eskarls Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Skal kjøpe DVI kabel. Men lurer på om en 150 kr kabel fra Clas Ohlson er like bra som en 250 kr hos komplett. En annen ting....er DVi mye bedre enn VGA??Eller bare litt......hva er forskjellen? Takker for svar!! Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 DVI-D Dual link er det som blir annbefalt og sies å være den beste DVI kabelen. Det som skal være forskjellen på VGA og DVI er vel skarpheten på bilde om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
eddott Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Den Clas Ohlson selger er vel DVI-I, mens den Komplett selger er DVI-D. Du kan ikke bruke DVI-I kabler sammen med alle skjermer, så det må du nesten sjekke. Du får ganske billige kabler hos Elfa. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Takk for det bilde, for nå fant jeg nettopp ut at den DVI-D kabelen jeg låner er singel link Så da må jeg nok kjøpe meg en kabel for jeg skal ha en Dual link Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Dual link er ikke bedre enn Single link. Den har bare større båndbredde. Skal du kjøre en 20" eller større på oppløsning 1600x1200 eller bedre skal du ha dual link. Hvis ikke er single link helt greit. Geir Lenke til kommentar
whom Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 ET noe OT spm... Hva er koblingen D-sub? Det samme som VGA? Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Dual link er ikke bedre enn Single link. Den har bare større båndbredde. Skal du kjøre en 20" eller større på oppløsning 1600x1200 eller bedre skal du ha dual link. Hvis ikke er single link helt greit. Geir Har lest det at Dual link annbefales vis du skal ha en stor skjerm å kjøre i høy oppløsning, men det skader ikke å ha en dual link på noe litt mindre å Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 D-sub er navnet på den 15 pins pluggen man vanligvis bruker for å koble kabler for VGA signaler med. Man kan godt sende VGA over andre slags kontakter, for eksempel BNC. VGA beskriver altså signaltypen, D-sub beskriver den fysiske kontakten. Men i daglig tale kaller man D-sub for VGA. Det finnes flere D-sub kontakter, blant annet 9 og 25 pins. Til VGA bruker vi 15 pins utgaven. Geir Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) DVI brukes å sende digitale bildesignaler, i motsetning til VGA som er analogt (RGBHV?). Derfor vil DVI gi bedre bilde på digitale monitorer (f.eks LCD). Mer info her. Endret 2. januar 2005 av Rikky Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Jeg lurer også på om kvalitetsforskjellen på kablene er stor; skal jeg kjøpe en skjermet kabel fra komplett til overkant av 200, en "vanlig" kabel hos MPX til underkant av 200 eller skal jeg spare frakten/oppkravet og kjøpe en kabel på Elkjøp til 200? Og er det noen forskjell i bildekvalitet på en Dual-Link i forhold til en Single-Link, på en 17" LCD? Jeg ser Øyvind sier det holder med Single-Link for 17" og 19", men om det er bedre med Dual-Link, er den jo ikke så mye dyrere. _ johanf Endret 3. januar 2005 av johanf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå