Gå til innhold

trenger seriøst hjelp og råd om "sikker" lagring!

Smb

Anbefalte innlegg

Hei alle hw entusiaster!

Nå har det seg slik at jeg har fått min første skikklige smell, altså harddisk-kræsj og jeg tenkte jeg ville skrive litt om det og få folk her på forumet til å komme med tips og kommentarer + råd...

1: Problem:

En av mine disker har oppført seg merkelig i det siste (Seagate 7200.7P-ATA 120gig 8mb cach) Det hele startet med at motoren på den startet/stoppet/startet/stoppet o.s.v mens maskinen var på. Disken stod i en av mine servere så jeg hadde da ikke lagt merke til det før jeg en dag var inne på rommet hvor maskinen står. Videre tok jeg disken ut av "skuffen" (Den står i sånt skuff med vifter som kjøler den) for så at jeg lot det gå en times tid og så satt jeg den inn i en annen maskin og da fungerte den som om ikke noe hadde hendt. Jeg kopierte over alt jeg hadde på den og det gikk problemfritt (Disken var full av data. Så og si fylt til "randen") Videre har nå den disken stått i min pc i 2uker og jeg har brukt den til "temp"-disk og den har fungert utmerket. Så det endte opp med at jeg tok å kopierte over alt som hadde vært på den tilbake til disken igjen og satt den inn i serveren. Sjekket over løse strøm/IDE-kabler, men fant ingen. -Der har disken fungert fint i ca. 1uke for så at den store smellen kom. Jeg skulle lese noe data av den her i forrigår og da: "Mappen er ikke tigjenglig" Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses. -Reboot og jeg gikk akkurat inn på mappen for så at feilmelding 2 kom: "Forsinket skriving til disk mislyktes" Så var det ut med disken igjen og prøve å gjenopprette data. Jeg klarte å gjenopprette vel 80% men gleden ble desto mindre da det var umulig å åpne dataene jeg hadde gjenopprettet. Så dem var da ubruklige. Så nå spør jeg dere... Hva kan jeg gjøre for å få tilbake mine data utenom ibas... Programmet jeg bruke for å gjenopprette var iRecover.

2: Har noen noe råd til programmer en kan bruke for å hindre disker som "står på hele tiden men sjelden blir brukt" i å kræsje. Det enkleste er jo selvfølgelig å nappe ut kabelen, men det vil jeg ikke. Det er vel best om en defragmenterer dem relativt ofte + sjekker dem for feil med ??program. Og sørger for at dem får nok kjøling. Noen som har noen tips eller erfaringer, så skrik ut!

3: Jeg har vært borti liknende problemer før med tanke på disker som er fulle av data, -som det ikke blir gjort noe vedlikehold med.. dvs: at dem ikke blir defragmentert / scannet for feil, da har det lettere for å bli kluss. DVS: At windows henger seg opp når en skal lese / skrive fra mapper med masse innhold i. F.eks: En mappe med en stor musikksamling i, da har det hendt at windows har kræsj'et. Og en får at en ulovlig operasjon har blitt begått....

-Tar en å defragmenterer slike disker + bruker scandisk / liknende programmer regelmessig, så oppfører dem seg bedre... Tar jeg feil, så si ifra!

Jeg vil gjerne at flest mulige folk kommer med synspunkter, råd og erfaringer, så en kanskje kan lage en "fasit" på hvordan man får dataene en lagrer til å holde lengst...

På forhånd takk for svar!

Endret av Smb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine tips for å sikre (viktige) data er:

* Bruk ei RAID-løysing, f.eks. RAID1, spegling av disk. Då har du alltid to disker med likt innhald.

* Ta backup med gjevne mellomrom.

"Kvifor RAID og backup? Er ikkje det overkill?"

-Nix. Absolutt ikkje. Tenk om begge diskene ryk? Relativt små sjangser, men det kan skje. Er det viktige data, så er det betre å være "føre var"...

[edit]

Angåande feilmeldinga "Forsinket skriving til disk mislyktes":

Eg har fått den på disker som har vært (for) varme... Dvs. 50-60 grader C.. Har diskene god kjøling\er plassert luftigt?

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Den viktigste grunnen til å ta backup er faktisk ikke å ta vare på data når man kjører med raid. Det høres nok utrolig ut kanskje, men det er da faktisk slik. Siden RAID gir så gåd sikkerhet som det gjør, så er den største faren at man ikke ser blokkfeil på disker før det forsøkes å lese fra akkurat den blokken som det er feil på. Dersom det skjelden leses ut fra disken så kan det stå en disk i raid, med feil på, som man ikke innser før man får en alvorlig feil på en annen disk når man har byttet ut den døde disken og forsøker å regenerere RAID arrayet. Da vil man nemlig forsøke å kopiere all data fra den ene disken, og der, kanskje inni iso fila til windows CDen (som man har backup av) befinner det seg en blokkfeil. Derfor tar man jevnlig backup. Man vil da lese gjennom all info på diskene, og blokkfeil vil da komme frem i dagens lys, og man kan bytte ut disken som er feil på og regenerere all data igjen. Selfølgelig er det en sikkerhet å ha backup av filer i en bedrift. Det er alltid en eller annen som klarer å slette noe viktig. Men for meg, her hjemme, så har jeg ønske om bedre datasikkerhet, men orker ikke å styre med backup. Sletter jeg noe så legger jeg det bare inn igjen.

Selv kjører jeg software RAID5 i linux. Hovedgrunnen til det er at da vil bare en disk bli brukt som paritetssikkerhet, og de to andre jeg har inneholder data (det jeg sa der var i praksis RAID4, men tankegangen er omtrent den samme). Dersom jeg nå kjøper en disk til av samme størrelse kan jeg sette den inn i RAIDet mitt, og spanne over den disken også. Jeg får god datasikkerhet, og mulighet til å utvide mitt RAID uten å ødelegge det først slik som alle vanlige hardware raid krever (og windows software raid mener jeg å huske). Det å bare kunne legge til en disk når jeg trenger det teller mye for meg. Jeg har uansett ikke bruk for prosessorkraften på filserveren min til noe serlig annet uansett, så software RAID er mer enn greit nok.

Jeg tar ikke backup av all data jeg har. Det har jeg rett og slett ikke mulighet til. Det jeg derimot gjør, er å lese ut all data fra RAIDet mitt hver uke. I linux har man et sort hull der man kan stappe alt man vil inn i. Det man stapper inn der forsvinner ut i intet. Poenget er at jeg kan kopiere alle filene inn dit, da vil filene i alle fall bli lest, og blokkfeil vil bli funnet. Kommandoen jeg bruker er

time find * -exec cp {} /dev/null \;

Jeg er litt usikker på hvordan dette vil fungere med RAID1. Der leses vel litt data fra den ene disken, og litt fra den andre for å øke hastigheten. Uansett så fungerer dette utmerket hos meg. Har ikke fått blokkfeil ennå, men om det kommer så skal jeg være litt forberedt =)

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Driver å vurderer og har også vurdert raid for en stund siden, men jeg har aldri kommet til det stykket å sette det opp, så nå er kanskje tiden inne. Jeg har jo plenty av disker + raidkontroller på flere av hovedkortene mine, så da tenker jeg vi setter opp raid...

Takk for svar angående: "Forsinket skriving til disk mislyktes"...

-Jeg har også erfart at hvis det er noe skriving til disk som mislykkes, -Hvis man da slår av pc'en / tar ut disken og lar den bli kald, for så at man kan fortsette. Det har fungert for meg opp til flere ganger. Men den disken jeg kræsjet stod i rack med tilstrekkelig kjøling, så jeg vet ikke helt angående den. Den er værtfall innenfor garantiperioden, så jeg får ny...

Er det noen som vet om et bra program for feilsjekking av disker, noe al'a scandisk eller chkdsk, bare bedre? Mener selv at Norton har noe, men husker ikke hva det heter i farten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...