Gå til innhold

Diverse spørs vedr java Swing..

Anbefalte innlegg

Hei..

Sitter og programmer på java, og har noen spørsmål..

Først.

- JComboBox. Jeg har to JComboBox i programmet. jeg vil at disse to skal være et bestemt størrelse..Hvordan gjør jeg det..? FOr når jeg tar full size av main vinduet blir begge ComboBoxene brede for å dekke hele området... Hvor deklare et bestemt bredde??

-JComboBox. Normalt i ComboBox er det kun den første linje som vises også kan man browse de resterende..HVordan kan jeg f.eks definere at det skal vise 5 iconer/Chioces istedenfor 1??

Jeg har i min GUi klasse brukt UIMangaer feel & look deisgn...

I en annen klasse i samme pakka, lager jeg funkjsoner som åpne, lagre osv.. og bruker JFileChooser.... Denne blir klassisk java stil.. HVorfor blir ikke denne også med i Feel& Look Design gruppa....?? Må jeg redefinere igjen i denne klassen..elr andre muligheder???

EDIT:

Når man kompilerer får man et lite java icon oppe til venstre..HVordan kan man redefinere det..? set....??

Håper noen kan hjelpe til....

Takk

Endret av The Prodigy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størrelsen ved resize kommer an på layout manager. Hvis du legger den inn i et panel med default layout (flowlayout) så er det komponenten selv som bestemmer størrelsen. Men hvis du bruker Borderlayout så er det vinduet som bestemmer størrelsen.

Prøv deg litt fram, så ser du. Man pleier å bruke paneler inne i paneler, med forskjellig layout, for å oppnå det man ønsker. Dette kommer med erfaring.

Har ikke tid til mer akkurat nå ...

Lenke til kommentar

Takker for svar..

- setImageIcon problemet er løst...

- JFileChooser problemet er ikke løst.. Jeg har stadig den samme java look på denne.... det forandrer seg ikke... har prøvd med diverse..

- Det med ComboBox har jeg kunne løse det ved

ComBo.setMaximumSize(ComBo.getPreferredSize());

men hva vis jeg skal explitt si at den skal være et bestemt størrelse?? Noen måte å løse det på...?

- Det med valgmulighetene i ComboBox.... hvordan har f.eks Microsoft laget den Font Funskjonen der kan man jo se flere valg og deretter browse de resterende..... det er noe lignende jeg tenkte på....

EDIT:

Jo en ting mere... Det med Java toolbar.. kan man adde flere toolbars enn 1..??

Jeg har addet den ene slik:

cp.add("North", toolBar = new JToolBar("Tool Bar"));

Hvis jeg legger til flere vises kun den ene av dem.. Hvordan kan jeg adde flere?

Endret av The Prodigy
Lenke til kommentar

Hei Prodigy,

Liker musikken!

Hvis du endrer laf vil alle objekter som blir initialisert ETTER endring få nytt skin. Alle Swing objekter som har blitt initialisert FØR endring vil ha fortsatt ha gammelt skin. For å kle inn disse objektene bruker du følgende metode:

SwingUtilities.updateComponentTreeUI(myDialog);

Metoden må selfølgelig kalles etter lnf er endret. Merk Swing objektet som brukes som parameter.

Størrelse på JComboBox og alle andre Componenter kan settes ved å bruke setPreferredSize(new Dimension(int,int)). Merk; det som avgjør om kompontentet beholder sin ønskede størrelse er hvilken layout som blir brukt for komponentet. FlowLayout, BoxLayout, SpringLayout og BorderLayout (ikke BorderLayout.CENTER) ivaretar foreslått størrelse, GridLayout gjør ikke.

Du kan ha så mange JToolbars du vil, men BorderLayout godtar bare et komponent for hver retning. Dvs. Dersom du skal bruke flere enn et toolbar-komponent må du pakke dem inn i ett panel, eller bruke en annen layout.

Happy progging!

Lenke til kommentar

Hei..

SwingUtilities.updateComponentTreeUI(myDialog);

løste problemet...Takker..

Jeg har Jmenu og JComboBox osv...Når jeg f.eks tester meny så er det grå bakgrunn..dvs onmouseOver... Kan jeg enkelt forandre denne fargen til noe annet..?? HVordan..?

På et panel skal jeg ha 2 label, hvordan kan man enkelt få de 2 lablene til å ligge horisontalt dvs oppå hverandre og ikke ved siden av hverandre....

Takker..

Lenke til kommentar

Du kan prøve jcomponent.setColor(). Farger i Swing kommer, tror jeg, fra den Look and Feel som du har valgt. Du kan lage din egen Look and Feel.

Når det gjelder plassering av knapper så avgjøres dette av den layoutmanageren som du bruker. Prøv f.eks. jpanel.setLayout(new GridLayout(2,1));

Lenke til kommentar

Hei..

jcomponent.setColor(). funket ikke..elr jeg fikk det ikke til...

Jeg bruker windows look & feel.... Jeg tenkte i første omgang å redefinere onmouse over fargen til noe annet.. altså bruke det samme windows look, men redefinere onmouse over kun... Er det mulig??

Hvordan lager man egen look & feel.. Har du en slik klasse, Kunne du poste det her..??

Finnes det ikke noe GUI manager hvor man kan dra og legge kanpper og paneler osv osv hvor man selv vil....

Blir litt små lei av alle de Layout managerene jeg har prøvd....

Jeg skal også lage et Color Chooser meny.. hvordan kan jeg lage dette uten det java JColorChooser..

Jeg tenkte mer i retning av f.eks en combo boks med farger i tekst og bilde..trenger ikke være all verdens farge..kun de nødvendige.... Noen måte å løse det på...?

Takker for all svar...

Lenke til kommentar

Hei..

jTextComponent.getSelectedText()

Takker...

Men, jeg får visst allikevel ikke bruk for det, da jeg ikke kan bruke setfont()..

f.eks jTextComponent.getSelectedText().setFont().

det skal jeg bruke i en annen klasse.. Noen måte å sette font til et selected text...

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål vedr tekst områder...

Hvis jeg bruker JTextPane, Hvordan kan jeg hente teksten...slik som getText()

JTextPane text = new JTextPane():

text.getText(); => Det er jo feil...

Hvordan skal jeg så hente teksten fra et jtextpane object..??

Hvis jeg skal åpne andre fil typer, f.eks rtf, txt, doc etc etc... i JTextPane, Hvordan definerer jeg det...??

Takker.....

Lenke til kommentar

JTextPane text = new JTextPane():

text.getText(); => Det er jo feil...

Hvordan skal jeg så hente teksten fra et jtextpane object..??

Nå er jeg ikke så bevandret med JTextPane, men du kan jo prøve denne linken og se om den hjelper:

Java sun JTextPane-Tutorial

Hvis jeg skal åpne andre fil typer, f.eks rtf, txt, doc etc etc... i JTextPane, Hvordan definerer jeg det...??

Tror ikke det er mulig, i alle fall ikke Doc og rtf. POI er vel det eneste innen java som jeg vet kan lese Word-doc filer, men den er foreløpig begrenset (excel-formatet er derimot bra støttet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...