xinerama her: http://www.bibsyst.no/LDP/HOWTO/Xinerama-H...bussection.html Endret 2. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 EDIT:Du kan vel ikkje bruke lspci for å finne BusID? Les korleis finne BusID her:http://www.bibsyst.no/LDP/HOWTO/Xinerama-H...bussection.html For å finne BusID så bruker man lspci. Ekempel fra en av mine maskiner: 0000:02:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV18 [GeForce4 MX - nForce GPU] (rev a3) Da blir BusID "PCI:02:00:0". Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Vel, slik kan det ikkje gjerast her: F.eks: 00:0c.0 VGA compatible controller: S3 Inc. Savage 4 (rev 03) BusID'en til det kortet er 0:12:0 BusID "0:12:0" Endret 2. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 BTW: Sida eg ga deg seier at du skal bruke XFree -scanpci, men om du har Xorg skal du bruke Xorg -scanpci Lenke til kommentar
zyp Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Vel, slik kan det ikkje gjerast her: F.eks: 00:0c.0 VGA compatible controller: S3 Inc. Savage 4 (rev 03) BusID'en til det kortet er 0:12:0 BusID "0:12:0" C er heksadesimalt for 12. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 3. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2005 objorkum, takk. xorg.conf taklet ikke hexadesimale verdier. Måtte ha disse verdiene: BusID "PCI:1:0:0" BusID "PCI:2:10:0" Disse verdiene fant jeg bare ved å kjøre Xorg -scanpci. lspci snakker bare i hex. Er som zyp sier det samme, men for xorg.conf er dette tydeligvis ikke tilfellet. Men et nytt problem har oppstått, vinduer kan ikke åpnes eller draes fra skjerm 0 -> skjerm 1. Men nå er jeg trøtt, og skal sove eller noe. Tar det imorgen. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
tjoo.. Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Du må legge til Option "Xinerama" under ServerLayout Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Noe jeg har lurt på lenge.. Hvordan få to skjermer til å fungere med å bruke både analog og digital utgangen på et nVidia kort? Har fått det til med 2 forskjellige kort, men får ikke til å bruke begge skjermene på samme kort =/ Noen tips? Endret 3. januar 2005 av BeFs Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Noe jeg har lurt på lenge.. Hvordan få to skjermer til å fungere med å bruke både analog og digital utgangen på et nVidia kort? Har fått det til med 2 forskjellige kort, men får ikke til å bruke begge skjermene på samme kort =/ Noen tips? Etter kva eg har høyrd er NVIDIA-drivaren super til dette. Den kan emulere Xinerama men bruke GPU til å styre grafikken, og det vert mykje raskare. Om du ikkje brukar NVIDIA sine drivarar, spesifiserar du berre to oppføringar av drivaren (nv) og brukar "screen 0" på den eine og "screen 1" på den andre. Er ikkje sikker på at "nv" drivaren støttar Xinerama, "radeon" gjer det i alle fall. Section "Device" Identifier "NVIDIA1" Driver "nv" BusID "1:0:0" Screen 0 EndSection Section "Device" Identifier "NVIDIA2" Driver "nv" BusID "1:0:0" Screen 1 EndSection Sjekk din BusID. Endret 3. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Takk for svaret objorkum. Skal sjekke så snart jeg har installert Linux pånytt, iløpet av uken. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Jeg bruker nVidia-driveren til det, og den er som objorkum sier helt super. Ta en titt på min xorg.conf. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Ein liten feil i det eg la inn. Retta no. Den eine skal ha screen 0 og den andre skal ha screen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå