Gå til innhold

hvor stor rad ved peliterkjølt pc?

Anbefalte innlegg

jeg skal splitte det kalde vannet slik at cpu (som får 370watt pelt) får en halvdel, og nb og gpu får den andre halvdelen. deretter skal disse "spleises" igjenn og gå gjennom radiatorene :)

Hvor har du funnet et 370 w pelt??!!

For å få 220W kjøleeffekt (som står oppgitt) så trekker det ca. så mye fra PSU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det er selvfølgelig kjøleeffekten som er 220W ja, da er jeg med. Men husk at de fleste PSU er ~12V, så da slipper man vel unna med litt mindre effektbruk, men også dårligere kjøleeffekt. Hvis den indre motstanden i pelten er konstant, vil den i følge dangerdens specs være 15,2V/24A= 0,633ohm. Ved 12V vil dette i så fall gi et strømforbruk på ca 19A, og en effektbruk på 228 W. Dette vil medføre en kraftig reduksjon på kjøleeffekten, reell effekt blir kanskje ca 30% under 220W? Vel å merke hvis elementets indre motstand er konstant, noe jeg vil anta at det er. Verdt å merke seg, men det bør vel fortsatt takle en overklokket prosessor, om enn med liten margin.

Lenke til kommentar
Hmm, det er selvfølgelig kjøleeffekten som er 220W ja, da er jeg med. Men husk at de fleste PSU er ~12V, så da slipper man vel unna med litt mindre effektbruk, men også dårligere kjøleeffekt. Hvis den indre motstanden i pelten er konstant, vil den i følge dangerdens specs være 15,2V/24A= 0,633ohm. Ved 12V vil dette i så fall gi et strømforbruk på ca 19A, og en effektbruk på 228 W. Dette vil medføre en kraftig reduksjon på kjøleeffekten, reell effekt blir kanskje ca 30% under 220W? Vel å merke hvis elementets indre motstand er konstant, noe jeg vil anta at det er. Verdt å merke seg, men det bør vel fortsatt takle en overklokket prosessor, om enn med liten margin.

Motstand i element er konstant, litt variasjon mht varme men svært liten forskjell.

Lenke til kommentar
sliter med det samme problemet her. har tenkt og lage vannavkjøling. derfor skal jeg bruke 2 bilradiatorer. en i toppen av kabinettet med 2*120mm, og en stor ute i kulda.

tror dere denne takler opptil 5 meter lednig og en split. deretter 2 radiser?

Pumpa er i utgangspunktet kraftig nok for et vanlig vannkjølingssystem, og vil nok klare det du tenker på.

Men splitter? Er det så at du vil dele vannstrømmen mellom de to radiatorene?

Umiddelbart høres dette litt bortkastet ut.

Hvorfor ikke bare bruke den ene radiatoren du har ute?

jeg skal splitte det kalde vannet slik at cpu (som får 370watt pelt) får en halvdel, og nb og gpu får den andre halvdelen. deretter skal disse "spleises" igjenn og gå gjennom radiatorene :)

Ville ikke splittet "vannledningen" slik som du tenker i et pelt-kjølt system. Siden det er pelt så vil skadene som oppstår bli katastrofale i tilfellet hvor vannet tar den enkleste veien.

Hvis du absolutt vil bruke denne metoden så ville jeg laget til ett par kobber-baller konstruert av sammenkrøllet kordeler fra en tykk kobber ledning. Så ville jeg brukt disse ballene til å kalibrere de to banene som går parralellt ved å legge de i blokkene til motstand er lik på begge kretser.

Eneste måte er å kjøre systemet slik som du hadde tenkt å fylle opp to bøtter med vann (en bøtte for hver krets samtidig) slik du ser om den ene kretsen fyller opp bøtta fortere enn den andre. Så vet du hvilken du trenger å justere.

Litt vanskelig å forklare, men jeg har gjort det og det funket tilfredstillende.

Men som sagt, ville ikke gjort det til pelt system.

Lenke til kommentar

ok, da tror jeg at det skal gå slik: pumpe i tank > inneradiator > uteradiator > GPU > NB > CPU(med TEC) > pumpe i tank.

fant foresten peltieret på ebay.com

BTW: er på 350watt, tenkte på noe annet når jeg skrev innlegget :)

offtopic: peltier fungerer vel bedre på en spenning som ligger litt under max spenning, ca 13volt eller noe (tror jeg)

Endret av MagE
Lenke til kommentar
ok, da tror jeg at det skal gå slik: pumpe i tank > inneradiator > uteradiator > GPU > NB > CPU(med TEC) > pumpe i tank.

fant foresten peltieret på ebay.com

BTW: er på 350watt, tenkte på noe annet når jeg skrev innlegget :)

offtopic: peltier fungerer vel bedre på en spenning som ligger litt under max spenning, ca 13volt eller noe (tror jeg)

Rad->cpu->gpu->nb er nok lurere, ellers vil du få oppvarmet vann på cpu og det er ikke så lurt.

Lenke til kommentar

Noe har antakelig gått meg hus forbi her, så derfor må jeg spørre:

Hvorfor i det hele tatt bruke en "inneradiator" her? Den vil jo faktisk varme opp det kalde vannet du får fra uteraddisen! I alle fall på denne tiden av året, og høyst sannsynlig også sommerstid.

Vannet fra en utendørs radiator vil fort komme ned i minusgrader vinterstid (forutsetter bruk av frostvæske), så jeg ser i alle fall ingen grunn til å sende dette vannet gjennom en innendørs radiator, som nødvendigvis vil øke temperaturen i vannet.

Om jeg fullstendig har misforstått nå, så ha meg tilgitt. :ermm:

Lenke til kommentar

Noe har antakelig gått meg hus forbi her, så derfor må jeg spørre:

Hvorfor i det hele tatt bruke en "inneradiator" her? Den vil jo faktisk varme opp det kalde vannet du får fra uteraddisen! I alle fall på denne tiden av året, og høyst sannsynlig også sommerstid.

Vannet fra en utendørs radiator vil fort komme ned i minusgrader vinterstid (forutsetter bruk av frostvæske), så jeg ser i alle fall ingen grunn til å sende dette vannet gjennom en innendørs radiator, som nødvendigvis vil øke temperaturen i vannet.

Om jeg fullstendig har misforstått nå, så ha meg tilgitt. :ermm:

Enig med Skrue her, skjønner ikke vitsen med å ha en innerad. Det eneste jeg kan tenke meg som er positivt med denne løsningen er at du muligens slipper å isolere slanger/blokker fordi temp forskjellen blir mindre med en innerad.

Lenke til kommentar

Nettopp, i den grad man risikerer kondens / frost på slanger etc, noe man selvsagt skal være svært oppmerksom på.

Nå er det allikevel slik at inneluften vinterstid normalt er ganske tørr, og dermed vil faren for kondens være ganske redusert.

Men for all del; Følg med der!

Lenke til kommentar

jeg er av og til på LAN og vil derfor ikke ta med den store uteradiatoren(skal lage et system så jeg enkelt kan koble uteradisen av), tror nok at vannet blir varmet opp til over innetempratur før det kommer i første radis. eller?

Lenke til kommentar

Nei nei, i alle fall ikke vinterstid!

Om du kjører inn vann med f.eks 5grader, så vil uansett ikke temperaturen stige med mer enn 3 til 5 grader, selv med et peltier-element i systemet.

Har riktignok ikke forsøkt samme oppsett (m. pelt), men utifra de erfaringene jeg har med en lignende løsning på kjølesiden, så kan jeg si det.

Inneradiatoren vil derfor i dette tilfellet, varme opp vannet i stedet. Høyst sannsynlig vil du også oppleve det samme i sommerhalvåret, ettersom innetemperaturen i de fleste tilfelle er høyere enn utetempen.

Lenke til kommentar

Om du kjører inn vann med f.eks 5grader, så vil uansett ikke temperaturen stige med mer enn 3 til 5 grader, selv med et peltier-element i systemet.

Har riktignok ikke forsøkt samme oppsett (m. pelt), men utifra de erfaringene jeg har med en lignende løsning på kjølesiden, så kan jeg si det.

Inneradiatoren vil derfor i dette tilfellet, varme opp vannet i stedet. Høyst sannsynlig vil du også oppleve det samme i sommerhalvåret, ettersom innetemperaturen i de fleste tilfelle er høyere enn utetempen.

Ikke helt sikker, men tror du misforstod posten hans littegrann.

Ikke dum tanke det egentlig, men tror neppe vannet vil bli mer enn rundt 5 grader oppvarmet.

Lenke til kommentar

Ikke dum tanke det egentlig, men tror neppe vannet vil bli mer enn rundt 5 grader oppvarmet.

Hvis du tar f.eks. vann fra springen inn på CPU blokka, tviler jeg på at vannet som kommer ut fra CPU-blokka har økt med 5 grader ;)

Han (Skrue) mener ikke vanntemperaturen etter at systemet har stått på en stund, men forskjellen mellom temeperaturen før CPU-blokka og etter CPU-blokka. Hvis du skjønner?

edit:

Hm, hvem mener du som egentlig mener hva nå, kazaa?

Sånn , nå retta jeg litt på det.

Det var slik du mente Skrue?, eller?

edit 17: Misforstod litt ja :blush:

Endret av kazaa
Lenke til kommentar

Ta heller og kjøp noen stengeventiler, sånn at du kan kjøre vannet utenom inneraddisen når du er kobla på uteraddisen, og omvendt når du skal på lan. Det må vel være den beste løsningen?!

Og nei, vannet blir ikke varmet opp til over innetemp, med mindre du har en sinnsykt svak pumpe da. Det er ikke mange tidels skunder vannet er i hver blokk, og du skal ha temmelig varme blokker hvis du skal klare å varme opp vannet mer enn et par grader pr blokk!

Lenke til kommentar

Hvis du tar f.eks. vann fra springen inn på CPU blokka, tviler jeg på at vannet som kommer ut fra CPU-blokka har økt med 5 grader ;)

Han (Skrue) mener ikke vanntemperaturen etter at systemet har stått på en stund, men forskjellen mellom temeperaturen før CPU-blokka og etter CPU-blokka. Hvis du skjønner?

edit:

Hm, hvem mener du som egentlig mener hva nå, kazaa?

Sånn , nå retta jeg litt på det.

Det var slik du mente Skrue?, eller?

Tror jammen du misforstår du også. Jeg mente det skrue skreiv om at tempen går endel opp med innerad i tillegg til uterad. Det jeg mener er at karen skriver jo selv at han vet det at det er tilfellet. Ikke det med gradene.

Og bare for å si det; så husk at det er en innerad i tillegg her så det er ikke bare cpu blokka vannet må gjennom som har høyere temp enn vannet i uterad. Og det vil bli litt anderledes.

Har selv kjørt springvann på et 226W pelt oppsett som kjører på 15,5 volt og vannet økte 7,4 grader på full load ved å bare passere cpu. Dette var swiftech sin kjøler.

Bare tenk på at all den energien fra pros og pelt element tilsammen skal til syvende og sist kun ende opp i varme-energi som vannet frakter. Energi forsvinner aldri.

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar

ok. dersom jeg taper på og ha en inneradis og uterad sammtidigt, tror jeg at jeg går for en slik ventil som ble nevnt tidligere :)

og dersom systemet mitt imot alles spådommer går over innetemp kan jeg koble inneradisen på også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...