Gå til innhold

hvor stor rad ved peliterkjølt pc?

Anbefalte innlegg

hei

jeg tenkte å kjøpe meg et lianli kabinett, og peliterkjøle gpu og cpu, og lurte derfor på om hvor stor radiator jeg trenger...

alternaltivene er:

1stk. Black Ice Ektreme I

1stk. Black Ice Extreme II

2stk. Black Ice Extreme I

(alternaltiv 1 ville vært best økonomisk, og plassmessig sett...)

takker for svar... :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten så jeg ville ha anbefalt 3x120. Eller 2 stk 2x120. Et peltier system avgir myyye varme! ;)

1 dobbel + 1 enkel :thumbup:

Men hvis du sliter med plassen er det jo bare å brøve med en dobbel og hvis det blir varmt kjøpe en til. Dlack Ice Extreme er jo extreme de da så :p

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Nesten så jeg ville ha anbefalt 3x120. Eller 2 stk 2x120. Et peltier system avgir myyye varme! ;)

1 dobbel + 1 enkel :thumbup:

Men hvis du sliter med plassen er det jo bare å brøve med en dobbel og hvis det blir varmt kjøpe en til. Dlack Ice Extreme er jo extreme de da så :p

Er enig med deg!

Peltier utvikler sykt mye varme. Jeg ville nok hatt en dobbel+ en enkel radiator.

Hvis du har/skal kjøpe vannkjølingskabinettet til Lian Li, kan du jo ha den enkle i toppen , og den doble i bunnen. Da ser det fremdeles veldig estetisk ut :)

pc6277b.jpg

Lenke til kommentar

unødvendig med 2x120mm + 1x120mm skal holde godt med 2x120 radiator

blackice pro skal fint klare 1 peltierelement so black ice extreme2 skal gå heilt fint med 2 peltier element, ivertfall når det eine er gpu sida det er berre 80 watt, du må berre ha kraftige nok vifter(stort sett alle vifter er kraftige nok)

Endret av bonebraker
Lenke til kommentar
god ide kazaa... men vil jeg ikke bare dra masse varmluft opp i kabinettet igjenn hvis jeg har rad i bunn???

Du kan jo gjøre slik også:

Luftkanalen.jpg

Bildet er litt gammelt, men prinsippet går ut på å føre luften ut i fronten på kabinettet, vha en 120mm vifte der.

Kan fint brukes for en større radiator også, og plexikanalen behøver slett ikke å lages så voluminøs...

Lenke til kommentar
sliter med det samme problemet her. har tenkt og lage vannavkjøling. derfor skal jeg bruke 2 bilradiatorer. en i toppen av kabinettet med 2*120mm, og en stor ute i kulda.

tror dere denne takler opptil 5 meter lednig og en split. deretter 2 radiser?

Går sikkert bra det, men du kan kjøpe 2 stykker og sett de i serie!

Lenke til kommentar
Ikke dum den løsningen der Skrue ;)

Du har ikke prøvd å snudd vifta? Ta luft inn fram og ut ned gjennom rad?

Takktakk! Løsningen fungerer jo meget bra vil jeg si, også med tanke på å holde resten av systemet kaldt.

Har faktisk aldri forsøkt å snu vifta i et slikt oppsett, det kan godt hende at det vil fungere like bra?

Hovedårsaken til at den er montert sugende, et at jeg henter friskluft inn til radiatoren fra utsiden av veggen, via en kanal mellom kabinettbunn og vegg.

Vinterstid kan jeg oppnå skremmende bra temperaturer på denne måten, av og til faktisk minusgrader på vannet!

Holder for tiden på med en lignende montasje, med en BlackIce Pro II.

Da kan jeg jo som et eksperiment forsøke å snu vifta, ved en mer "normal" plassering av maskinen.

Altså ikke ta luft utenfra, men fra rommet i stedet.

Lenke til kommentar
sliter med det samme problemet her. har tenkt og lage vannavkjøling. derfor skal jeg bruke 2 bilradiatorer. en i toppen av kabinettet med 2*120mm, og en stor ute i kulda.

Pumpa er i utgangspunktet kraftig nok for et vanlig vannkjølingssystem, og vil nok klare det du tenker på.

Men splitter? Er det så at du vil dele vannstrømmen mellom de to radiatorene?

Umiddelbart høres dette litt bortkastet ut.

Hvorfor ikke bare bruke den ene radiatoren du har ute?

Lenke til kommentar

Pumpa er i utgangspunktet kraftig nok for et vanlig vannkjølingssystem, og vil nok klare det du tenker på.

jeg skal splitte det kalde vannet slik at cpu (som får 370watt pelt) får en halvdel, og nb og gpu får den andre halvdelen. deretter skal disse "spleises" igjenn og gå gjennom radiatorene :)

Lenke til kommentar
Ikke dum den løsningen der Skrue ;)

Du har ikke prøvd å snudd vifta? Ta luft inn fram og ut ned gjennom rad?

Takktakk! Løsningen fungerer jo meget bra vil jeg si, også med tanke på å holde resten av systemet kaldt.

Har faktisk aldri forsøkt å snu vifta i et slikt oppsett, det kan godt hende at det vil fungere like bra?

Hovedårsaken til at den er montert sugende, et at jeg henter friskluft inn til radiatoren fra utsiden av veggen, via en kanal mellom kabinettbunn og vegg.

Vinterstid kan jeg oppnå skremmende bra temperaturer på denne måten, av og til faktisk minusgrader på vannet!

Holder for tiden på med en lignende montasje, med en BlackIce Pro II.

Da kan jeg jo som et eksperiment forsøke å snu vifta, ved en mer "normal" plassering av maskinen.

Altså ikke ta luft utenfra, men fra rommet i stedet.

I ditt tilfelle vil det ikke lønne seg siden du har kald luft der. Men viften skal jo egentlig klare å blåse mer enn den kan suge. Det var det jeg tenkte på. Det er jo en nedre grense for hvor stort undertrykk man kan ha, og det er mye tyngre enn (over)trykk, hvis du skjønner hva jeg mener?

Edit: Det blir vel mer støy ved at viften blåser i de fleste tilfeller.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

jeg skal splitte det kalde vannet slik at cpu (som får 370watt pelt) får en halvdel, og nb og gpu får den andre halvdelen. deretter skal disse "spleises" igjenn og gå gjennom radiatorene :)

Da må du passe på at du har tilnærmet lik motstand, ellers vil vannet dra den veien som er lettest. Kan føre til dårlig kjøling i den "kanalen", mest sannsynlig vil mesteparten av vannet gå gjennom cpu-blokka da det er to blokker på den andre siden.

Lenke til kommentar
Men viften skal jo egentlig klare å blåse mer enn den kan suge.  Det var det jeg tenkte på. Det er jo en nedre grense for hvor stort undertrykk man kan ha, og det er mye tyngre enn (over)trykk, hvis du skjønner hva jeg mener?

Edit: Det blir vel mer støy ved at viften blåser i de fleste tilfeller.

Joda, jeg skjønner hva du mener. Men det kan vel egentlig diskuteres vegger opp og vegger ned, i hvilken modus vifta arbeider best.

Vifta her kjøres uansett aldri på full fart, medmindre jeg vil oppnå minusgrader på vannet en kald vinterdag, og er hypp på litt ekstra klokking.

Til vanlig spinner den rundt med beskjedne 1150r/min.

Samtidig er det vel slik, at man vel i de aller fleste tilfelle kjører en radiatorvifte med vesentlig lavere fart - dermed blir jo luftmengdene mindre. Av samme grunn blir jo også gjennomstrømningsmotstanden i radiatoren også mindre, så forskjellen mellom sug og blås vil være marginal, om overhodet noen.

Samtidig vil dette også kunne variere fra type til type, så det er ikke så enkelt å si hva som faktisk er best!

De relativt få eksperimentene jeg har lekt meg med, viser i de fleste tilfelle at vifter generelt faktisk tåler undertrykk bedre enn mottrykk.

Nå skal jeg ikke på noen måte innestå for at mine små eksperimenter engang nærmer seg en vitenskapelig dokumentasjon om dette, så min lille konklusjon blir nok enkel; Prøv begge deler! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...